در تاريخ انقلاب اسلامي، هم قبل از پيروزي Ùˆ هم در دوران پيروزي Ùˆ Øتي پس از آن به روزهايي برمي‌خوريم كه اگر به تØليل چندين بارة آن نپردازيم Ùˆ Ùقط به ياد Ùˆ خاطرة آنهم در ذهن نسل همراه با آن ايام بسنده كنيم در دراز مدت Ú†Ù‡ بسا اين غÙلت‌ها به ندامتي بزرگ Ùˆ جبران‌ناپذير ختم شود. همانگونه كه در بسياري از انقلابها Ùˆ Øتي Øركتهاي مردمي با اين خسران روبرو مي‌شويم. 15 خرداد، 12 بهمن، 22 بهمن، 14 خرداد، 8 شهريور، 17 شهريور، 13 آبان، 29 بهمن، 12 Ùروردين Ùˆ 7 تير هر كدام انبوهي از خاطره Ùˆ مطلب Ùˆ اتÙاقهاي پيش Ùˆ پس را همراه دارند. در اين مقاله به تØليل 13 آبان Ùˆ مناسبتهايي كه در اين روز در طول سالهاي متمادي اتÙاق اÙتاده مي‌پردازيم، تا هم در ياد Ùˆ خاطر نسل تقريباً پا به سن گذاشته انقلاب بازآÙريني شيريني داشته باشيم Ùˆ هم نسل بعد را كه متأسÙانه خلا٠توقع Ùˆ انتظار در وادي Øيرتي ناشناخته Ùˆ Øتي بي‌خيالي كشنده Ùˆ ملال‌آور بسر مي‌برند، درس عبرتي داده باشيم.
13 آبان از چند جهت با نهضت امام خميني پيوند خورده است. تراكم مناسبتهاي تاريخي اين روز را تشخّص خاص بخشيده است. روزي كه قبل از همه روز تبعيد امام به تركيه بود، امامي كه نسبت به هم نوعان خود نگاه Ùˆ تلقي Ùˆ قرائت Ùˆ تÙسير جديدي از اسلام Ù…Ø·Ø±Ø ÙƒØ±Ø¯Ù‡ بود. تلقي Ùˆ تÙسير Ùˆ قرائتي پويا، نوين، زنده Ùˆ انقلابي. روزي كه شاه (Ù…Øمدرضا) Ùكر مي‌كرد با تبعيد يا خروج اجباري Ùˆ ناخواستة امام همة موانع را از سر راه برداشته است. تصور مي‌كرد Øركت 15 خرداد 42 با جدايي امام از امت، خاموش مي‌شود Ùˆ آبها از آسياب مي‌اÙتد. البته به هر قيمتي پاي آن تصور باطل Ùˆ بي‌مبنا ايستاده بود تا آنجا كه با دستگيري امام هزاران Ù†Ùر از ياران معترض امام را در ورامين Ùˆ ساير شهرها به رگبار گلوله بست. در واقع مظلوميت ياران Ùˆ پيروان امام را اثبات كرد. شاه نمي‌دانست كه پانزده سال بعد Ùرزندان امام Ùˆ شهداي خرداد 42 با Ùريادي رسا، بلند Ùˆ با عزمي جزم Ùˆ مقاومتي تا پاي جان مجدداً به ص٠ياران لبيك گوي خميني مي‌پيوندند. نهضت از پشتوانة شهادت Ùˆ مظلوميت برخوردار مي‌شود. البته شاه Ùˆ عوامل استكبار جهاني با تمام مراقبتهايي كه پس از تبعيد امام نسبت به نيروهاي انقلابي بخرج مي‌دادند درك نمي‌كردند، كينه‌اي كه از كشتار مظلومانه شهداي 15 خرداد Ùˆ بخصوص پس از شكنجه Ùˆ دستگيري Ùˆ زندان، تبعيد Ùˆ Ù…Øروميت Ùˆ جÙايي كه در ØÙ‚ ياران امام روا مي‌دارد، هرگز از ياد نمي‌رود. شايد شعله‌هاي نهضت اسلام را به ظاهر خاموش كرد، اما نمي‌دانست كه اين آتش زير خاكستر روزي زبانه مي‌كشد، دوباره طوÙاني بپا مي‌كند كه ديگر خاموش نمي‌شود، زيرا در اين 15 يا 16 سالي كه از تبعيد امام گذشته بود نسلي متÙكر، Ùهيم، تØصيلكرده اعم از دانشگاهي Ùˆ Øوزوي روي كار مي‌آيد كه در دÙاع از Øقانيت اسلام Ùˆ امام بزرگي چون خميني، چون دريا به پيش مي‌آيد Ùˆ هيچ قدرتي طوÙان شهر Ùˆ كشور متÙكر را نمي‌تواند جلوگيري كند.
نمونه كامل Ùˆ تمام عيار به ثمر نشستن خون شهداي 15 خرداد را بايد در تظاهرات دانش‌آموزاني دانست كه در پايگاه تظاهرات تهران يعني دانشگاه تهران گرد آمده بودند. در 13 آبان سال 57 (Øدوداً 15 سال پس از تبعيد امام)ØŒ دانشگاه تهران مثل اقيانوسي بود كه از هر سو رودهاي كوچك Ùˆ بزرگ انسانها در صÙÙˆÙ Ùشرده بسوي آن جاري مي‌شدند تا خود را به دامن دريا برسانند. دانشگاه بستري بود براي رودهايي كه از راههاي دور Ùˆ كوچه Ùˆ پس‌كوچه‌هاي شهر به‌Øركت درآمده بودند تا در بستر دريا آرام گيرند. شاه Ùˆ عواملش Ùكر مي‌كردند دانشگاهيان با امام Ùˆ انقلاب او در اين مرØله همراهي نمي‌كنند، خود از برداشت غلط تØليلگران Øكومت پهلوي نشأت مي‌گرÙت. Ùرياد معصومانه دانش‌آموزان پاكي در Ùضاي دانشگاه طنين‌انداز مي‌شد كه با تمام وجود با شوقي سرشار، شور جواني Ùˆ آرمانخواه آمده بودند تا همراهي خود را با امام عزيزي اعلام كنند كه عاÙيت Ùˆ گوشه‌نشيني را به طاق نسيان نهاده بود. آمده بود تا از چشمها خواب غÙلت Ùˆ جهل را بزدايد. مردي كه منتظر بود تا روزي نه چندان دور در جمع Ùرزندان Ùˆ امت خويش Øاضر شود. منتظر بود تا عليرغم خواست او شرايط عظيمترين استقبال قرن برايش Ùراهم شود. مي‌خواست چنان بيايد كه در خور Ùˆ لايق خميني باشد. آمدني كه همه غربت دوري Ùˆ تبعيد را به يكباره از ياد ببرد. هر چند در سال 42 غريبانه در يك سØرگاه از امت خويش جدا شد، مي‌خواست در بازگشت به شاه بگويد آنكه واقعاً در دل مردم جاي دارد خميني است نه پادشاهي كه در سايه قدرت Ùˆ ارتش نيروهاي امنيتي بخصوص عوامل اطلاعاتي Ùˆ نظامي بيگانه Øتي صهيونيزم بر اريكه قدرت تكيه زده است. درست سه ماه پس از 13 آبان بود كه Ø±ÙˆØ ØªØ¨Ø¹ÙŠØ¯ÙŠ به كالبد جسم خسته Ùˆ منتظر Ùˆ Ù†Øي٠وطن بازگشت Ùˆ همه را با آمدنش جان تازه بخشيد. مردي كه با كودكان 15 خرداد آنك بعنوان جواناني برومند Ùˆ انقلابي صØبت‌ مي‌كرد. امام چشم اميدش به Øضور جوانان پاك باخته‌اي بود كه در برابر طاغوت چونان سدي Ù…Øكم قد كشيده بودند Ùˆ Ùرياد يا مرگ يا خميني آنها گوش Ùلك را كر كرده بود.
