واقعه 13 آبان سال 1358 را نمي‌توان بدون در نظر گرÙتن عوامل پيشين Ùˆ ريشه‌هاي اجتماعي Ùˆ سياسي آن به بØØ« Ùˆ بررسي نشست. در مسير بررسي ريشه‌هاي اين اتÙاق به نكات ذيل بايد اشاره كرد:‌
اول) پناه دادن آمريكا به شاه:‌ تØليل اÙراد موثر در جنبش دانشجويي آن زمان اين بود كه وقتي آمريكا به شاه پناه داده است، به‌تدريج زمينه را براي تكرار كودتاي 28 مرداد سال 1332 آماده مي‌كند تا بتواند شاه را به قدرت برگرداند. شايد مهم‌ترين دليل كه دانشجويان را متقاعد كرد تا سÙارت آمريكا در تهران را تسخير كنند، همين مساله بود، چرا كه مداخله‌هاي آمريكا در عرصه سياست داخلي ايران، خصوصاً در ماجراي كودتاي معروÙØŒ در ØاÙظه تاريخي مردم Ùˆ دانشجويان ثبت شده Ùˆ از همين رو براي پيشگيري از چنين رويدادي، Øركت مذكور توسط دانشجويان اجرا شد.
دوم) عملكرد دولت موقت:‌ دانشجويان اØساس مي‌كردند دولت موقت آن‌طور كه بايد Ùˆ شايد،‌ انقلابي عمل نمي‌كند. گاها اØساس مي‌شد كه اين دولت Ùˆ اÙراد موثر در آن، Ùضا را به سمت سازش با آمريكا پيش مي‌برند. اوج اين اØساس عدم تطابق عملكرد دولت با روØيه انقلابي جامعه در مساله ديدار مرØوم بازرگان Ùˆ برژينسكي متبلور شد؛ ديداري كه در Øاشيه‌ جشن‌هاي استقلال الجزاير صورت گرÙت Ùˆ شك Ùˆ ترديد را در مورد عملكرد دولت اÙزايش داد. مردم نگران بودند كه دولت با اين عملكرد،‌ زمينه را براي بازگشت آمريكا به عرصه Ùراهم كند، بازگشتي كه طبعا براي جامعه‌ انقلابي آن زمان مورد قبول نبود.
سوم) موضعگيري‌هاي امام(ره): در بررسي سخنراني‌هاي امام، اين نكته توجه ما را جلب مي‌كند كه ايشان تقريبا از خرداد سال 58 به بعد، خيلي بيشتر آمريكا Ùˆ سياست‌هاي آن را مورد انتقاد قرار داده‌اند، به طوري‌ كه گويي ايشان نسبت به عملكرد آمريكا در كشور دچار نگراني‌هايي شده‌اند. امام به همان اندازه كه در مبارزه با استبداد داخلي جدي بودند، به مبارزه با استعمار خارجي هم اهميت مي‌دادند. اگرچه در آن مقطع مبارزه با استبداد داخلي به سرانجام رسيده بود، اما اگر از مبارزه با استعمار خارجي غÙلت مي‌شد، همين استعمارگران، استبداد داخلي را دوباره به قدرت مي‌رساندند، چرا كه اساسا خاستگاه استبداد داخلي در خارج از كشور بود. نقطه اوج اين ملاØظات امام در پيامي كه ايشان در سال 58 صادر كردند، متبلور شد. پيامي كه امام در آن همگان را به مبارزه با مواضع آمريكا دعوت Ùˆ به نوعي Øجت را تمام كرد. بخشي از پيام مذكور به اين Ø´Ø±Ø Ø¨ÙˆØ¯: «بر دانشجويان، دانش‌آموزان Ùˆ Ù…Øصلين علوم دينيه است كه با قدرت تمام عليه آمريكا Ùˆ اسرائيل اقدام كنند تا آنها را وادار به بازگرداندن اين شاه مخلوع كنند.»
