واکاوی جنگ رسانه ای غرب علیه ایران
جنگ رسانه ای، جنگ نرم، تهدید نرمبنابراین شاید بتوان Ú¯Ùت Ú©Ù‡ امروزه دوران Øاکمیت سیاسی Ùˆ سلطه قدرت‌های نظامی‌به پایان رسیده Ùˆ عصر تسخیر اذهان اÙکار عمومی‌با Ø³Ù„Ø§Ø Ø§Ù…ÙˆØ§Ø¬ Ùˆ رسانه‌ها در Øال شکل‌گیری است Ú©Ù‡ این نوع Ø³Ù„Ø§Ø Ø¨Ù‡ مراتب مخرب‌تر از تسلیØات نظامی‌و موشک‌های هسته‌ای است Ùˆ مبارزه با آن نیز به دلیل ماهیت پیچیده Ùˆ پنهانی‌اش دشوارتر است.در Øقیقت در عصر ارتباطات Ùˆ اطلاعات Ú©Ù‡ موانع کمتری در راه دسترسی به اطلاعات Ùˆ اخبار برای مخاطبان وجود دارد، بیش از هر زمان دیگری اخبار نادرست یا تØری٠شده Ùˆ منطبق با درخواست Ùˆ اراده صاØبان رسانه ارائه می‌گردد. به همین منظور ارتباطات Ùˆ اطلاعات به مثابه رگ‌های Øیاتی جامعه بشری بستر مبارزات Ùˆ چالش‌های آینده بین‌المللی Ùˆ جهانی به Øساب می‌آیند. الوین تاÙلر نیز معتقد است عرصه نبرد Ùردا را گستره پیام‌سازان، رسانه‌ها Ùˆ پیام‌گیران Ø´Ú©Ù„ می‌دهد Ùˆ Ù…Øور تبادل قدرت را در آینده، ‌تاکتیک‌های اطلاعاتی Ø´Ú©Ù„ خواهند داد Ùˆ این تاکتیک‌ها چیزی نیست جز قدرت دستکاری در اطلاعات Ú©Ù‡ بخش عمده آن Øتی پیش از آنکه این اطلاعات به رسانه برسد انجام خواهد شد.از این منظر آشنایی Ùˆ شناخت Øوزه گسترده عملیات روانی در بررسی رسانه‌ها دارای اهمیت است. چرا Ú©Ù‡ در جنگ رسانه‌ها تمامی Ùعالیت‌ها برای تØت تأثیر قراردادن اÙکار Ùˆ اعمال اÙراد در جهت اهداÙÛŒ معین به کار می‌رود. در واقع در این نبرد آنچه شلیک می‌شود آن گلوله سربی‌معرو٠و هدÙØŒ نقطه Øساس از بدن Ùرد مقابل Ú©Ù‡ منجر به کشته شدن او می‌شود نیست. بلکه در جنگ رسانه‌ای گلوله از جنس پیام است Ùˆ به طر٠اÙکار Ùˆ اذهان هدÙ‌گیری می‌شود Ùˆ به وسیله Ø³Ù„Ø§Ø Ùˆ ابزارآلات رسانه‌ای- ارتباطی شلیک می‌شود Ùˆ هد٠از آن نیز تخریب قدرت تÙکر Ùˆ تلاش برای تسخیر اذهان است. چرا Ú©Ù‡ رسانه ابزار کارآمدی برای برقراری ارتباطات است.به تعبیر دیگر رسانه‌ها به دلایل متعدد از موثرترین ابزارهای جهت‌دهنده Ùˆ ذهنیت بخش سیاسی- راهبردی به شمار می‌آیند. چرا Ú©Ù‡ می‌توانند وضعیت‌های غیر طبیعی را آن گونه‌طبیعی سازند Ú©Ù‡ همچون وضع طبیعی به نظر آید Ùˆ آنچنان بر اذهان مخاطبین تأثیر گذارند Ú©Ù‡ صØنه‌های غیر واقعی به مثابه زندگی جلوه می‌کند؛ چرا Ú©Ù‡ ذهن مخاطب را به Ùضای مجازی می‌کشاند Ùˆ گاهی با مقولات