عجبا كه امام در شرايطي به وطن بازگشت كه هنوز به ظاهر اركان Øكومت پهلوي پابرجا بود. جز شاه Ùˆ تعدادي معدود از Ùرماندهان، مابقي همه در ايران بودند. شايد تصور صØنه‌گردانان آمريكايي Ùˆ اسرائيلي Ùˆ انگليسي اين بود كه با آمدن خميني Øركتي چون 28 مرداد انجام دهند Ùˆ دوباره براي چند دهه امام را از امت بگيرند Ùˆ باز شاه را با صØنه‌اي نمايشي Ùˆ ساختگي به كشور برگردانند. واقعاً شاه رÙته بود كه برنگردد؟ اين ساده لوØانه است كه بپذيريم شاه به آن سادگي Ùˆ زودي از قدرت Ùˆ Øكومت دست كشيد Ùˆ كشور را ترك كرد! رÙته بود تا با برقراري آرامش نسبي بعنوان قهرمان! برگردد.
نمونه كامل Ùˆ تمام عيار به ثمر نشستن خون شهداي 15 خرداد 42 را بايد در تظاهرات 13 آبان سال 57 ملاØظه كرد
شاه تصور نمي‌كرد پيرمردي رها از همة تعلقات، آن هم در شرايطي كه ارتش Ùˆ نيروهاي نظامي Ùˆ اطلاعاتي Ùˆ عوامل Øكومتي را همراه خود ندارد، بتواند طومار نظام Øكومت پهلوي را در هم بپيچد. شاه سوار بر خنك غرور، باورش نمي‌آمد كه امام با دانش‌آموزان Ùˆ دانشجويان Ùˆ اقشار ديگر بتوانند قوي‌ترين ارتش منطقه را به زانو در آورند.
البته Ùهم Ùˆ شعور شاه Ùˆ عوامل مغرور Ùˆ كم خردش از درك اين واقعيت كه اگر اراده خدا بر امري تعلق گيرد Ùˆ بخواهد به نداي قلبي Ùˆ نياز واقعي مردم مبني بر «ربنا Øول Øالنا الي اØسن الØال» جواب دهد هيچ قدرتي نمي‌تواند مانع اين كار شود. دانش‌آموزاني كه Øتي در تمام عمر نام امام را نشنيده بودند درس Ùˆ كلاس را رها كرده به ص٠معترضين Ùˆ Ùرياد گران پيوستند. در يكي از روزهاي مهم كه در كل كشور بخصوص تهران تظاهرات صورت مي‌گرÙت، گويا اراده Ùˆ دستي از غيب بيرون آمد Ùˆ تمام اقشار جامعه بخصوص دانش‌آموزان تهراني را به سوي دانشگاه تهران هدايت كرد. بي‌ترديد از قبل قرار نبود دانش‌آموزان به دانشگاه بروند ولي چون ارادة خدا به اين مهم تعلق گرÙته بود، دانش‌آموزان به دانشگاه آمدند ناگهان خبر آمد كه نيروهاي Ù…Ø³Ù„Ø ÙƒÙ‡ در آماده باش كامل نظامي به سر مي‌بردند، چون در شرايط Øكومت نظامي بودند، از Ùرماندهي جاهل Ùˆ كم خرد دستوري درياÙت كردند كه به تظاهر كنندگان Øمله كنند. مديريت پشت صØنه انقلاب، چاره را در اين ديد كه در٠دانشگاه را براي جلوگيري از ورود نيروهاي گارد به داخل دانشگاه Ùˆ صÙو٠دانش‌آموزان معترض ببندد. در يك سو نيروهاي تا بن دندان Ù…Ø³Ù„Ø ØµÙ ÙƒØ´ÙŠØ¯Ù‡ بودند Ùˆ در داخل دانشگاه هم هزاران جوان پر شور Ùˆ انقلابي كه Ùارغ‌ از غم نان Ùˆ جان Ùˆ Ùرزند Ùˆ همسر، رها از دلهره كار Ùˆ شغل نه ترس داشتند كه Ùردا ممكن است از كار بركنار شوند Ùˆ نه دلمشغول عيال Ùˆ Ùرزند بودند. مي‌دانستند كه اگر قرار باشد هر كس را به جرم تظاهرات دستگير كنند به واقع بايد همة ملت ايران را بازداشت كنند. دانش‌آموزان آمده بودند تا دÙتر بيعت با امام را با خون پاكشان امضاء كنند. Ùرياد تكبير Ùˆ اعتراض دانشجويان Ùˆ دانش‌آموزان از پشت ميله‌هاي دانشگاه بسوي سربازان Ù…Ø³Ù„Ø Ø¨Ù„Ù†Ø¯ بود كه ناگهان با Ùرمان آتش، تعدادي، در خون خود در غلطيدند. صداي شليك گلوله مردم را به سمت در اصلي دانشگاه گسيل داشت. نگارنده كه شاهد صØنه بودم Ùاصلة دانشكده ادبيات تا در اصلي دانشگاه را، در كمتر از 5 دقيقه دويدم. جماعتي كه از من جلوتر بودند با چشمان خود شاهد نشانه‌گيري Ùˆ هدÙ‌گيري سربازان مسلØÙŠ بودند كه به سوي دانش‌آموزان شليك مي‌كردند.
