در Ù¾ÛŒ وقوع انقلاب اسلامی کاخ سÙید نه تنها Ù…ØªØØ¯ استراتژیک خود را در خاورمیانه Ùˆ «ژاندارمی منطقه» به وسیله Ù…ØÙ…درضا شاه را از دست داده بود بلکه با آماجی از ایدئولوژی Ùˆ شعارهای ضد استکباری Ùˆ ضد آمریکایی در Ø³Ø·Ø ØØ§Ú©Ù…یت Ùˆ مردم مواجه شد. انقلاب اسلامی برای رویش Ùˆ پویش خود Ùˆ بر اساس مبانی آن Ú©Ù‡ «استقلال، آزادی وجمهوری اسلامی» بود پس از 1357 علاوه بر مبارزه با مظاهر استبدادی داخلی به ویژه پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در آبان ماه 1358 وارد ÙØ§Ø² استکبار ستیزی نیز شد. در مقابل آمریکا نیز اضمØÙ„ال انقلاب اسلامی را با تثبیت موقعیت خود در جهان Ùˆ خاورمیانه برابر می‌انگاشت. از این مقطع همواره هاله‌ای از Ù…Ø®Ø§Ù„ÙØªØŒ دشمنی، Ù†Ùی، ‌دگرسازی‌ Ùˆ خشونت واژه‌ای بر ÙØ¶Ø§ÛŒ مناسبات تهران- واشنگتن ØØ§Ú©Ù… بوده است.
در همین راستا آغاز جنگ عراق علیه ایران در شهریور 1359 به مثابه یکی از اولین تلاش‌های جدی آمریکا برای "تغییر قهری نظام اسلامی" پس از شکست عملیات طبس Ùˆ کودتای Ù†Ø§ÙØ±Ø¬Ø§Ù… نوژه بود Ú©Ù‡ با سواری Ú¯Ø±ÙØªÙ† از اسب تروای صدام صورت Ù…ÛŒâ€ŒÙ¾Ø°ÛŒØ±ÙØª.
در عین‌ ØØ§Ù„ توالی زمانی دو Ú¯ÙØªÙ…ان تنش زدایی اقتصادی Ùˆ تنش‌زدایی سیاسی در سیاست خارجی آقایان هاشمی Ø±ÙØ³Ù†Ø¬Ø§Ù†ÛŒ Ùˆ Ù…ØÙ…د خاتمی بیش از پیش گزاره‌های Ú¯ÙØªÙ…ان تغییر قهری نظام اسلامی را به سکوت واداشت Ùˆ غرب Ùˆ آمریکا را به دیالوگ با جمهوری اسلامی ترغیب نمود.
واقعه یازدهم سپتامبر 2001 را می‌بایست به مثابه نقطه عطÙÛŒ در نظر Ú¯Ø±ÙØª Ú©Ù‡ به نوعی جابجایی Ú¯ÙØªÙ…ان در سیاست خارجی خاورمیانه‌ای آمریکا Ùˆ قدرت‌یابی طی٠جدیدی از «بازها» موسوم به Â«Ù†ÙˆÙ…ØØ§Ùظه‌کاران» انجامید.
براساس تز جدیدی Ú©Ù‡ از سوی Ù†Ùˆâ€ŒÙ…ØØ§Ùظه‌کاران هیئت ØØ§Ú©Ù…Ù‡ بوش پسر Ø·Ø±Ø Ùˆ بسط پیدا کرده است، راه میانه برای ØØ±Ú©Øª خاورمیانه به سوی Â«ØµÙ„Ø Ø¯Ù…ÙˆÚ©Ø±Ø§ØªÛŒÚ©Â» تغییر رژیم‌های دیکتاتور Ùˆ خودکامه برای «رهانیدن» ملت‌های خاورمیانه Ùˆ Ú©Ù…Ú© به ØØ±Ú©Øª آنها در مسیر آزادی Ùˆ ØÙ‚وق بشر است. این طرز تÙکر با Â«Ø§ØØ³Ø§Ø³ مسئولیت» Ù†Ùˆâ€ŒÙ…ØØ§Ùظه‌کاران برای «رهبری اخلاقی» آمریکا در Ø³Ø·Ø Ø¬Ù‡Ø§Ù† همخوانی Ùˆ سازگاری دارد.
در چنین ÙØ¶Ø§ÛŒÛŒ است Ú©Ù‡ روی کار آمدن دولت نهم Ùˆ بازگشت آن به برخی شعارهای اصیل انقلاب اسلامی مانند ØÙ…ایت قاطع از ملت‌ها Ùˆ مسلمانان مستضع٠در مقابل «استکبار جهانی» یا تاکید بر لزوم Ù…ØÙˆ اسرائیل از یک‌سو Ùˆ خیمه سنگین Ù†Ùˆâ€ŒÙ…ØØ§Ùظه‌کاران Ùˆ ØØ§Ù…یان «تغییر رژیم»(Regime change) بر دستگاه تصمیم‌گیری آمریکا از سوی دیگر بار دیگر به بازگشت Ú¯ÙØªÙ…ان «تغییر نظام اسلامی» بیش از گذشته دامن زده است. این مسئله به ویژه با در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ† آنچه در Ù…ØØ§ÙÙ„ سیاسی‌- ‌‌رسانه‌ای آمریکا «تهدید موشکی» Ùˆ «تهدید هسته‌ای» روز Ø§ÙØ²ÙˆÙ† جمهوری اسلامی ایران نامیده می‌شود بسیار مشهودتر Ùˆ ملموس‌تر خواهد بود.
پرسش اصلی‌ای Ú©Ù‡ این نوشتار درصدد ÛŒØ§ÙØªÙ† پاسخی برای آن می‌باشد این است Ú©Ù‡: «آیا پس از گذشت نزدیک به سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، کاخ سÙید همچنان سناریوی تغییر نظام اسلامی را در سر می‌پروراند یا آمریکا به سمتی پیش می‌رود تا واقعیت Ùˆ قدرتی به نام جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد؟»
به منظور پاسخ به این پرسش می‌بایست از درون Ú¯ÙØªÙ…ان ØØ§Ú©Ù…یت سیاسی در آمریکا به بررسی هر دو سناریو پرداخت Ùˆ میزان تعهد مقامات واشنگتن Ùˆ اتاق های Ùکری(Think Thanks) آمریکا به سناریوی تغییر Ø±ÙØªØ§Ø± یا تغییر نظام را مورد بررسی Ù…ÙˆØ´Ú©Ø§ÙØ§Ù†Ù‡ قرار داد.