ارزشی در ذهنیت‌سازی Ùˆ مدیریت ادراکی مخاطبان تأثیرات شگرÙÛŒ را بر جای می‌گذارد. بر همین اساس جنگ رسانه‌ای یکی از Ùضای‌های شکل‌گیری تهدیدات دشمنان انقلاب اسلامی‌در استمرار پروژه‌های ایران ستیزانه خود در Øوزه رسانه‌هاست. مقوله‌ای Ú©Ù‡ هجمه‌های تبلیغاتی Ùˆ بمباران‌های خبری بسیاری از آن را به ÙˆØ¶ÙˆØ Ø¯Ø± Øوادث Ùˆ رویدادهای مختل٠سیاسی- اجتماعی علیه انقلاب اسلامی‌درک Ùˆ تیر Ùˆ ترکش‌های نابرابر آن را در موضوعات مختلÙÛŒ با سیاه نمایی Ùˆ شایعه‌پردازی‌های دروغین لمس نموده‌ایم.در واقع رویکرد جنگ رسانه‌ای از آن جهت به عنوان پرکاربردترین Øربه تهاجمی ‌دشمنان انقلاب اسلامی‌قرار گرÙته است Ú©Ù‡ با کمترین هزینه ممکن بیشترین بهره‌برداری با انعکاس سریع Ùˆ Øجم وسیع را برای تأثیرگذاری بر مخاطب را به دنبال داشته Ùˆ تلÙات بسیاری را نیز به وجود آورده است. به عبارت دیگر جنگ رسانه‌ای یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های جنگ نرم Ùˆ جنگ‌های جدید بین‌المللی است. اگر Ú†Ù‡ رسانه‌ها بیشتر به هنگام جنگ‌های نظامی‌کاربرد بیشتری پیدا می‌کند، اما این به آن معنی نیست Ú©Ù‡ در سایر مواقع جنگ رسانه‌ای مورد استÙاده قرار نمی‌گیرد بلکه جنگ رسانه تنها نبردی است Ú©Ù‡ Øتی در شرایط ØµÙ„Ø Ù†ÛŒØ² بین کشورها به صورت غیررسمی‌ ادامه دارد Ùˆ هر کشوری از بیشترین توان خود برای پیشبرد اهدا٠سیاسی خویش با استÙاده از رسانه بهره‌برداری می‌کند.در واقع در این نبرد دشمن با استÙاده از رسانه‌ها اعم از مطبوعات، خبرگزاری‌ها، رادیو، تلویزیون، اینترنت Ùˆ. . . به ÙراÙÚ©Ù†ÛŒ Ùˆ شایعه‌پردازی پرداخته Ùˆ ظاهراً Ù…Ùسران مطبوعاتی، خبرنگاران خبرگزاری‌ها شبکه‌های خبری Ùˆ سایت‌های اینترنتی میدان‌دار این جریان هستند Ø› اما واقعیت آن است Ú©Ù‡ در پشت این جدال Ùˆ نبرد چیزی جز سیاست رسانه‌ای یک کشور نهÙته نیست Ú©Ù‡ به طور مستقیم توسط بودجه‌های رسمی‌ مصوب مجلس Ùˆ پارلمان دولتی یا بودجه‌های سری سازمان‌های اطلاعاتی Ùˆ امنیتی Ùˆ سرویس‌ها جاسوسی تغذیه می‌شود. در Øقیقت سربازان جنگ رسانه‌ای متخصصان Ùˆ طراØان راهبردی تبلیغات بین المللی Ùˆ کارگزاران رسانه‌ها هستند.