ابتدا برخي Ùكر مي‌كردند گلوله‌ها مشقي Ùˆ غيرواقعي است. ناگهان ديدند يكي از دانش‌آموزان به زمين اÙتاد Ùˆ از ناØيه پا تير خورد، انÙجاري رخ داد. دانش‌آموزان خلا٠تصور همه Øتي سربازان عقب‌نشيني نمي‌كردند Ùˆ با شور Ùˆ Ùرياد بيشتري پيش مي‌رÙتند. تصور Ùرماندهان كوته‌بين اين بود كه با تهديد Ùˆ كشتن چند Ù†Ùر قضيه Ùيصله پيدا مي‌كند Ùˆ همه متÙرق مي‌شوند Ùردا هم ديگر صدايي از كسي برنمي‌خيزد. Ùريادها همگي خاموش مي‌شود. مردم ديگر از خانه‌هاي خود خارج نمي‌شوند. Ùرياد در گلو نيامده خشك مي‌شود. از اتÙاق، عملكرد غير منطقي Ùˆ بي‌مبناي Ùرماندهان طاغوتي، سرنگوني طاغوت را تسريع كرد.
«عسي ان تكرهوا شيئاً Ùˆ هو خيرٌ لكم»1 بخوبي مي‌دانيم با پخش چند Ù„Øظه‌اي كشتار دانش‌آموزان، از طريق تلويزيون، آنهم در Øالي كه Øكومت نظامي بود، آتش خشم Ùˆ تنÙري كه در دل ملت ايران شعله‌ور شد، چهره واقعي شاه كه آن روزها از مصالØÙ‡ Ùˆ جبران اشتباهات Ùˆ قصور كوتاهي در وظاي٠Øر٠مي‌زد، براي مردم روشن شد.
اگر اÙراد معدودي باورشان نمي‌آمد كه شاه براي بقا Ùˆ استمرار پادشاهي Ùˆ تداوم ديكتاتوري خود به هر كاري دست مي‌زند، با مشاهدة صØنة دلخراش Ùˆ تكان دهنده 13 آبان نظرشان عوض شد. واقعاً مضاميني از امام كه مي‌Ùرمود شاه در جهت خوش خدمتي به ارباب خود به هر كاري
دست مي‌زند، براي همه به واقعيتي انكارناپذير تبديل شد. تعدادي از مجروØان آن Øادثه را به تالار ØªØ´Ø±ÙŠØ Ø¯Ø§Ù†Ø´ÙƒØ¯Ù‡ پزشكي (بر بالاي دست) Øمل كردند. در واقع خون پاك دانش‌آموزان آتش نهضت را شعله‌ور Ùˆ گسترده‌تر كرد.
براي آنان كه ممكن است با گذر ايام Ùˆ Ùراز Ùˆ Ùرودهايي كه در ادامة نهضت پيش آمد، برخي از صØنه‌ها را از ياد برده باشند، برخي از سخنان امام را دقيقاً روز 13 آبان 57 در ملاقات با دانشجويان Ùˆ ايرانيان مقيم خارج كه در اقامتگاه موقت خويش در نوÙÙ„ لوشاتو بيان Ùرمودند، مرور كنيم. دولتي كه مي‌خواست مرØله گذار را طي كند با نظر شاه Ùˆ ابرقدرتها بعنوان «دولت آشتي» خودش را Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÙŠâ€ŒÙƒØ±Ø¯ مهره‌هايي چون علي اميني Ùˆ شاپور بختيار را از بايگاني تاريخ خارج كرده بود. آنها را سالها در آب نمك خوابانده بود كه Ùقط مديريت دورة گذار را بعهده گيرند تا دوباره شاه برگردد. امام تØت عنوان مردم اغÙال نمي‌شوند مي‌Ùرمايد:
«اخيراً بعد از اينكه ديدند كه «دولت آشتي» نتوانست كار خودش را انجام بدهد Ù€ Ùˆ از اول يك دولتي بود كه مي‌خواست با Ùريبكاري مردم را منØر٠كند Ùˆ بخواباند اين نهضت را Ùˆ وعده‌هايي داد Ùˆ عملهايي كرد Ùˆ چيزهايي، اما همه‌اش چيزهايي كه خواست ملت نبود، يك چيزهاي ديگر بود خواست ملت، اينها تبع خواست ملت بود، «قمارخانه‌ها را بستيم»! هزار جور مركز ÙØشا باز است! بالاترين مركز ÙØشا دستگاه Ù…Øمدرضا خان است كه درش باز است! در ÙØشا. ÙØشا نه به آن معنا، ÙØشا به اين معنا كه بدتر از ÙØشاست. ÙØشاي به آن معنا كه يك بارگاه به تمام معنا ظلم، يك بارگاه به تمام معنا خيانت، به تمام معنا جنايت» 2
پس از اين سخنان امام نسبت به برخي از توجيهات Ùˆ اعلام خطرهاي بي‌مبناي شاه Ùˆ عوامل سرسپرده او وقتي هشدار مي‌دهند كه با رÙتن اعليØضرت مملكت بدست روس Ùˆ انگليس مي‌اÙتد، امام چنين قاطع جواب مي‌دهد:
«يك مطلب ديگري كه ايشان مي‌گويند اين است كه اين وضع جغراÙيايي ايران جوري است كه Ù€ كأنّه ما ديگر هيچ اطلاعي نداريم از وضع جغراÙيايي ايران كه Ú†Ù‡ جوري است! Ù€ وضع جغراÙيايي ايران جوري است كه اگر اين انقلابات باشد، با اين وضع جغراÙيايي خطر بزرگي براي ايران پيدا مي‌شود ولي اگر شاه باشد اين خطر نيست! مطلب ايشان اين است كه با بودن شاه اين خطر نيست لكن اگر Ù€ چنانچه (به Ùرمايش ايشان) خداي نخواسته Ù€ اين شاه برود، اين مملكت به دست دو تا قدرت مي‌اÙتد Ùˆ وامصيبت مي‌شود! ما مي‌گوييم كه آن چيزي كه اين مملكت را به دست اين قدرت سپرده، اين دو تا قدرت سپرده، همين شاه است! آخر اينها تكليÙشان براين مملكت اين نيست كه بيايد آن Øمل كنند خاكهايي از قم به اين سرØدات شوروي Ùˆ از تهران به آن سرØدات آمريكا! اينكه ايشان هم قبول دارند كه مقصود اين نيست؛ مقصود اين است كه اينها مسلط مي‌شوند بر مملكت ما؛ Øالا مسلط نيستند؟!»3
اتÙاق مهم Ùˆ تاريخي Ùˆ بسيار سرنوشت ساز ديگري كه در واقع Øركتي در جهت Ùˆ در ادامة دو جريان Ùˆ اتÙاق قبلي (تبعيد امام Ùˆ كشتار دانش‌آموزان) بود، يكسال بعد از روز دانش‌آموز 13 آبان 57 رخ داد Ùˆ آن Øركت دانشجويان مسلمان پيرو خط امام بود. Øركتي كه متأسÙانه برخي از اÙراد در ابتداي آن دچار ترديد بودند Ùˆ بدتر از آن برخي پس از سالها در اصالت آن شك كردند Ùˆ چيزي نمانده بود كه توبه كنند. Ø´Ú¯Ùتا از همراهان سست عنصر كه زبان Øالمان از دست آنان اين بيت از مولانا شد:
زين همرهان سست عناصر دلم گرÙت
شير خــدا و رستــم دستانم آرزوسـت 4
اين است نتيجه همان غÙلتي كه در سرآغاز مقاله بدان اشاره كردم Ùˆ همواره از Øاكميت آن غÙلت دست Ùˆ دلم مي‌لرزد. اين است كه ضرورت بازخواني جريانها را دو چندان مي‌كند. اگر اين جريانهاي مهم كه در وقت خويش دقيقاً خردمندانه، شجاعانه، آگاهانه Ùˆ در جهت تكامل Ùˆ استمرار نهضت Ùˆ اهدا٠امام Ùˆ انقلاب صورت گرÙته است دقيق، منطقي Ùˆ همه جانبه تØليل نشود، زودتر از Øتي تصور اقدام كنندگان، تØري٠مي‌شود يا در بهترين صورت به Ùراموشيدانش‌آموزان آمده بودند تا دÙتر بيعت با امام را با خون پاكشان امضاء كنند
اگر جريانهاي مهم كه در جهت تكامل Ùˆ استمرار نهضت Ùˆ اهدا٠امام Ùˆ انقلاب صورت گرÙته است، دقيق، منطقي Ùˆ همه جانبه تØليل نشود، زودتر از Øتي تصور اقدام‌كنندگان، تØري٠يا در بهترين صورت به Ùراموشي سپرده مي‌شود
سپرده مي‌شود. Øدوداً هشت ماه از پيروزي انقلاب گذشته بود كه توطئه‌هاي پياپي، شكست‌خوردگان Øكومت پهلوي، عوامل اطلاعاتي Ùˆ امنيتي، اÙسران ارشد بركنار شده، Ùرماندهان Ùˆ وزرا Ùˆ وكلا Ùˆ صاØب منصبان Ùˆ زالوهاي خون مكان اقتصادي Ùˆ تجاري Ùˆ ساير مسئولان Ùˆ دولتمردان معزول ادامه داشت. اگرچه بسياري از جلادان Ùˆ قاتلان مردم بخصوص از طي٠و قشر نظامي را به دادگاههاي عدل اسلامي سپردند Ùˆ به سزاي اعمالشان رسيدند، اما اگر قرار بود همه عوامل Øكومت طاغوت را Ù…Øاكمه Ùˆ اعدام كرد، Ú†Ù‡ بسا مي‌بايست هزاران Ù†Ùر را به جوخه‌هاي اعدام سپرد. هر روز در نقطه Ùˆ منطقه‌اي از كشور توطئه Ùˆ ترور Ùˆ آشوب Ùˆ خرابكاري رخ مي‌داد. از آتش زدن خرمن كشاورزان زØمت كش تا آتش زدن لوله‌هاي Ù†Ùت Ùˆ انÙجار Ùˆ ايجاد Ùضاي ترس Ùˆ ناامني كه به زعم خودشان براي تضعي٠روØيه مردم طراØÙŠ Ùˆ عملياتي مي‌شد. بخصوص با Ø·Ø±Ø Ù…Ø³Ø£Ù„Ù‡ قوميت‌ها Ùˆ تØريك اقوام مختل٠با شعارهاي استقلال منطقه‌اي يا قومي، بين ترك‌ها، كردها، بلوچ‌ها، تركمن‌ها Ùˆ خلق عرب، مناطق مختل٠كشور را به ناامني مي‌كشيدند. در غرب كشور، شرايط بگونه‌اي بود كه گويا Ø·Ø±Ø Ø§ÙŠÙ† مطالب رونق بيشتر داشت. هم ضد انقلاب، هم برخي گروهكها Ùˆ هم عوامل Ùˆ اÙسران نظامي Ùˆ عوامل ساواك، همگي در كردستان جمع شده‌ بودند. از طرÙÙŠ هم، از عراق عوامل صدام Ùˆ آمريكا براØتي وارد كشور مي‌شدند Ùˆ به تعبير نظاميان، آتش تهيه را آماده مي‌كردند. اين نكته را هم نبايد ناديده گرÙت كه صدام هم نتوانسته بود كردهاي كشور عراق را بخوبي مديريت كند. علاوه بر بهانه قوميت، توجيه عقيدتي هم داشتند كه با روي كار آمدن شيعيان، شرايط سختي بر اهل تسنن Øاكم مي‌شود. اين توطئه‌هاي پياپي، Ùرصت تصميم‌گيري را از مديران Ùˆ Øتي نمايندگان اعزامي از سوي امام Ùˆ رئيس جمهور وقت مي‌گرÙت، البته بعدها معلوم شد كه معدودي از اÙراد اعزامي از مركز هم بي‌تمايل به ادامه آن شرايط نبودند.
در آن شرايط امكان برنامه‌ريزي Ùˆ چاره‌انديشي Ùˆ رسيدگي به مردم بخصوص قشر Ù…Øروم وجود نداشت. دانشجويان انقلابي Ùˆ مسلمان با يك سؤال بزرگ روبرو بودند كه تا قبل از پيروزي مردم Ùˆ انقلاب هر توطئه Ùˆ ناامني Ùˆ ترور Ùˆ آشوب از سوي عوامل Øكومت مركزي طراØÙŠ Ùˆ اجرا مي‌شد. اينك كه بسياري از سران Ùˆ Ùرماندهان ارشد نظام شاه بركنار شده يا گريخته‌ يا اعدام شده‌اند، چرا بايد كشور ناامن باشد؟
Ú†Ù‡ بسا در اثر كم تجربگي تصور نمي‌كردند اÙراد Ùراري Ùˆ ضد انقلاب Ùˆ Øتي خانواده‌هاي معدومين Ùˆ بسياري از مسئولين رده‌هاي پايين‌ در مناطق غربي Ùˆ شمالغرب كشور واقعاً Ù†Ùوذ داشته باشند. علاوه بر آنكه تمام گريزگاهها، پناهگاهها Ùˆ مناطق صعب‌العبور Ùˆ كوهستاني را مي‌شناختند. در ضمن معمولاً در شرايط بهم ريختة پس از تغيير Øكومت برخي مسئولين براي كسب قدرت Ùˆ موÙقيت دست Ùˆ پا مي‌زنند، تلاش دارند تا از آب گل‌آلود ماهي بگيرند. در آن شرايط بود كه دانشجويان مسلمان در راستاي بيعتي كه با امام بسته بودند Ùˆ با شعارهايي كه از سردل Ùˆ عمق جان سرداده بودند كه «تا خون در رگ ماست خميني رهبر ماست»، اØساس تكلي٠كردند Ùˆ سر نخ قضايا را پيدا كردند دقيقاً به هد٠زدند. درياÙتند كه Ùرماندهي Ùˆ اتاق جنگ Ùˆ عمليات Ùˆ هماهنگي همه توطئه‌ها Ùˆ آشوب‌ها در سÙارت آمريكا بود. آنك كه تا Øدي آبها از آسياب اÙتاده بود. براي روشني راه Ùردا، لازم است به گذشته نگاهي بيÙكنيم. بي‌ترديد مرور تجارب گذشته سرمايه‌اي است براي آينده. لازم است بر مبناي «Ùذّكر ان ذكرا تنÙع المؤمنين»5 بار ديگر Øركت انقلاب Ùˆ تاريخي دانشجويان مسلمان پيرو خط امام را تØليل كرد.