سناریوی تغییر نظام اسلامی
ØØ§Ù…یان سناریوی تغییر نظام اسلامی در ساختار تصمیم گیری سیاست خارجی آمریکا به دو جبهه اصلی ØØ§Ù…یان تغییر قهری Ùˆ ØØ§Ù…یان تغییر دموکراتیک نظام اسلامی تقسیم می‌شوند. در ØÙ‚یقت ØªÙØ§ÙˆØª میان این دو گروه نه در اصل Ùˆ لزوم «تغییر ماهیت نظام اسلامی» بلکه در راه‌کارهای اجرایی مؤثری است Ú©Ù‡ برای رسیدن به این هد٠ترسیم Ùˆ تصویر می‌شود. به رغم وجود این ØªÙØ§ÙˆØª برخی Ù…ØÙˆØ±Ù‡Ø§ÛŒ مشترک میان دو طی٠وجود دارد Ú©Ù‡ برخی از آنها به قرار ذیل است:
1- هرگونه مذاکره و تعامل با جمهوری اسلامی به منزله «مشروعیت بخشیدن» به ماهیت ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی آن خواهد بود که باید از آن پرهیز کرد.
2- شکست تجربه دیالوگ با ایران در دوره Ø§ØµÙ„Ø§ØØ§Øª (دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی) Ùˆ بازگشت جمهوری اسلامی به Ú¯ÙØªÙ…ان صدور انقلاب اسلامی نشان داد Ú©Ù‡ آمریکا تنها از راه «جدال» Ùˆ نه «همکاری» باید مشکلات خود را با جمهوری اسلامی ØÙ„ Ùˆ ÙØµÙ„ نماید.
3- در هر دو سناریو نگاه قهری یا غیر‌قهری به سناریوی تغییر نظام ØŒØØ³Ø§Ø¨ ملت ایران از دولت جمهوری اسلامی جداست Ùˆ تغییر نظام اسلامی در نهایت به Ù†ÙØ¹ ملت ایران خواهد بود.
4- Ú¯ÙØªÙ…ان «تغییر Ø±ÙØªØ§Ø±Â» جمهوری اسلامی با توجه به ماهیت تغییر ناپذیر Ùˆ استاتیکی نظام جمهوری اسلامی Ú¯ÙØªÙ…انی از هم گسیخته است Ùˆ راه به جایی نخواهد برد.
در ادامه تلاش خواهد شد تا به طور مختصر به Ø·ÛŒÙ‌بندی درونی ØØ§Ù…یان سناریوی تغییر نظام اسلامی در آمریکا اشاره شود:
ال٠- تغییر قهری(تغییر از راه ØÙ…له نظامی)
براساس این طرز تÙکر «ØÙ…له نظامی» راه‌ØÙ„ غیردموکراتیک، خشن Ùˆ Ø³Ø®Øªâ€ŒØ§ÙØ²Ø§Ø±Ø§Ù†Ù‡â€ŒØ§ÛŒ است Ú©Ù‡ مقدمه‌‌ای لازم Ùˆ گریزناپذیر برای رسیدن به شرایط ثبات Ùˆ دموکراسی در ساختار جمهوری اسلامی است. در ØÙ‚یقت ØØ§Ù…یان این ایده می‌پذیرند Ú©Ù‡ راه‌ØÙ„ آنها در قبال تهران در تعارض با Â«Ø·Ø±Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÛŒØ§Ù†Ù‡ بزرگ» (Ú©Ù‡ براساس گزارش توسعه انسانی عرب سازمان ملل در سال‌های 2002 Ùˆ 2003 Ø´Ú©Ù„ Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است) قرار می‌گیرد، لیکن صر٠تاکید Ùˆ توجه به «تغییر از پایین» را به طور قاطعی رد می‌کنند Ùˆ در عوض به تعبیر خود راه کار مؤثرتر Ùˆ کوتاه‌تر یعنی «تغییر از بالا» را در دستور کار قرار می‌دهند. این مسئله دقیقاً نشان دهنده همان پارادوکسی است Ú©Ù‡ هم اینک بوش Ùˆ تیم Ù†Ùˆâ€ŒÙ…ØØ§Ùظه‌کاران ÙˆÛŒ در Ø±ÙØªØ§Ø± خاورمیانه‌ای از خود نشان می‌دهند.
Ù†ÙˆÙ…ØØ§Ùظه‌کاران کاخ سÙید از یک سو پس از واقعه 11 سپتامبر 2001ØŒ ایده Ùˆ Ø·Ø±Ø Ø¢Ù…Ø±ÛŒÚ©Ø§ÛŒÛŒ خاورمیانه بزرگ را Ù…Ø·Ø±Ø Ù†Ù…ÙˆØ¯Ù‡â€ŒØ§Ù†Ø¯ Ú©Ù‡ براساس آن زیر ساخت‌های اطلاعاتی، ارتباطی، چرخش آزاد اطلاعات Ùˆ دموکراسی در این منطقه تقویت پیدا می‌کند Ùˆ از سوی دیگر به جنگ با کشورهای موسوم به Ù…ØÙˆØ± شرارت(Axis of Evil) می‌رود. طبعاً عملی شدن Ø·Ø±Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÛŒØ§Ù†Ù‡ بزرگ Ú©Ù‡ ØØ§Ú©ÛŒ از قصد Ù†ÙˆÙ…ØØ§Ùظه‌کاران برای تسری ارزش‌های لیبرال Ù€ دموکراسی به منطقه خاورمیانه است مستلزم به کارگیری ابزارهای نرم Ùˆ غیر‌قهری است Ú©Ù‡ این مسئله با ØÙ…له آمریکا به Ø§ÙØºØ§Ù†Ø³ØªØ§Ù† Ùˆ عراق پس از یازدهم سپتامبر ناسازگار است. این تعارض عاملی است Ú©Ù‡ برخی نویسندگان Ùˆ تئوری پردازان را واداشته تا از واژه Ùˆ Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Â«ÙˆÛŒÙ„Ø³ÙˆÙ†ÛŒØ³Ù… در چکمه»(Wilsonism in Boot) برای توصی٠سیاست خاورمیانه‌ای بوش Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ نمایند.
براساس این رویکرد بوش، ارزشهای آمریکایی (Ú©Ù‡ در قالب اندیشه‌های ویلسون رئیس جمهور وقت آمریکا تجلی پیدا کرده است) می‌بایست با به کارگیری ابزارهای سخت (نظامی) به سایر مناطق جهان (از جمله خاورمیانه به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین مناطق ÙØ¹Ù„ÛŒ جهان) انتقال پیدا کند. درØÙ‚یقت براساس سناریوی «ویلسونیسم در چکمه» راه دموکراسی Ùˆ آزادی در خاورمیانه Ùˆ از جمله در ایران از خشونت، جنگ Ùˆ ØÙ…له نظامی می‌گذرد Ùˆ چیزی ÙØ±Ø§ØªØ± از معاهدات Ùˆ نهادهای چندجانبه بوده Ùˆ مقولاتی مانند مهارخشن[5] Ùˆ ØØªÛŒ در برخی موارد اعمال زور را در بر می‌گیرد[1] این طرز تÙکر خطرناک نشان می‌دهد Ú©Ù‡ تز «برقراری دموکراسی به هر قیمت» تا Ú†Ù‡ ØØ¯ می‌تواند به پاد Ùˆ ضد٠خود تبدیل شود Ùˆ اثر Ùˆ نشانه‌ای از دموکراسی Ùˆ ØÙ‚وق بشر باقی نگذارد. در چارچوب همین رویکرد است Ú©Ù‡ تغییر Ø±ÙØªØ§Ø± هسته‌ای ایران از طریق تغییر نظام اسلامی (پاک کردن صورت مسئله) دنبال Ùˆ پیگیری می‌شود.