در این رویکرد غرب به ویژه رسانه‌های امریکایی Ùˆ وابسته به آن با هزینه‌های سنگین مالی درصدد اهداÙÛŒ از قبیل ناکارآمدی نظام اسلامی- ایجاد یأس Ùˆ ناامیدی- سیاهنمایی Ùˆ درصدد القای Ùرهنگ‌های وارداتی غربی ‌و دامن زدن به هیجانات جنسی Ùˆ غریزی هستند. از این رو در این نبرد به جای تØمیل ارزش‌های مد نظر خود، می‌کوشند از طریق رسانه‌ها Ùˆ اقدامات Ùرهنگی جامعه هد٠را به سمت مطلوب خواسته‌های خود تغییر دهند Ùˆ با ایجاد تغییرات در این Øوزه، زمینه را برای تغییر ارزش‌ها Ùˆ هنجارها مطابق با اهدا٠جریان سلطه Ùراهم سازند.چرا Ú©Ù‡ امروزه با گسترش ارتباطات Ùˆ ابزارهای مختل٠آن، رسانه‌ها نقش پر رنگ‌تری برای تØت تأثیر قرار دادن باورها Ùˆ ارزش‌ها دارند Ùˆ قادر به Ø´Ú©Ù„ دهی Ùˆ زمینه سازی در Ø³Ø·Ø Ùردی Ùˆ جمعی هستند. از این رو جنگ رسانه‌ای به عنوان سلاØÛŒ تأثیرگذار بر نگرش مخاطبین بیشترین تأثیرگذاری روانی در اذهان عمومی ‌جامعه را خواهد داشت Ùˆ سیاستمداران غربی اندیشه‌های خود را به Ú©Ù…Ú© تبلیغات رسانه‌ای Ùˆ تØریک اØساسات مردم به زبانی بیان می‌دارند Ú©Ù‡ در اذهان اÙراد رسوخ نموده Ùˆ همسویی آنها را در راستای اهدا٠خویش به وجود آورد.بر همین اساس با توجه به تنوع Ùˆ تکثری Ú©Ù‡ در تئوریزه کردن راهبردهای کلان Ùˆ خرد امریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران درعرصه‌های مختل٠سیاسی – اجتماعی رویکرد جنگ رسانه‌ای در قالب پیاده‌سازی ناتوی Ùرهنگی، پروژه ایران هراسی، بهره‌گیری از ابزراهای قدرت نرم در شبکه‌سازی تهدیدات نرم از اهمیت خاصی برخوردار است Ùˆ از سوی سران کشورهای غربی‌ به ویژه امریکا Ùˆ لابی‌های صهیونیستی در Øال اجرا Ùˆ پیگیری است Ùˆ خوراک مسموم اÙکار عمومی‌ را با استÙاده از تکنیک‌ها Ùˆ تاکتیک‌های رسانه متناسب با مناÙع خویش تامین می‌نمایند.بر همین اساس با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در آمادگی در برابر جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی‌و به منظور مقابله با ÙراÙکنی‌ها Ùˆ هجمه‌های رسانه‌ای آنان، ضرورت دشمن‌شناسی Ùˆ تبلیغ Ùˆ تبیین راهکارها Ùˆ اهدا٠دشمن از ضروریات اجتناب‌ناپذیری است Ú©Ù‡ آماج تهدیدات آنان را خنثی می‌سازد. از این رو با بالا بردن ظرÙیت مسئولیت‌پذیری، هوشیاری Ùˆ آگاهی‌ها می‌توان با این رویکرد دشمنان انقلاب اسلامی ‌مقابله کرد Ùˆ با سازماندهی Ùˆ جهت‌دهی مناسب در راستای بصیرت‌زایی عمومی‌ در جامعه از طریق رسانه‌ها در برابر هجمه‌های رسانه‌ای دشمنان ایستادگی نموده Ùˆ تهدیدات آنان را خنثی نماییم.
منبع: سایت جوان