Ùرماندهي Ùˆ اتاق جنگ Ùˆ عمليات Ùˆ هماهنگي همه توطئه‌ها Ùˆ آشوب‌ها در سÙارت آمريكا بود. اولين پيام تسخير لانه جاسوسي، شكست هيمنه Ùˆ اÙبهّت آمريكا بود. آنهم بدست جوانان تØصيلكرده‌اي كه آمريكا تصور Ùˆ انتظار اين Øركت را از سوي آنان نداشت. مي‌دانيم تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي كسي جرأت نمي‌كرد به ديوار سÙارت آمريكا Ú†Ù¾ نگاه كند. آمريكايي كه تمام Ùرماندهان Ùˆ مسئولين رده اول كشور را بعنوان عوامل خويش مي‌دانست، بزرگترين Ù…Øبتش به شاه اينكه او را بعنوان ژاندارم منطقه معرÙÙŠ كرده بود. آمريكايي كه خود را آنقدر مسلط Ùˆ قوي Ùˆ با قدرت مي‌دانست كه Øتي تصورش را نمي‌كرد كسي بتواند به ساية عÙمالش Ú†Ù¾ نگاه كند. راستي Ú†Ù‡ كسي براي نخست بار در تاريخ روابط ايران Ùˆ آمريكا شاخ آمريكا را شكست؟ Ú†Ù‡ كسي بود كه پانزده سال قبل از انقلاب اسلامي شاه را نوكر آمريكا معرÙÙŠ كرد Ùˆ آمريكا را منشأ همة بدبختي‌ها Ùˆ Ùلاكتهايي مي‌دانست كه بر سر ملت ايران مي‌آمد. Ú†Ù‡ كسي بود كه آمريكا را از اسرائيل بدتر مي‌دانست Ùˆ انگليس را از هر دو بدتر. مگر امام نبود كه در آن سالهاي سخت، سالهاي سياه، سالهاي سنگين، سالهاي راكد Ùˆ Ø®Ùقان، سالهايي كه يك اÙسر ايراني جرأت نمي‌كرد به يك سرباز آمريكايي بگويد بالاي چشمانت ابروست، كدام مرد مردستان را سراغ داريد كه در آن شرايط تنÙرش را از رئيس جمهور آمريكا چنان روشن، رسا Ùˆ Ø´Ùا٠و Ùرياد گرانه بازگو كند.6 هنوز هم طنين آن عبارت بلند امام را در گوش دل Ùˆ جان دارم كه Ùرمود: «آمريكا هيچ غلطي نمي‌تواند بكند».7
دانشجوياني كه خط Ùرمان از امام مي‌گرÙتند وصيت‌نامه‌هاشان را قبل از Øركت بسوي سÙارت آمريكا امضاء كرده بودند، Ùرزندان راستين مردي بودند كه بدانان جرأت Ùˆ شهامت داده بود.
امامي كه براي آنان هويت Ùˆ شخصيت به ارمغان آورده بود. امامي كه مي‌دانستند در قاموس وجودش واژه ÙˆØشت Ùˆ ترس وجود ندارد.8 امامي كه هرگز در برابر زورگويي‌هاي شاه خضوع نكرده بود.9 در واقع چشم اميدشان به Øمايت Ùˆ مواÙقت Ùˆ همراهي امامي بود كه همواره از كوثر Ù…Øبت Ùˆ مهرباني Ùˆ لط٠و عنايت خويش، آنان را سيراب كرده بود.
بالاخره Ù„Øظة موعود Ùرا رسيد. پس از نماز جمعه دلاوراني Øماسه Ø¢Ùرين جان بركÙاني ايثارگر، با خواندن «رجز هجوم» از ديوار سÙارت بالا رÙتند Ùˆ موÙÙ‚ شدند شاخ آمريكا را بشكنند. در آن روزها عظمت كار بØدي بود كه به Ùكر تØليل Ùˆ توصي٠و تأثير آن Øركت نيÙتادند، رسانه‌هاي دنيا كه اكثراً تØت سيطره Ùˆ Ù†Ùوذ غرب بخصوص شبكة صهيونيزم جهاني بود اجازه تØليل Ùرا مرزي را به ايرانيان نمي‌داد، Øتي مي‌توان مدعي شد خود دانشجويان غيور Ùˆ بسياري از دولتمردان آن روز هم از عظمت Ùˆ شكوه Øماسه‌اي كه رقم خورده بود بطور كامل باخبر نبودند. برخي يا قدرت درك عظمت آن مأموريت خطير را نداشتند Ùˆ از تأثيري كه در آينده نهضت داشت باخبر نبودند Ùˆ برخي همانگونه كه بعدها ديديم، با اصل Øركت مخالÙت كردند Ùˆ از همان روزهاي نخست Ùشار مي‌آوردند كه Øتي دانشجويان عذرخواهي كنند Ùˆ گروگانها را با اØترام Ùˆ پوزش آزاد كنند، اين كار خود صدبار از ندامت بدتر بود. معتقد نيستم كه چون مي‌دانستند سوابق همكاري برخي از دوستان Ùˆ همراهانشان از لانه جاسوسي بيرون مي‌آيد مخالÙت مي‌كردند، Ú†Ù‡ بسا خودشان هم Ùكر نمي‌كردند ناخواسته با Øركت انقلابي دانشجويان، پرده از روي برخي Øقايق مي‌اÙتد Ùˆ روشن مي‌شود كه آنها هم ناخواسته تØت Ùرماندهي Ùˆ همراهي عوامل سياسي آمريكا قرار دارند. بعدها كه اسناد اÙشا Ùˆ چاپ شد، متأسÙانه از رابطه برخي با آمريكا خبر داد كه Øتي كسي تصورش را هم نمي‌كرد. با اÙشاي اسناد در واقع غنايم ارزشمندي به دست آمد كه كسي امروز به Ùكر تØليل آنها نيست. كسي به Ùكر مقايسه سÙارت‌هاي ديگر با سÙارت آمريكا نمي‌اÙتد. راستي Ùقط در سÙارت آمريكا بود كه آن همه توطئة تودرتو Ùˆ گره در گره Ùراهم مي‌آمد Ùˆ طراØÙŠ مي‌شد؟ در سÙارتخانة ديگري Øركتي عليه انقلاب اسلامي Ùˆ امام خميني صورت نمي‌گرÙت؟ انقلاب اسلامي Ùقط مناÙع آمريكا يا دست آمريكائيان را از ايران قطع Ùˆ كوتاه كرده بود؟ سÙارتخانة كشورهاي دوست Ùˆ مريد آمريكا كاملاً از اين شيطنت‌ها Ùˆ توطئه‌ها Ùˆ تÙرقه‌اÙكني Ùˆ تضعي٠و جاسوسي Ùˆ مخالÙت با نظام جمهوري اسلامي مبرا Ùˆ بدور بودند؟ اين نكته بسيار مهم است كه انتخاب دانشجويان بسيار دقيق Ùˆ Øساب شده بود. اگر دانشجويان هر سÙارت ديگري جز سÙارت آمريكا را هد٠قرار مي‌دادند هرگز برد Ùˆ تأثير سÙارت آمريكا را نداشت.