چهارم) عملكرد سÙارت آمريكا:‌ Ùعاليت‌هاي مداخله‌جويانه‌اي كه سÙارت آمريكا مي‌كرد بعد از انتشار اسناد لانه جاسوسي، ديگر براي همگان تبيين شده است. شايد برخي بگويند كه همه سÙارتخانه‌ها از كشور مقصد اطلاعات جمع مي‌كنند اما آيا همه سÙارتخانه‌ها در كنار جمع‌آوري اطلاعات به دنبال تغيير سيستم سياسي كشور مورد نظر هم هستند؟ اين‌كه در سÙارتخانه‌اي‌ براي كودتا ـ مانند ماجراي كودتاي نوژه Ù€ برنامه‌ريزي شود، مطابق عر٠ديپلماتيك است؟ طبعا اين‌گونه نيست،‌ كارهايي كه سÙارت آمريكا براي ايجاد شورش‌هاي اجتماعي در كشور انجام مي‌داد، همچون ماجراي گنبد، شورش‌هاي خلق مسلمان يا خلق عرب، قطعا از Øوزه ديپلماسي خارج بود. اين گونه اقدامات سÙارت آمريكا اگرچه پس از انتشار اسناد بر همگان Ù…Øرز شد، اما پيش از تسخير سÙارت نيز بعضا به سمع Ùˆ نظر مردم Ùˆ دانشجويان مي‌رسيد. بخشي از عملكرد غيرمسوولانه آنها از همان زمان پيش از تسخير نيز مشخص بود Ùˆ همين مساله يكي از عوامل تصميم دانشجويان به شمار مي‌رود.
متن Ùˆ Øواشي رويداد
برآيند تاثير موارد ذكرشده سبب شد كه دانشجويان در تسخير سÙارت آمريكا جدي شوند Ùˆ براي اين كار برنامه‌ريزي كنند. قرار بر اين بود كه سÙارت پس از تسخير، تنها Øدود 72 ساعت در اختيار دانشجويان باشد. چون آنها بخش دولتي نبودند، مجازات Øمله به سÙارت به Ù„Øاظ Øقوقي گريبان دولت را نمي‌گرÙت. قرار اوليه اين بود كه زمان تسخير طولاني نباشد Ùˆ بعد از به دست آوردن اسناد دخالت‌هاي آمريكا در ايران، پس از Ùيصله‌ ياÙتن قضيه، يك موج ضدآمريكايي در كشور به راه بيÙتد. Øركت دانشجويان بعد از اشغال سÙارت كاملا با مديريت امام پيش مي‌رود. بعد از ورود دانشجويان به سÙارت Ùˆ Øضور اØمدآقا، مشخص است كه امام در مراØÙ„ بعدي تصميمات Ùˆ كارها Øضور داشته‌اند. در نهايت هم امام 4 Ù…Øور را مشخص مي‌كنند Ùˆ موضوع را به مجلس مي‌سپارند.