ØØ§Ù…یان تÙکر تغییر قهری نظام اسلامی، Ù†Ùˆâ€ŒÙ…ØØ§Ùظه‌کاران رادیکالی هستند Ú©Ù‡ سرخوش از تغییر رژیم در Ø§ÙØºØ§Ù†Ø³ØªØ§Ù† Ùˆ عراق پس از واقعه یازدهم سپتامبر2001 ایده مشابهی را در قبال ایران در سر می‌پرورانند. براساس ایده تئوری پردازان تغییر قهری نظام اسلامی Ú©Ù‡ Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ مانند ریچارد پرل، پاتریک کلاوسون، مایکل روبین Ùˆ روئل گرشت از آن به شدت ØÙ…ایت می‌کنند مذاکره Ùˆ دیپلماسی نمی‌تواند راه کار مؤثری برای ØÙ„ Ùˆ ÙØµÙ„ مسائل Ùی‌مابین ایران Ùˆ آمریکا به شمار رود Ùˆ تنها می‌بایست از طریق ØÙ…له نظامی Ùˆ تغییر نظام اسلامی این مشکلات را میان ایران Ùˆ غرب ØÙ„ Ùˆ ÙØµÙ„ نمود.
"ریچارد پرل" از چهره‌های سرشناس Ù†Ùˆâ€ŒÙ…ØØ§Ùظه‌کار آمریکا، دستیار وزارت Ø¯ÙØ§Ø¹ آمریکا در دوره ریاست جمهوری ریگان Ùˆ رئیس هیئت مشاورین وزیر Ø¯ÙØ§Ø¹ آمریکا در دوره دونالد رامسÙلد است Ú©Ù‡ از او به عنوان یکی از معماران Ùˆ مشوقان اصلی جنگ عراق یاد می‌شود، ÙˆÛŒ در یکی از Ù…ØµØ§ØØ¨Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒØ´ با رادیو ÙØ±Ø¯Ø§ نیت خود را مبنی بر لزوم تغییر قهری ØÚ©ÙˆÙ…ت دینی ایران آشکارا بیان کرده است: «به نظر من ØÚ©ÙˆÙ…ت ÙØ¹Ù„ÛŒ ایران نه «می‌تواند» خود را Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ú©Ù†Ø¯ Ùˆ نه «می‌خواهد» Ú©Ù‡ Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø´ÙˆØ¯Ø› تنها تغییر رژیم از طریق ØÙ…له نظامی می‌توان ضامن دموکراسی Ùˆ اØÛŒØ§ÛŒ ØÙ‚وق ÙØ±Ø¯ÛŒ در ایران باشد.»[2]
مایکل روبین Ùˆ روئل گرشت از کارشناسان موسسه اینترپرایز نیز از جمله چهره‌های Ù†Ùˆâ€ŒÙ…ØØ§Ùظه‌کاری هستند Ú©Ù‡ «مذاکره با جمهوری اسلامی» را به منزله «مشروعیت بخشیدن» به ماهیت ضد آمریکایی Ùˆ ضد اسرائیلی جمهوری اسلامی قلمداد می‌کنند. پاتریک کلاوسون نیز معاون پژوهشی موسسه واشنگتن Ùˆ از مسئولان موسسه پژوهشی وینپ معتقد است Ú©Ù‡ شکست تجربه Ú¯ÙØªÚ¯Ùˆ با ایران در دوره Ø§ØµÙ„Ø§ØØ§Øª (دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی) Ùˆ روی کار آمدن دولت ضد غربی نشان داد Ú©Ù‡ نه از راه «همکاری» بلکه از راه «جدال» باید با جمهوری اسلامی برخورد کرد.
ب - تغییر نظام از درون
همزمان با ظهور Ùˆ تقویت Ú¯ÙØªÙ…ان Ùˆ جریان تقابل‌گرای خشونت Ù…ØÙˆØ± با Ù…ØÙˆØ±ÛŒØª ØÙ…له نظامی به ایران، یک جریان دیگر Ú©Ù‡ در «هدÙ» Ù€ یعنی براندازی نظام جمهوری اسلامی Ù€ با جریان خشونت گرا مواÙÙ‚ است، در عرصه سیاسی آمریکا بروز کرده لیکن ایده دیگری را برای این کار ارائه داده است. نظریه پردازان این جریان در درجه اول معتقد هستند هرگونه اقدام خشونت‌آمیز خصوصاً عملیات نظامی، Ù†ÙØ±Øª در میان ایرانیان از آمریکا Ùˆ دولت آن را برای سالیان دراز ریشه دار خواهد نمود Ùˆ امکان روی کار آمدن یک دولت هوادار آمریکا را در این کشور با مشکلات زیادی روبرو خواهد ساخت.
«تت‌گلن‌کارپنتر»، معاون مطالعات Ø¯ÙØ§Ø¹ÛŒ Ùˆ سیاست خارجی موسسه کیتوواشنگتن در سخنرانی خود ØªØØª عنوان «بررسی راه کارهای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران» در این موسسه، تغییر جمهوری اسلامی از طریق مداخله خارجی را زمینه‌ساز Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ ØÙ…ایت مردم ایران از ØÚ©ÙˆÙ…ت داخلی در مقابل دخالت‌های خارجی ارزیابی کرده است.[3]
به علاوه پیگیری تز تغییر قهری نظام اسلامی به گونه‌ای به عنوان عاملی جدید در تشدید بی‌ثباتی Ùˆ ناآرامی در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ می‌شود Ú©Ù‡ منطق درونی تغییر نظام از طریق ØÙ…له نظامی را با تردید Ùˆ تشکیک مواجه می‌سازد. توماس ÙØ±ÛŒØ¯Ù…Ù† در مقاله‌ای در «نیویورک تایمز» در این خصوص نوشته است Ú©Ù‡:
«اقدام نظامی علیه ایران منجر به اضاÙÙ‡ شدن یک ØÚ©ÙˆÙ…ت بی ثبات دیگر به مجموع ØÚ©ÙˆÙ…ت‌های بی‌ثبات در خاورمیانه خواهد شد.»[4]
به اعتقاد ØØ§Ù…یان سناریوی براندازی غیر‌قهری، ایران به علت برخورداری از سوابق دموکراسی Ùˆ وجود نهادهای مردم سالار Ùˆ همچنین پتانسیل‌های موجود برای ØØ±Ú©Øªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ مردمی Ùˆ غیر‌دولتی از استعداد Ùˆ ظرÙیت بالایی برای تغییر نظام سیاسی به روش‌های غیر‌خشونت آمیز برخوردار است.