درس ديگري كه از آن Øركت پربركت گرÙتيم، اين بود كه دانستيم چرا بسياري از Øركت‌ها Ùˆ انقلابها Ùˆ نهضت‌ها در جهان يا بلاÙاصله پس از پيروزي شكست مي‌خورند يا عمري بسيار كوتاه دارند. در قرن Øاضر كم نبودند انقلابيوني كه Øتي رژيمهاي Ùاسد Ùˆ وابسته قبلي را شكست داده ولي بلاÙاصله با كودتاهاي متعدد روبرو شدند Ùˆ مگر در ايران كودتاي نوژه Ùˆ Øتي Øركت آزادسازي گروگانها موسوم به كودتاي طبس از سوي آمريكا طراØÙŠ نشد، Ùˆ ده‌ها خطر Ùˆ توطئه ديگر كه از بيخ گوش امام Ùˆ انقلاب Ùˆ نهضت گذشت Ùˆ شايد مصلØت اÙشاي آنها هنوز هم Ùراهم نيامده باشد. آمريكا نمي‌توانست براØتي بپذيرد كه از سوي كشوري كه در واقع به عنوان يك استان تØت‌الØمايه خود كه بر آن از هر جهت، مسلط بوده Ùˆ Øتي به عنوان مداÙع اصلي Ùˆ سپر قوي او در برابر شوروي آن روز عمل مي‌كرد، امروز براي خودش تهديد به Øساب آيد؟ اينكه دولتمردان آمريكا Øتي پس از Øدود سه دهه باز هم به واقع تن به قبول آزاد شدن ايران نمي‌دهند، Ú†Ù‡ بسا از ناراØتي مناÙع‌ سرشار Ùˆ پايان ناپذيري بوده‌ است كه در ايران از دست داده‌اند. Ú†Ù‡ بسا آمريكائيان تا سالهاي سال هم سنگيني Ùˆ ابهت كار امام را درك نكنند. آمريكا پس از 28 سال نپذيرÙته است كه ديگر در ايران نمي‌تواند پايگاه داشته باشد. نپذيرÙته است كه Øقوق اولية ملت ايران را به رسميت بشناسد! هنوز هم از موضع تبختر Ùˆ تكبر Ùˆ استعماري Ùˆ استثماري به ما نگاه مي‌كند. برخي از دولتمردان Ùˆ سياسيون آمريكا تصور مي‌كردند اگر شرايط را تØمل كنند هر چند ناخواسته، تا پس از رØلت امام خميني دوباره ورق به Ù†Ùع آنان برمي‌گردد. يقين بدانيد امروز هم آمريكا از هيچ كار Ùˆ توطئه Ùˆ سياستي براي سيطره مجدد بر ايران منصر٠نشده است Ùˆ اگر كاري بيش از اين نمي‌كند به واقع از سر عجز است نه از سر ترØÙ… Ùˆ دلسوزي Ùˆ انسانيت Ùˆ دموكراسي Ùˆ Øقوق بشر Ùˆ تعابيري بي‌خاصيت Ùˆ ساختگي از اين دست.
براي آمريكا اÙشاي اسناد سراسر توطئه Ùˆ جاسوسي در سÙارتش در ايران، بقدري گران آمد كه شديداً از چاپ Ùˆ تكثير آن در خارج از ايران جلوگيري كرد. رسوايي به Øدي شكننده بود كه Øتي اگر يك Ù†Ùر هم كمتر با خبر مي‌شد براي او امتياز بود. آمريكا تا بخود آمد Ùˆ درصدد جلوگيري از اÙشاي Ùراگير Ùˆ جهاني شدن خبر تسخير لانه جاسوسي برآمد امواج Øركت دانشجويان در سراسر عالم طنين‌انداز شد Ùˆ ديگر كاري نمي‌توانست بكند.
دولتهايي كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي روي كار آمده‌اند Øركت دانشجويان را با اهميت، انقلابي Ùˆ سرنوشت ساز ‌دانسته‌اند. اما پيش Ùˆ بيش از همه امام بود كه با اعزام يادگار Ùˆ Ùرزند خود، مرØوم Øجة‌الاسلام والمسلمين Øاج سيد اØمد آقا جهت ديدار دانشجويان Ùˆ بعدها تعيين Øجة‌الاسلام والمسلمين Øاج سيد Ù…Øمد خوئيني‌ها بعنوان نمايندة خويش از دانشجويان Øمايت كرد. به واقع به Øركتشان رسميت داد. علاوه بر همه اين Øمايت‌ها امام Øركت دانشجويان Ùˆ تسخير لانه جاسوسي آمريكا را انقلاب دوم10 ناميد. بي‌ترديد امام نقش مهم Ùˆ كارآمد تسخير لانه جاسوسي را در تضمين Ùˆ بقا Ùˆ استمرار انقلاب چيزي در Øد اصل انقلاب اوّلين پيام تسخير لانه جاسوسي، شكست هيمنه Ùˆ اÙبهت آمريكا بود
آمريكا پس از گذشت 28 سال هنوز نپذيرÙته است كه Øقوق اوّليه ملت ايران را به رسميت بشناسد
مي‌دانست. امام مي‌دانست كه نگهداري Ùˆ ادامة انقلاب شايد از جهاتي به مراتب مشكل‌تر از پيروزي باشد، به همين جهت هم با تمام وجود وارد صØنه شد Ùˆ با مديريت خارق‌العادة خود، اجازه نداد كوچكترين Øركتي خلا٠اصل اسلام Ùˆ اØكام شرع رخ دهد. در نهايت وقتي همة بركات آن Øركت انقلابي عايد انقلاب Ùˆ اسلام شد در شرايطي خاص با مواÙقت امام همة گروگانها آزاد شدند، زيرا دانشجويان اØساس مي‌كردند به تمام اهداÙÙŠ كه از پيش در نظر داشتند رسيده‌اند. ديگر ادامة گروگانگيري شايد به ضرر انقلاب بود. دانشجويان در عين Øال كه از شيطنت‌هاي شيطان بزرگ به تنگ آمده بودند اما به Ù„Øاظ اعتقاد راسخي كه به اØكام نوراني اسلام داشتند اجازه نمي‌دادند كسي مورد كوچكترين آزار Ùˆ اذيت يا توهين قرار گيرد. ديديم كه در همان روزهاي نخست كه اطلاعات اوليه بدست آمد Ùˆ جهان پذيرÙت كه آنها در جهت مأموريتهاي جاسوسي به ايران اعزام شده‌اند، نخست زنان Ùˆ سياه‌پوستان را آزاد كردند Ùˆ بعدها هم با تشكيل پرونده Ùˆ بازجويي Ùˆ Ùراهم آوردن اطلاعات Ù…Ùيد، به يك اشارة امام، مابقي را آزاد كردند Ùˆ آزاد سازي آنها هم گوياي اطاعت Ù…Øض از امام بود.