نكته: دانشجويان اØساس مي‌كردند دولت موقت آن‌طور كه بايد Ùˆ شايد،‌ انقلابي عمل نمي‌كند Ùˆ Ùضا را به سمت سازش با آمريكا پيش مي‌برد. اوج این اØساس در مساله ديدار مرØوم بازرگان Ùˆ برژينسكي متبلور شد. ديداري كه در Øاشيه‌ جشن‌هاي استقلال الجزاير صورت گرÙت
در آن طر٠ماجرا هم آمريكايي‌ها قبل Ùˆ بعد از پيروزي انقلاب، در مورد اين‌كه آيا با جريان انقلابي در ايران همكاري كنند يا خير، دچار اختلا٠نظر عميق بوده‌اند. Ú¯Ùته مي‌شود اÙرادي مثل برژينسكي Ùˆ كيسينجر هوادار شاه بودند Ùˆ معتقد بودند بايد با جريان مذهبي انقلابي در ايران مبارزه كرد. در سوي مقابل، وزير خارجه وقت آمريكا Ùˆ لينگن كه كاردار آمريكا در ايران بود، معتقد بودند كه امكان همكاري با طيÙ‌هاي ليبرال انقلابيون در ايران وجود دارد Ùˆ آمريكا مي‌تواند بعد از انقلاب هم در ايران باقي بماند. كارتر مدعي است كه هايزر را براي ØÙ„ اين مشكل به تهران Ùرستاده است كه بين اين دو تا نظر يكي را برگزيند. هر چند بسياري معتقدند هايزر مامور كودتا بوده، ولي چون ديده كه پيروزي كودتا خيلي بعيد است، به آمريكا بازگشته است. Øتي در مورد رÙتن شاه به آمريكا هم اين اختلا٠نظر وجود داشته Ùˆ در نهايت خود كارتر تصميم گرÙته است كه شاه وارد آمريكا شود. جالب است كه كارتر Ùˆ ديگران در خاطراتشان نوشته‌اند كه آنها نگران بوده‌اند در بازتاب اين Øركت(پذيرÙتن شاه) سÙارت آمريكا در ايران مورد تهاجم قرار گيرد، البته آنها پيش‌بيني نمي‌كردند كه اين تهاجم از سوي دانشجويان باشد. به هر Øال ماجراي تسخير لانه جاسوسي با مديريت امام در نهايت به اينجا رسيد كه 52 آمريكايي 444 روز در ايران نگاه داشته‌ شدند.
آيا جنگ ايران Ùˆ عراق نتيجه تسخير سÙارت آمريكا بود؟
در خصوص تسخير لانه جاسوسي، گاهي اوقات بØث‌هايي Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÙŠâ€ŒØ´ÙˆØ¯ مبني بر اين‌كه اين كار در نهايت به ضرر ايران تمام شده يا مثلا سبب Øمله عراق به ايران Ùˆ Øتي سبب Øمله شوروي به اÙغانستان شده‌ است. برخي توضيØات در اين باب ضروري به نظر مي‌رسد. بايد توجه داشت كه در تØليل تاريخي بايد تمام جوانب در نظر گرÙته شود. به عنوان مثال در مورد Øمله شوروي به اÙغانستان بايد توجه داشت كه اين كشور پيش از Øمله به اÙغانستان سعي كرده بود در آنجا كودتا كند، اما موÙÙ‚ نشده بود.‌ يعني آنها در هر صورت به اÙغانستان Øمله مي‌كردند Ùˆ اين، ارتباطي به ماجراي تسخير سÙارت در ايران نداشت. شوروي به دنبال گسترش Ù†Ùوذ خود بود Ùˆ در اين ميان اگر مي‌توانست Øتي به ايران هم Øمله مي‌كرد. لذا نمي‌توان مدعي شد كه اين كار صرÙا تØت تاثير Øركت دانشجويان بوده است، البته از نظر زمان‌بندي، شوروي اين را در نظر گرÙته بود كه آمريكا در بدترين شرايط بين‌المللي قرار دارد Ùˆ Ùرصت خوبي براي اشغال اÙغانستان به وجود آمده است. اما اين‌كه اين كار را نتيجه مستقيم اقدام دانشجويان ايراني بدانيم، درست نيست، چرا روس‌ها مصر بودند كه در نگاه جنگ سرد به قلب زمين تسلط پيدا كنند. همان‌طور كه قبل از آن براي Øمله به چكسلواكي هم از آمريكا اجازه نگرÙته بودند. در مورد جنگ تØميلي هم بايد توجه داشت كه صدام يك رهبر بلندپرواز بود Ùˆ Øكومت بر تمام كشورهاي عربي را جستجو مي‌كرد. بØØ« آنها Ùقط اروندرود نبود. در واقع صدام به دنبال اهدا٠توسعه‌طلبانه خود بود. اين‌كه Ú¯Ùته مي‌شود به دليل اقدام دانشجويان، آمريكا از صدام در اين جنگ Øمايت كرده است، Ù…Øتاج تØقيق Ùˆ بررسي است. اگرچه برخي مقامات آمريكايي مدعي هستند كه در آن دوره اگر اين ماجرا پيش نمي‌آمد موضع آمريكا مخالÙت با Øمله عراق بود، اما در پذيرش اين اظهارنظر بايد دقت كرد. قرائن نشان مي‌دهد كه اساسا پيروزي انقلاب، معادلات منطقه را به هم زده بود. سقوط شاه Ùˆ خروج ارتش شاه از معادلات منطقه‌اي موجب شده بود كه آمريكا مواÙÙ‚ گوشمالي ايران به وسيله صدام باشد، بنابراين اين رويكرد از همان ابتداي پيروزي انقلاب وجود داشت Ùˆ نمي‌توان Ú¯Ùت تسخير لانه جاسوسي آنها را به Øمايت از صدام مجاب كرده است.