با این وجود به رغم انسجام Ùˆ Ø§ØªØØ§Ø¯ ظاهری در چارچوب رویکرد تغییر غیر‌خشونت آمیز نظام اسلامی، دو دیدگاه یا Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª Ù…ØªÙØ§ÙˆØª در این زمینه Ø´Ú©Ù„ Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است:
Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª اول ØªØØª عنوان «دیپلماسی سیاه» ضمن قائل بودن به روش غیر‌خشونت آمیز Ùˆ جنگ نرم، «روابط رسمی» با دولت جمهوری اسلامی را نیز مدنظر قرار داده Ùˆ با Ø·Ø±Ø ØªÙ‚Ø§Ø¨Ù„â€ŒÚ¯Ø±Ø§ÛŒÛŒ از طریق تعامل‌گرایی، براندازی را براساس ÙØ´Ø§Ø± از بالا Ùˆ همراه سازی از پایین دنبال می‌کند. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª دوم ØªØØª عنوان Â«ÙØ±ÙˆÙ¾Ø§Ø´ÛŒÂ»ØŒ هرگونه رابطه رسمی میان دولت آمریکا Ùˆ دولت جمهوری اسلامی را مردود اعلام کرده Ùˆ ØµØ±ÙØ§Ù‹ رابطه با جامعه، سازمان‌ها، گروه‌ها Ùˆ Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ مختل٠را مبنای کار خود قرار داده است.
1 - Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª دیپلماسی سیاه
ØØ§Ù…یان این Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª خواهان Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از تجربیات آمریکا در برخی از کشورهای هد٠در طول سالیان گذشته‌اند Ú©Ù‡ از جمله آنها Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از راهبردهای غیر‌خشونت آمیز با هد٠نهایی ایجاد «تغییرات ساختاری»است. این Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª Ú©Ù‡ توسط مقامات غربی Ùˆ تØÙ„یل‌های رسانه‌ای غرب نیز مورد تاکید قرار می‌گیرد بر این مبنا استوار شده است Ú©Ù‡ در داخل جمهوری اسلامی به علت وجود زمینه‌ها Ùˆ بسترهای رشد دموکراسی Ùˆ وجود گزاره‌های دموکراتیک در نظام ÙØ¹Ù„ی، ÙØ±ØµØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ مناسب برای پیشبرد راهبرد Ùˆ اهدا٠سرنگونی ØÚ©ÙˆÙ…ت ÙØ±Ø§Ù‡Ù… خواهد آمد. به طور خلاصه براساس Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª دیپلماسی سیاه به طور موازی «ارتباط انتقادی» با دولت جمهوری اسلامی Ùˆ «ارتباط تعاملی» با ملت ایران مورد پیگیری قرار می‌گیرد.
به عنوان نمونه در این چارچوب می‌توان به اظهارنظر مهران براتی در سمیناری ØªØØª عنوان «برخورد با ایران:مقابله، مهار‌ Ùˆ یا مذاکره ؟» اشاره کرد Ú©Ù‡ ØªÙØ³ÛŒØ± موسعی از معنای تغییر رژیم ارائه می‌دهد. بر اساس این ØªÙØ³ÛŒØ± موسع تغییر رژیم لزوماً به معنای سرنگونی جمهوری اسلامی نیست بلکه به این معناست Ú©Ù‡ Ø¨ØØ±Ø§Ù†â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ سیاسی _ اجتماعی Ùˆ در نتیجه درگیری گروه‌های ØµØ§ØØ¨ قدرت درون ØÚ©ÙˆÙ…تی در راستای «جابجایی ‌در ‌قدرت» بالا می‌گیرد Ùˆ مآلاً «سیاستمداران معتدل‌تر» به جای «نیروهای خشونت طلب» Ù…ÛŒ نشینند. با بروز این جابجایی قدرت امکان تعامل انتقادی با ØØ§Ú©Ù…یت جمهوری اسلامی ÙØ±Ø§Ù‡Ù… می‌شود.[5]
به طور خلاصه براساس Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª دیپلماسی سیاه، ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ دیپلماسی با ØØ§Ú©Ù…یت Ùˆ مردم به طور همزمان صورت می‌پذیرد. در ØÙ‚یقت می‌توان این‌رویکرد را قلب معنا Ùˆ Ù…Ùهوم اصیل دیپلماسی سنتی قلمداد کرد. چرا Ú©Ù‡ دیپلماسی را «بازی در‌ Ø³Ø·Ø Ø±Ù‡Ø¨Ø±Ø§Ù†Â» می‌دانند Ùˆ نه ارتباط‌گیری با مردم. در ØÙ‚یقت از این نگاه، مردم اساساً از صلاØÛŒØª ارتباط دیپلماتیک برخوردار نیستند Ùˆ دور زدن ØØ§Ú©Ù…یت Ùˆ توده‌ای کردن دیپلماسی نوعی ØªØØ±ÛŒÙ آشکار در عر٠دیپلماتیک به شمار می‌رود.
2 - Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª ÙØ±ÙˆÙ¾Ø§Ø´ÛŒ
یکی از Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ اصلی آمریکا در عملی کردن راهبرد تغییر نرم نظام‌ جمهوری اسلامی، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از هویت‌ها Ùˆ صنÙ‌های مختل٠اجتماعی، ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØŒ جنسیتی، اقتصادی برای براندازی نظام اسلامی‌‌است. در Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª ÙØ±ÙˆÙ¾Ø§Ø´ÛŒ Ø¨Ø±Ø®Ù„Ø§Ù Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª دیپلماسی‌سیاه به جای ارتباط انتقادی با ØØ§Ú©Ù…ÛŒØªâ€ŒØµØ±ÙØ§Ù‹Ù‹ به تعاملی‌خزنده، سیستماتیک Ùˆ هدÙمند با هویت‌های مختل٠Ùوق‌الذکر پرداخته‌ می‌شود. ادبیات گسترده‌ای درباره کارایی ارتباط با مردم Ùˆ کنارگذاری ØØ§Ú©Ù…یت جمهوری اسلامی به عنوان Ø·Ø±Ù Ú¯ÙØªÚ¯Ùˆ با آمریکا (دور زدن جمهوری اسلامی Ùˆ برقراری دیالوگ با مردم) تولید شده است.