راستي امكان نداشت وقتي دانشجويان از ديوار سÙارت بالا مي‌روند از سوي آمريكايي‌ها درو شوند؟ مگر در جريان كودتاي طبس عمليات بگونه‌اي طراØÙŠ نشده بود كه به هر قيمتي بايد گروگانها را آزاد كرد؟ بي‌ترديد آمريكايي‌ها نيامده بودند كه با خواهش Ùˆ تمنا Ùˆ التماس Ùˆ تقاضا جاسوسها را آزاد كنند. آمده بودند كه هرگونه مقاومت را كه از سوي هر جريان Ùˆ گروهي باشد، قدرتمندانه در هم بشكنند. ديديم كه زبده‌ترين Ùˆ توانمندترين نيروهاي عملياتي را كه ماهها تØت آموزش‌هاي ويژه Ùˆ سنگين نظامي، جاسوسي Ùˆ اطلاعاتي تربيت كرده بودند وارد عمليات كردند.
درس عبرت ديگر را بايد شكست كودتاي طبس ناميد. كودتاي طبس، Øمايت از انقلاب ايران Ùˆ عنايت خاص خداوند را به امام Ùˆ انقلاب اسلامي به جهانيان Ùˆ آمريكائيان كوردل، نشان داد. آزادي گروگانها به واقع براي آمريكا كاري Øيثيتي بود. به زعم خودشان مي‌خواستند تا Øدي از Ùشار شكست خود در برابر امام Ùˆ Ùرزندان انقلابي‌اش يعني دانشجويان مسلمان، خود را خارج كنند Ùˆ بار ديگر قدرت نظامي خود را به رخ جهانيان بكشند Ùˆ بگويند: ببينيد آمريكا چگونه نيروها Ùˆ عواملش را از چنبر ايرانيان آزاد ساخت. مبادا چنين Øركاتي در ساير كشورها رخ دهد.
نكته Ùˆ بركت ديگر Øركت دانشجويان، تقويت ÙˆØدت ملي يعني اقشار Ùˆ صنو٠مختلÙÙŠ بود كه تا ماهها، روزانه در تأييد Øركت دانشجويان مسلمان Ùˆ انقلابي مقابل سÙارت تظاهرات مي‌كردند Ùˆ به Ùرزندان آگاه Ùˆ انقلابي خويش روØيه مي‌دادند.
نكته Ùˆ درس ديگر جداسازي ص٠پيروان امام با گروههايي بود كه در مبارزة با آمريكا Ùقط شعار داده بودند Ùˆ تا آن روز Ùرصت مبارزة رودررو با آمريكا برايشان Ùراهم نيامده بود. Øتي برخي گروهكها هم كه اØساس مي‌كردند جامانده‌اند، روزهاي اول در صØنه Øاضر شده Ùˆ «انا شريك» مي‌گÙتند، ولي دانشجويان خبير Ùˆ تيزÙهم، بلاÙاصله آنها را طرد كردند Ùˆ دست رد بر سينة آنها زدند Ùˆ از هر گونه آلودگي Øركت، خود جلوگيري كردند. سالهاي بعد هم به Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ú†Ø±ÙŠÙƒÙ‡Ø§ÙŠ مبارز Ùˆ پير! در دامن آمريكا Ùˆ استكبار جهاني به خوش خدمتي در اروپا Ùˆ آمريكا Ùˆ همصدايي با آمريكا Ùˆ صدام Ùˆ ساير عوامل آن پرداختند!11 عجبا از گذر روزگار كه هر Ù„Øظه‌اش درس عبرت است.