پيامدهاي انقلاب دوم
مي‌دانيم كه پس از گذشت چند ماه از پيروزي انقلاب، جريان‌هاي مختل٠سياسي در كشور به سمت نوعي تشتت Ùˆ اختلا٠نظر رÙته بودند. اولين ثمره Ùˆ پيامد مثبت اقدام دانشجويان اين بود كه تشتت مورد نظر از بين رÙت Ùˆ اين واقعه زمينه‌ساز ÙˆØدت گروه‌هاي مختل٠سياسي در كشور شد.
از ديگر پيامد‌هاي اين كار Ø®Ù„Ø¹â€ŒØ³Ù„Ø§Ø Ú†Ù¾â€ŒÙ‡Ø§ در كشور بود، چرا كه به هر Øال جريان Ú†Ù¾ در آن زمان در كشور Ùعال بود Ùˆ خيلي از انقلابيون را به عنوان مهره‌هاي آمريكا معرÙÙŠ مي‌كرد، با اين اقدام عملا به همگان اثبات مي‌شد يك جريان ضدآمريكايي قوي در كشور وجود دارد Ùˆ سردمدار اين قصه چپ‌ها نيستند. به اين ترتيب چپ‌ها خلع Ø³Ù„Ø§Ø Ù…ÙŠâ€ŒØ´Ø¯Ù†Ø¯.
پيامد ديگر اين واقعه، كناره‌گيري Ùˆ Øاشيه‌نشيني ليبرال‌ها بود. در مجموع بعد از اين اتÙاق جريان‌هاي انقلابي قدرت بيشتري ياÙتند. به طوري كه ما مي‌بينيم در 12 آذر سال 58 يعني كمتر از يك ماه بعد، همه‌پرسي قانون‌اساسي در ايران انجام شد Ùˆ اكثريت مردم در آن شركت كردند. يكي از عمده‌ترين دلايل اين دستاورد همين Øركت انقلابي بود.
البته ما براي اين كار هزينه هم داديم. اين گونه نيست كه چنين اقدامي در عرصه سياسي بدون هزينه بوده باشد. هر كنش سياسي در اين Ø³Ø·Ø Ù‡Ø²ÙŠÙ†Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ Ùˆ Ùايده‌هايي دارد كه بايد به طور منصÙانه بررسي شود. در اين گونه مواقع نبايد دچار اØساسات شد Ùˆ بايد از تØليل‌هاي سطØÙŠ Ùˆ دم‌دستي دوري جست. يعني تمامي مسائل Øول واقعه بايد جزء به جزء بررسي Ùˆ تØليل شود Ùˆ با اين بررسي جامع، بيطرÙانه Ùˆ منصÙانه امكان برآورد همزمان هزينه‌ها Ùˆ Ùايده‌هاي واقعه مورد نظر Ùراهم شود. تنها در اين صورت است كه مي توان اطمينان داشت قضاوت عادلانه وجود خواهد داشت. بررسي همه‌جانبه‌ در تØليل وقايع مهم سياسي، اصلي‌ است كه گاهي اوقات در مورد مساله تسخير لانه جاسوسي در ايران رعايت نمي‌شود.