علی‌کشتگر، دبیر ماهنامه اینترنتی مهین، نیز در همین خصوص مدعی شد:
«بزرگترین سلاØÛŒ Ú©Ù‡ می‌شود علیه جمهوری اسلامی به کار Ú¯Ø±ÙØª Ø³Ù„Ø§Ø Ø¯ÙØ§Ø¹ از ØÙ‚وق بشر Ùˆ دموکراسی Ùˆ آزادی است. یعنی جمهوری اسلامی در برابر Ø¯ÙØ§Ø¹ از آزادی Ùˆ ØÙ‚وق بشر Ùˆ ØÙ…ایت از این ØÙ‚ ملی ایرانی‌هاست Ú©Ù‡ به ØØ³Ø§Ø¨ بسیار ضعی٠است Ùˆ نقطه Ø¶Ø¹ÙØ´ است Ùˆ همین جاست Ú©Ù‡ به عنوان پاشنه آشیل می‌شود کوبیدش Ùˆ از بین بردش.» [6]
در چارچوب همین ادبیات سیاسی است Ú©Ù‡ مایکل لدین عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا، از جمله تئوریسین‌‌های اصلی نئوکان، ØµØ§ØØ¨â€ŒÚ©Ø±Ø³ÛŒ آزادیخواهی در موسسه راستگرای اینترپرایز Ùˆ متخصص ماکیاولیسم Ùˆ از Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† سرسخت Ùˆ بسیار جدی جنگ با تروریسم Ùˆ تغییر نظام در ایران معتقد است با ابتکارات Ùˆ Ø¨ØØ±Ø§Ù† Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒâ€Œâ€ŒÙ‡Ø§ باید همه چیز در بیرون آمریکا زیر Ùˆ رو شود. ÙˆÛŒ اعتقاد راسخ دارد Ú©Ù‡ اکنون زمانه جوانان پرانرژی است Ú©Ù‡ با ابتکارات انقلابی خود به دموکراسی دست پیدا کنند این طرز تÙکر به دنبال انقلاب مخملین در کشورهای مختل٠دنیا Ùˆ همچنین توسل به جنبش‌‌های مرکزگریز٠هویتی در کشورهای کثیرالمله است.[7]
لدین همچنین در Ù…ØµØ§ØØ¨Ù‡â€ŒØ§ÛŒ کاملاً از کارایی تاکتیک دور زدن ØØ§Ú©Ù…یت دینی ایران سخن Ú¯ÙØª Ùˆ مدعی شده است: «می‌دانیم بیش از 70 درصد مردم ایران مخال٠رژیم ØØ§Ú©Ù… هستند Ùˆ در موارد دیگر شاهد این مطلب بوده‌ایم Ú©Ù‡ هرگاه از مردم ØÙ…ایت کرده‌ایم، پیروز شده‌ایم. اگر توانستیم با ØÙ…ایت 5 تا 10 درصد مردم، ØÚ©ÙˆÙ…ت شوروی سابق را سرنگون کنیم چرا نتوانیم با ØÙ…ایت 70 یا 80 درصد مردم این کار را درباره ایران انجام دهیم. می‌توانیم با ØÙ…ایت از گروه‌های مختل٠در ایران موÙÙ‚ به انجام این کار شویم.»[8]
براین مبنا جنبش‌های اجتماعی مانند جنبش‌ دانشجویی، سندیکاهای کارگری، جنبش زنان، هویت‌های قومی Ùˆ هرگونه ØØ±Ú©Øª ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ جمعی دیگر از پوسته صنÙÛŒ خود خارج می‌شود Ùˆ «بار سیاسی ضد ØÚ©ÙˆÙ…تی» به خود می‌گیرد. منشه امیر، مجری Ùˆ کارشناس ثابت رادیواسرائیل در همین زمینه ØªØµØ±ÛŒØ Ú©Ø±Ø¯Ù‡ است:
«تغییر رژیم بدون جنگ نیز امکا‌ن‌پذیر است زیرا این واقعیت Ú©Ù‡ دایره وسیعی از ناراضیان داخلی از اقلیت‌های قومی Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا دانشجویان، کارگران Ùˆ زنان، اساتیددانشگاه، نظامیان Ùˆ ØØªÛŒ نمایندگان مجلس یعنی ØØ¯ÙˆØ¯ 60 درصد از مردم خواهان تغییر رژیم Ù…ÛŒ باشند ØµØ±ÙØ§Ù‹ نیاز به ØÙ…ایت غرب از آنها دارد.»[9]
در این رویکرد هرگونه تعامل Ùˆ ارتباط انتقادی با مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران به مثابه عاملی اعتبار بخش به ماهیت این نظام تلقی می‌شود Ú©Ù‡ باید از آن پرهیز نمود Ùˆ در عوض بر ضرورت Ú¯ÙØªÚ¯Ùˆ با مردم ایران تاکید کرد. به عنوان نمونه جیمز وولسی، رئیس پیشین سازمان سیا در یکی از جلسات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ØªØØª عنوان «گام‌های بعدی در Ø¨ØØ±Ø§Ù† ایران» خاطر نشان کرد:
«هرگونه دیالوگ با دولت ایران به ماهیت جمهوری اسلامی مشروعیت خواهد بخشید به جای Ú¯ÙØªÚ¯Ùˆ با دولت جمهوری اسلامی باید با مردم، دانشجویان Ùˆ ÙØ¹Ø§Ù„ان سیاسی Ùˆ رهبران مدنی ایران از طریق اینترنت Ùˆ تکنولوژی مدرن Ú¯ÙØªÚ¯Ùˆ کرد.»[10]
به طور خلاصه، Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª ÙØ±ÙˆÙ¾Ø§Ø´ÛŒ آمریکا در تعارض با عر٠دیپلماتیک Ùˆ به رسمیت شناخته شدن ماهیت Ùˆ موجودیت دولت‌ها قرار می‌گیرد. در این Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª طر٠آمریکا به عنوان یک دولت - ملت نه دولت جمهوری اسلامی بلکه Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ØŒ گروه‌ها، Ø§ØµÙ†Ø§ÙØŒ جنبش‌ها، سندیکاها Ùˆ موسسات غیر Ø§Ù†ØªÙØ§Ø¹ÛŒ در قالب ان.جی.اوها هستند Ú©Ù‡ می‌بایست در یک پروسه Ø¨Ù‡â€ŒØ§ØµØ·Ù„Ø§Ø Â«ØªÙˆØ§Ù†Ù…Ù†Ø¯Ø³Ø§Ø²ÛŒÂ» در تقابل با موجودیت سیاسی نظام ØØ§Ú©Ù… قرار بگیرند. در مجموع مهم‌ترین موضوعات‌مورد توجه رویکرد ÙØ±ÙˆÙ¾Ø§Ø´ÛŒ با توجه به مطالب، اظهارنظرها، Ø±ÙØªØ§Ø±Ù‡Ø§ Ùˆ پشتیبانی‌های مقامات آمریکایی در چهار مقوله قابل طبقه‌بندی است:
1- ساماندهی طرØÛŒ ØªØØª عنوان «کمک به دموکراسی»
2- طراØÛŒ Ùˆ اجرای روش‌های غیر‌خشونت آمیز
3- راه‌اندازی جنبش های ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ - اجتماعی
4- ایجاد انسجام در اپوزیسیون داخل و خارج از کشور
سناریوی تغییر Ø±ÙØªØ§Ø±
در مقابل طی٠ذی Ù†Ùوذی Ú©Ù‡ در دستگاه تصمیم سازی آمریکا پروژه تغییر نظام اسلامی را به دو شیوه سخت Ø§ÙØ²Ø§Ø±ÛŒ (ØÙ…له نظامی) Ùˆ نرم Ø§ÙØ²Ø§Ø±ÛŒ(Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª دیپلماسی سیاه Ùˆ Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª ÙØ±ÙˆÙ¾Ø§Ø´ÛŒ) دنبال می‌کنند، طی٠دیگری وجود دارند Ú©Ù‡ معتقدند به جای سرمایه‌گذاری بر تغییر ماهیت Ùˆ سرشت جمهوری اسلامی باید بر روی تغییر Ø±ÙØªØ§Ø± آن سرمایه‌گذاری نمود. این تغییر Ø±ÙØªØ§Ø± از نظر ØØ§Ù…یان این رویکرد Ú©Ù‡ در برخی تعابیر به عنوان «رویکرد تعامل گرایی» شناخته می‌شود، مداخله آمریکا با هد٠براندازی می‌تواند دولت ایران را کاملاً تقویت کند. براساس این رویکرد، دولت جمهوری اسلامی ایران همه ابزارهای قدرت در کشور را در اختیار دارد Ùˆ Ù…Ø®Ø§Ù„ÙØ§Ù† جمهوری اسلامی Ù…ØªØØ¯ نبوده Ùˆ همبستگی مؤثری میان آنها وجود ندارد Ú©Ù‡ بتواند ماهیت Ùˆ موجودیت نظام ØØ§Ú©Ù… را به چالش بطلبد. ØØ§Ù…یان رویکرد تغییر Ø±ÙØªØ§Ø± معتقدند اتخاذ رویکرد تعامل‌گرایانه برای آمریکا سخت نخواهد بود چرا Ú©Ù‡ این کشور قبلاً نیز با وضعیت‌های مشابه روبه رو بوده است. دونالد ریگان در دهه 80 با وجودی Ú©Ù‡ Ø§ØªØØ§Ø¯ جماهیر شوروی را «شیطان بزرگ» می‌نامید، سال‌ها ایدئولوژی Ùˆ Ø±ÙØªØ§Ø± شوروی را تØÙ…Ù„ کرد، روابط دیپلماتیک خود را با مسکو قطع ننمود Ùˆ Ø·ÛŒ این ÙØ±Ø¢ÛŒÙ†Ø¯ به نتایج سودمند Ùˆ عملی برای هر دو طر٠دست ÛŒØ§ÙØª.
این رویکرد را اروپائیان Ùˆ تعدادی از اعضای دولت بوش ØªØ±Ø¬ÛŒØ Ù…ÛŒâ€ŒØ¯Ù‡Ù†Ø¯ Ùˆ معتقدند Ú©Ù‡ این همکاری نباید یکطرÙÙ‡ باشد Ùˆ می‌تواند در برگیرنده این موضوع باشد Ú©Ù‡ اگر ایرانیان خواهان سود بردن از روابط جدید هستند، باید Ø±ÙØªØ§Ø±Ø´Ø§Ù† را تغییر دهند. به اعتقاد این Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ØŒ تغییر در مسیر سیاست‌های ایران زمانی ØØ§ØµÙ„ خواهد شد Ú©Ù‡ روابط دو جانبه بر مبنای Â«Ù…Ù†Ø§ÙØ¹ مشترک» Ùˆ نه «نقاط تضاد» استوار شده باشد(11) این رویکرد Ø¨Ø±Ø®Ù„Ø§Ù Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª دیپلماسی سیاه، روابط سیاسی را به عنوان ابزاری در خدمت هد٠براندازی جمهوری اسلامی تلقی نمی‌نماید, بلکه بر معادله ØÙ„ چالش‌ها Ùˆ رسیدن به یک روابط متعادل Ùˆ قابل پذیرش دو طر٠تاکید دارد. ØÙˆØ²Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ چهارگانه‌ای Ú©Ù‡ ØØ§Ù…یان ایده تعامل گرایی به دنبال تغییر Ø±ÙØªØ§Ø± جمهوری اسلامی در آنها هستند عبارتنداز: 1- مسئله هسته‌ای ایران Ùˆ به طورکلی سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ کشتارجمعی2 - ØÙ…ایت از تروریسم 3 - اخلال در روند ØµÙ„Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÛŒØ§Ù†Ù‡ 4 - وضع ØÙ‚وق بشر.
به عنوان مثال «توماس پیکرین» معاون اسبق وزارت خارجه آمریکا Ùˆ «تام لنتوس» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نشست بررسی مسایل ایران در یکی از جلسات روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ØªØØª عنوان «گام‌های بعدی در Ø¨ØØ±Ø§Ù† ایران» ضمن تاکید بر Â«Ú¯ÙØªÚ¯ÙˆÙ‡Ø§ÛŒ چند جانبه» با ایران در موضوعات چهارگانه مزبور خاطر نشان می‌کند Ú©Ù‡ «استراتژی خاتمه بخشیدن به برنامه هسته‌ای ایران از طریق تغییر رژیم» نادرست است.[12]
مراکزی نظیر موسسه بروکینگز، شورای غیر‌دولتی روابط خارجی، مرکز نیکسون، بنیاد کارنگی برای ØµÙ„Ø Ø¬Ù‡Ø§Ù†ÛŒ Ùˆ مرکز بین‌المللی وودرو ویلسون Ùˆ Ù…ØÙ‚قانی چون Ø¬ÙØ±ÛŒâ€ŒÚ©Ù…پ، ری‌تکیه، زیبگینیو برژینسکی، ریچارد هاوس Ùˆ هنری کسینجر نمایندگان رویکرد تعامل گرا Ùˆ تغییر Ø±ÙØªØ§Ø± به شمار می‌روند.