در پايان مقاله به نقل قسمتي از سخنان Øضرت امام پيرامون ÙلسÙÙ‡ Ùˆ بركت Ùˆ عوارض Ùˆ نتايج اشغال لانه جاسوسي مي‌پردازيم Ùˆ در مي‌يابيم كه امام راØÙ„ چگونه Øركت دانشجويان را با
«اين بساطي كه آمريكا درآورده است Ùˆ اين هياهويي كه اين شيطان بزرگ Ùرياد مي‌زند Ùˆ شياطين را دور خودش جمع مي‌كند، اين براي اين است كه دستش كوتاه شده است. دستش از ذخاير ما؛ از مناÙعي كه در اينجا داشت كوتاه شده است. Ùˆ ترس اين را دارد كه ديگر تا آخر اين كوتاهي باشد از اين جهت توطئه مي‌كند»
آغاز نهضت يعني 15 خرداد پيوند مي‌زند Ùˆ Øركت انقلابي دانشجويان را دقيقاً در راستاي خنثي‌سازي توطئه‌هاي مختل٠آمريكا تØليل Ùرموده‌اند:
«الان اين بساطي كه آمريكا درآورده است Ùˆ اين هياهويي كه اين شيطان بزرگ Ùرياد مي‌زند Ùˆ شياطين را دور خودش جمع مي‌كند، اين براي اين است كه دستش كوتاه شده است. دستش از ذخاير ما؛ از مناÙعي كه در اينجا داشت كوتاه شده است. Ùˆ ترس اين را دارد كه ديگر تا آخر اين كوتاهي باشد از اين جهت توطئه مي‌كند».12
Ø±ÙˆØ Ø®Ø¯Ø§ پيرامون Øركت دانشجويان مسلمان پيرو خط امام مي‌Ùرمايد:
«اشغال لانة جاسوسي آمريكا Ùˆ آن مركزي هم كه جوانهاي ما رÙتند گرÙتند Ù€ آنطور كه اطلاع دادند Ù€ مركز جاسوسي Ùˆ مركز توطئه بوده است. آمريكا توقع دارد كه شاه را ببرد به آنجا مشغول توطئه، پايگاهي هم اينجا براي توطئه درست كنند، Ùˆ جوانهاي ما بنشينند Ùˆ تماشا كنند. باز ريشه‌هاي Ùاسد به Ùعاليت اÙتاده بودند كه ما هم دخالتي بكنيم Ùˆ جوانها را بگوييم كه شما بيرون بياييد از آنجايي كه رÙتند. جوانها يك كاري كردند براي اينكه ديدند، آخر ناراØت كردند اين جوانها را. يك شاهي كه در طول پنجاه سال اين مملكت را به غارت كشيده است Ùˆ به چپاول برده است Ùˆ داده است Ùˆ داده خوردند Ùˆ خودش خورده است، Ùˆ بالاتر از اين، اين قدر قتل Ù†Ùس كرده است، كشتار عمومي كرده است، پانزده خرداد Ù€ آنطوري كه معرو٠شد Ù€ پانزده هزار Ù†Ùر كشته شده است. در روز پانزده خرداد Ùˆ از آن وقت تا Øالا شايد صد هزار Ù†Ùر ما مقتول داشته‌ايم Ùˆ چند صد هزار Ù†Ùر معلول داشته‌ايم».13
در ادامه امامخمینی(رØمت الله علیه) Ù…ÛŒ گويد:
«توقع اين هست كه جاني دست اول ما را ببرند آنجا Ù†Ú¯Ù‡ دارند Ùˆ Øمايت از او بكنند، Ùˆ اينجا هم مركز توطئه درست كنند، Ùˆ مركز پخش چيزهايي كه توطئه‌گري است درست بكنند، نمي‌دانم، همة چيزهايي كه مي‌خواهند بكنند، بكنند Ùˆ ملت ما Ùˆ جوانهاي ما Ùˆ جوانهاي دانشگاهي ما Ùˆ جوانهاي روØاني ما بنشينند تماشا كنند تا خون اين صد هزار Ù†Ùر تقريباً Ù€ يا كمتر Ùˆ بيشتر Ù€ هدر برود، براي اينكه اØترامي قائل بشوند به آقاي كارتر Ùˆ امثال اينها. توطئه‌ها نبايد باشد. البته اگر توطئه نبود، اگر اين خرابكاريها نبود، اگر آن كار Ùاسد نبود، همة مردم آزادند در اينجا موجود باشند. اما وقتي توطئه هست در كار، وقتي كه آنطور كارهاي Ùاسد انجام مي‌گيرد، ناراØت مي‌كند جوانهاي ما را. جوانها توقع دارند در اين دنيا كه مملكتشان Ù€ كه اين قدر برايش زØمت كشيدند Ù€ دستشان باشد. وقتي مي‌بينند توطئه است كه مي‌خواهند كه دوباره برگردد به Øال سابق Ùˆ دوباره همه چيزشان به باد برود، نمي‌توانند بنشينند. توقع نبايد باشد كه آنها بنشينند تماشا كنند Ùˆ آنها چپاولگريهايشان را كردند، Øالا توطئه‌هاشان را بكنند Ùˆ رشد پيدا بكند اين توطئه Ùˆ Ú†Ù‡ بشود. جوانهاي ما بايد با تمام توجه Ùˆ با قدرت اين توطئه‌ها را از بين ببرند».14
Ùˆ آخرين عبارت از سخنان روشنگر امام راØÙ„:
«دستهاي پشت پرده در آشوبهاي كردستان: Ùˆ اين شلوغيها هم كه گاهي وقتها همين شياطين ايجاد مي‌كنند Ùˆ همين طرÙدارهاي اين Ùاسدها ايجاد مي‌كنند، اينها هم Øلش اشكالي ندارد. اينها خيال مي‌كنند كه قضية كردستان يك قضيه‌اي است كه قابل ØÙ„ نيست. قضية كردستان را، اگر اينها مخلوط با مردم كرد نبودند Ùˆ با جوانها Ùˆ با زنها Ùˆ با بچه‌ها نبودند Ù€ كه ما نمي‌خواهيم Øتي يك Ù†Ùر آدم بيگناه كشته بشود Ù€ اگر نبودند كه كاري نداشت اينها را درو كردن Ùˆ از بين بردن. لكن مع‌الأس٠اينطوري است الآن. شما لابد شنيديد اين را كه زن Ùˆ بچه‌ها را اين بي‌انصاÙها سپر كردند، Ùˆ با سپر كردن آنها، جوانهاي ما را كشتند. Ùˆ آن جوانهاي غيور به واسطة اينكه مبادا بيگناهها كشته بشوند، آنها مقابله نكردند. خوب، اينها اگر چنانچه مخلوط به آنها نبودند كاري نداشت اينها را از بين بردن. اينها يك همچو قوة زيادي نيستند، يك دسته اشرار هستند. اين اشرار را ما سابقاً هم با آنها مواجه بوديم. اينها يك دسته‌اي از اشرار هستند كه دزدي مي‌كنند. گاهي وقتها هم آدم دزد، آدم هم مي‌كشد. اينها يك قوه‌اي نيستند الآن در مقابل قوة دولت، يا در مقابل قوة ملت. ما هر وقت بخواهيم، همة ملت ممكن است بروند در كردستان Ùˆ اينها را از بين ببرند، لكن ما مي‌خواهيم با آرامش كار درست بشود، بي‌انصاÙها نمي‌گذارند».15
منابع:
1ـ آيه قرآن .
2Ù€ صØÙŠÙÙ‡ امام ج 4ØŒ ص 296.
3Ù€ صØÙŠÙÙ‡ امام ج 4ØŒ ص 300Ù€299.
4ـ كليات شمس (غزليات مولانا)
5ـ آيه قرآن.
6ـ مضموني قريب به سخنان امام.
7Ù€ صØÙŠÙÙ‡ امام، از سخنان امام.
8ـ مضموني قريب به سخنان امام.
9ـ از سخنان امام در 15 خرداد 42.
10ـ تعبير «انقلاب دوم» براي لانه جاسوسي از امام خميني است.
11Ù€ غرض مناÙقين وابسته Ùˆ سرسپرده به آمريكا Ùˆ صدام است.
12Ù€ صØÙŠÙÙ‡ امام ج 10ØŒ ص 491.
13Ù€ صØÙŠÙÙ‡ امام ج 10ØŒ همان ص.
14Ù€ صØÙŠÙÙ‡ امام ج 10ØŒ ص 492.
15Ù€ صØÙŠÙÙ‡ امام ج 10ØŒ ص 7Ù€496.