نمونه Ùˆ شاهد مثال در این زمینه سخنرانی "ری تکیه" از کارشناسان ارشد شورای روابط خارجی آمریکا در نشست این شورا در 22 Ùوریه 2007 ØªØØª عنوان «تنش زدایی از مناسبات ایران Ùˆ آمریکا» است. ÙˆÛŒ Ú©Ù‡ به تازگی کتاب «ایران مخÙÛŒ: پارادوکس Ùˆ قدرت در درون جمهوری اسلامی» را نوشته است Ùˆ سردبیر نشریه برجسته «نشنال اینترست» Ùˆ استاد دانشگاه‌های Ø¯ÙØ§Ø¹ ملی، ییل Ùˆ Ú©Ø§Ù„ÛŒÙØ±Ù†ÛŒØ§Ø³Øª در این سخنرانی ØªØµØ±ÛŒØ Ù†Ù…ÙˆØ¯:
«آمریکا باید با اذعان به قدرت رو به رشد منطقه‌ای ایران Ùˆ پایداری رژیم تهران از سیاست بی‌ثمر خود درخصوص تغییر رژیم ایران از جمله ØÙ…ایت 75 میلیون دلاری از تبعیدی‌های ایرانی Ùˆ شبکه‌های تلویزیونی Ú©Ù‡ برای ایرانی‌ها برنامه پخش می‌کنند، دست بردارد. این آرمان‌گرایی آمریکایی درخصوص ایران اشتباه است. ایران برخلا٠اروپای شرقی در دهه 1980 ØŒ جنبش مخال٠منسجمی ندارد Ú©Ù‡ تمایل داشته باشد از Ú©Ù…Ú© مالی آمریکا برخوردار باشد. تجربه گذشته نشان می‌دهد Ú©Ù‡ می‌توان Ø±ÙØªØ§Ø± ایران را تغییر داد Ùˆ به سوی بهتر شدن هدایت کرد. برای مثال در دهه 1990 مشوق‌های مناسب، تهران را تشویق کرد ترور Ù…Ø®Ø§Ù„ÙØ§Ù†Ø´ را در اروپا Ùˆ ØÙ…ایتش را از برخی ÙØ¹Ø§Ù„یت‌های خاص در خلیج ÙØ§Ø±Ø³ متوق٠کند.»[13]
شورای روابط خارجی آمریکا Ùˆ برخی شخصیت‌های ÙØ¹Ø§Ù„ سیاسی Ùˆ مقامات اسبق Ùˆ ÙØ¹Ù„ÛŒ آمریکا در آن نیز به Ù†ØÙˆÛŒ رویکرد تغییر Ø±ÙØªØ§Ø± ایران را مورد توجه قرار داده‌اند. شورای روابط خارجی Ú©Ù‡ ادعا می‌کند موسسه‌ای ØºÛŒØ±ØØ²Ø¨ÛŒ Ùˆ غیر‌دولتی است Ùˆ البته با سیاستمداران میانه‌روی ØØ²Ø¨ جمهوریخواه ارتباط دارد در 19 ژوئیه 2004ØŒ گزارشی را درخصوص جمهوری اسلامی با عنوان «ایران،زمانی برای یک Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª نو» منتشر نمود. گزارش ویژه این شورا در 91 ØµÙØÙ‡ Ùˆ با سرپرستی زیبگینیو برژینسکی (مشاور اسبق امنیت ملی) Ùˆ رابرت گیتس (رئیس سابق سازمان سیا Ùˆ وزیر Ø¯ÙØ§Ø¹ کنونی آمریکا) Ùˆ ریچارد هاس(رئیس این شورا Ùˆ مسئول سیاست گذاری وزارت امور خارجه آمریکا در دوره اول جرج دبلیو بوش) تهیه شده است. کارشناسان Ùˆ اعضای برجسته شورای روابط خارجی آمریکا به عنوان نمایندگان تÙکر Ùˆ رویکرد تعامل گرا (Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª تغییر Ø±ÙØªØ§Ø±) در این گزارش بر این نکته ØªØµØ±ÛŒØ Ù†Ù…ÙˆØ¯Ù‡â€ŒØ§Ù†Ø¯ Ú©Ù‡ با وجود دگرگونی‌های سیاسی عمیق Ùˆ نارضایتی‌های عمومی، امکان وقوع انقلابی دیگر در ایران وجود ندارد.
به طور خلاصه از منظر رویکرد تعامل‌گرا در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± نیروهایی Ú©Ù‡ متعهد به ØÙظ نظام کنونی ایران هستند، کنترل کاملی بر کشور دارند Ùˆ تنها نماینده رسمی این کشور به شمار می‌آیند. بنابراین از این منظر نه تنها تلاش مستقیم آمریکا برای سرنگونی جمهوری اسلامی امکان موÙقیت ندارد بلکه تغییر دولت از طریق مداخله خارجی نیز Ú©Ù…Ú©ÛŒ به ØÙ„ مشکلاتی Ú©Ù‡ سیاست‌های ایران مسبب آن بوده‌اند نمی‌نماید به همین علت است Ú©Ù‡ از نظر ØØ§Ù…یان ایده تغییر Ø±ÙØªØ§Ø±ØŒ «ماندگاری جمهوری اسلامی» از یک سو Ùˆ نگرانی‌های موجود درخصوص سیاست‌های ایران از سوی دیگر چاره‌ای برای آمریکا نمی‌گذارد جز این Ú©Ù‡ به جای «انتظار برای سرنگونی» با «ØÚ©ÙˆÙ…ت کنونی» تعامل نماید.[14]
نتیجه‌گیری
در مجموع به نظر می‌رسد به رغم تنوع Ùˆ تکثری Ú©Ù‡ در تئوریزه کردن راهبردهای کلان واشنگتن در قبال جمهوری اسلامی در عرصه آکادمیک Ùˆ Ù…ØØ§ÙÙ„ سیاسی - رسانه‌ای رویش Ùˆ پویش پیدا کرده است، راهبرد اصلی کاخ سÙید در قبال تهران در تØÙ„یل نهایی همان تغییر نظام جمهوری اسلامی باشد. از میان راهبردهای متعدد Ùˆ متنوعی Ú©Ù‡ در این خصوص Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒâ€ŒØ´ÙˆØ¯ تکلی٠سناریوهای تغییر قهری Ùˆ تغییر نرم (Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª دیپلماسی‌سیاه Ùˆ Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª ÙØ±ÙˆÙ¾Ø§Ø´ÛŒ) پیشاپیش مشخص است. از طرÙÛŒ به نظر می‌رسد «تغییر Ø±ÙØªØ§Ø±Â» Ùˆ «تغییر نظام» دو دال تهی[Empty Signifier] Ùˆ واژگانی هستند Ú©Ù‡ به طور مشترک به یک مدلول[Signified] Ùˆ معنای مشخص Ùˆ مشترک یعنی تغییر Ùˆ قلب ماهیت جمهوری اسلامی ایران ارجاع Ù…ÛŒ دهند.
به این ترتیب به رغم آن Ú©Ù‡ Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ مانند عیسی Ø³ØØ±Ø®ÛŒØ² Ø·Ø±Ø Ø³Ù†Ø§Ø±ÛŒÙˆÛŒÛŒ به نام «براندازی» را به مثابه «برچسپ‌های ناچسبی» از سوی جمهوری اسلامی علیه شهروندان Ùˆ ÙØ¹Ø§Ù„ان ایرانی معرÙÛŒ می‌کند[15] Ùˆ به رغم آن Ú©Ù‡ رامین اØÙ…دی ØŒ با عنوان ÙØ¹Ø§Ù„ ØÙ‚وق بشر در کنیتکت، آن را Ø¨Ø±Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ از «توهم توطئه داخلی Ùˆ خارجی» مسئولان نظام به ویژه رهبری نظام اسلامی ارزیابی می‌نماید،[16] مسئله تغییر نظام اسلامی تک سناریویی است Ú©Ù‡ کاخ سÙید، وزارت خارجه، پنتاگون Ùˆ کنگره به طور مشترک آن را مورد پیگیری جدی قرار Ù…ÛŒ دهند. همان‌گونه Ú©Ù‡ ØØ³ÛŒÙ† باقرزاده، تØÙ„یلگر سیاسی در لندن، اذعان می‌کند:
«هرچند سیاست آمریکا برای تغییر رژیم ایران «رسماً» کنار گذاشته شده است لیکن این تغییر رویکرد اولا Ù…ØµÙ„ØØªÛŒ است یعنی به دلیل مشکلات ÙØ¹Ù„ÛŒ آمریکا در خاورمیانه Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ است Ùˆ ثانیاً موقتی است Ùˆ تا زمانی ادامه دارد Ú©Ù‡ امیدی به تغییر Ø±ÙØªØ§Ø± ایران وجود داشته باشد.»[17]
در همین راستا Ú¯ÙØªÙ‡ می‌شود در برخی Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ Ú©Ù‡ نمایندگان رویکرد تعامل‌گرا به شمار می‌روند برخی تناقضات Ú¯ÙØªØ§Ø±ÛŒ Ùˆ Ø±ÙØªØ§Ø±ÛŒ نیز مشاهده می‌شود Ú©Ù‡ به نوبه خود ØØ§Ú©ÛŒ از سردرگمی آنها در اتخاذ رویکردی قاطع در قبال تهران است. به عنوان نمونه ریچارد هاوس به ÙˆØ¶ÙˆØ Ø§Ø² ارتباط ÙØ±Ø§ØÚ©ÙˆÙ…تی با مردم ایران سخن به میان می‌آورد:
‌«تغییر رژیم ایران نه تنها هد٠بسیاری در آمریکا Ú©Ù‡ خواسته بسیاری از مردم ایران است Ùˆ ایرانیان خواستار جامعه‌ای آزاد Ùˆ باز هستند. درعین ØØ§Ù„ باید واقع‌بین باشیم چون چنین تغییراتی به زمان نیاز دارد . تغییراتی Ú©Ù‡ از داخل ایران صورت بگیرد منعکس کننده خواسته مردم خواهد بود....»[18]
در یک گام جلوتر به نظر می‌رسد ØØªÛŒ همان مقاماتی Ú©Ù‡ داعیه تغییر Ø±ÙØªØ§Ø± Ùˆ ایده دیپلماسی را در قبال جمهوری اسلامی این روزها در سر می‌پرورانند این داعیه‌ها را ØµØ±ÙØ§ در Ø³Ø·ÙˆØ Ø³ÛŒØ§Ø³Øªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ اعلامی Ùˆ نه اعمالی Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒâ€ŒÙ†Ù…Ø§ÛŒÙ†Ø¯ Ùˆ قلباً اعتقاد عمیقی به تغییر نظام اسلامی از بالا (تغییر Ø±ÙØªØ§Ø± از طریق ØÙ…له نظامی)دارند. موریس هینچی نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا Ú©Ù‡ خود خواهان مذاکره مستقیم کاخ سÙید با دولت ایران است درباره تاکید رایس بر تئوری تغییر Ø±ÙØªØ§Ø± به جای پیگیری سناریوی تغییر نظام جمهوری اسلامی ØªØµØ±ÛŒØ Ù†Ù…ÙˆØ¯Ù‡ است:
«به کاندولیزا رایس اعتماد ندارم Ùˆ گزینه ØÙ…له نظامی آمریکا جدی است. من ØØ±Ù او را باور نمی‌کنم. من می‌دانم Ú©Ù‡ کاخ سÙید به تغییر ØÚ©ÙˆÙ…ت در ایران علاقمند است. آنها در عراق هم خواهان تغییر رژیم بودند. من نمی‌دانم ØØ§Ù„ تا Ú†Ù‡ ØØ¯ÛŒ به دنبال تغییر ØÚ©ÙˆÙ…ت در ایرانند اما Ø´Ú©ÛŒ ندارم Ú©Ù‡ به این گزینه علاقمندند.»[19] /?
پاورقی:
1 - Ù…ØÙ…ود سریع‌القلم، مبانی نظری سیاست خارجی دولت بوش، ÙØµÙ„نامه مطالعات مطقه‌ای، زمستان 1381ØŒ ص.10
2 - رادیو ÙØ±Ø¯Ø§ØŒ29/2/86.
3 - رادیو آمریکا،15/11/86.
4 - رادیو ÙØ±Ø¯Ø§ØŒ9/3/86
5- برای مطالعه دقیق‌تر Ø±Ù‡ÛŒØ§ÙØª دیپلماسی سیاه رک به: علی عبداله خانی، رویکرد‌ها Ùˆ طرØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ آمریکایی درباره ایران، تهران: انتشارات مؤسسه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ مطالعات Ùˆ تØÙ‚یقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران، صص 38-40.
6- رادیو اسرائیل، 1/3/85
7- سایت روشنگری، 30/7/84.
8- تلویزیون ÙØ§Ú©Ø³ نیوز ØŒ 28/10/84
9- رادیو اسرائیل،1/3/86.
10- رادیو ÙØ±Ø¯Ø§ØŒ 26/10/85.
11 - مرکز نیکسون، ایالات Ù…ØªØØ¯Ù‡ Ùˆ ایران: معمای هسته‌ای، انتشارات موسسه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ مطالعات Ùˆ تØÙ‚یقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران، تهران، شهریور 1383ØŒ صص 11-12.
12 - رادیو بی‌بی‌سی، 22/10/85.
13- ترجمه سخنرانی ری تکیه در نشست شورای روابط خارجی آمریکا در 22Ùوریه 2007 ØªØØª عنوان «تنش زدایی از مناسبات ایران Ùˆ آمریکا»، اداره پردازش Ùˆ تØÙ„یل اخباری خارجی، 16/12/85.
14 - سوزان مالون، روابط ایران Ùˆ ایالات Ù…ØªØØ¯Ù‡ از دیدگاه شورای روابط خارجی امریکا، انتشارات موسسه ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ مطالعات Ùˆ تØÙ‚یقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران، تهران: مرداد 1383ØŒ ص 11.
15- رادیو اسرائیل، 7/3/86.
16 - رادیو ÙØ±Ø¯Ø§ØŒ برنامه مجله دموکراسی،23/2/86.
17- رادیو کلن، 1/3/86.
18- رادیو آمریکا ، 25/1/85
19- رادیو بی‌بی‌سی، 29/2/86.