راهبردهاي دوگانه - نگاهي به علل Ø·Ø±Ø Ø§ØªÙ‡Ø§Ù…Ø§Øª آمريكا عليه ايران
Ø·Ø±Ø Ø§ÙŠÙ† اتهامات بي اساس در Øالي است كه ايران Ùˆ اغلب كشورهاي جهان تعري٠و شاخص بندي هاي آمريكا را در قبال مسائل Ùوق به رسميت نمي شناسند Ùˆ همواره با استناد به ادله كاÙÙŠ Ùˆ اثبات دوگانگي سياست هاي واشنگتن در قبال Ù…Øورهاي چهارگانه مطروØه، عملكرد آمريكا را Ù…Øكوم مي كنند. نوشتار زير تØليلي است بر ريشه هاي عوامل Ø·Ø±Ø Ø§ØªÙ‡Ø§Ù…Ø§Øª چهارگانه آمريكا عليه ايران Ùˆ مواضع متناقض دوگانه بوش در خصوص آنØمايت از تروريسم تØولات رخ داده پس از Øوادث Û±Û± سپتامبر Øاكي از دور جديدي از Øمله آمريكا به كشورهاي منطقه خاورميانه كه اين بار نه به صورت غيرمستقيم كه به صورت اقدام نظامي آشكار عليه كشورها با بهانه مبارزه با تروريسم است. ايالات متØده كه به دنبال توجيه Øضور خود در كشورهاست تلاش مي كند تا در پوشش «مبارزه با تروريسم» به اهدا٠خود جامه عمل بپوشاند. در همين راستا، آمريكا پس از Øوادث Û±Û± سپتامبر با قرار دادن برخي كشورها از جمله ايران در مثلث Ù…Øور شرارت، اين كشورها را به Øمايت از تروريسم متهم كرد. در اين ميان، البته نبايد از نقش صهيونيست ها Ùˆ به ويژه گروه هاي Ùشار آنها در آمريكا در Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù† اين اتهام عليه كشورمان غاÙÙ„ شد.رسانه هاي وابسته به صهيونيست ها در همه اقدامات تروريستي گذشته بلاÙاصله انگشت اتهام را به سوي ايران،نشانه گرÙته اند Ùˆ جالب اين كه اين سياست به طور مداوم در همه موارد موجود تكرار شده Ùˆ به نوبه خود موج خبري اوليه را به دنبال داشته است.يكي از مقامات اطلاعاتي رژيم صهيونيستي Ú¯Ùت: «ما بايد خطر Øمايت از تروريسم بين المللي را در دنيا Ù…Ø·Ø±Ø ÙƒÙ†ÙŠÙ…. ما بايد خرابكاري ها Ùˆ آدم ربايي ها را به ايران نسبت دهيم Ùˆ از طريق وسايل ارتباط جمعي كه در دنيا در اختيار داريم مرتباً تكرار كنيم كه هيچ كشوري در دنيا به اندازه ايران خطرناك نيست.» (Û±) جيمز آدامز Ùˆ آنتوني كوردزمن در كتاب خود با عنوان جاسوسان نوين چنين نوشته اند: «امروز چشم ها به تهران دوخته شده است Ùˆ تهران را باعث همه چيز مي دانند؛ از جنگ داخلي الجزاير گرÙته تا بمب گذاري در مركز تجارت جهاني آمريكا. شايد متهم كردن ايران راه ØÙ„ ساده اي باشد ولي هيچ مدرك Ùˆ دليلي براي Øمايت از اين تÙكر Ùˆ نظريه ترÙند جهاني تروريستي به سركردگي ايران وجود ندارد.» (Û²)البته سخنان خانم Ùلورا لوييس نيز قابل تأمل است.وي Ú¯Ùت: برداشت Øكومت ما از Ù…Ùهوم تروريسم اين است كه اگر كسي در برابر ادعاهاي ما قد علم كند، تروريست بالÙطره است Ùˆ چنين Ùردي وقتي مورد Øمله ما قرار مي گيرد، بايد به Øقانيت اين Øمله به سان كيÙري آسماني اذعان كند! Øمله ما به چنين Ùردي شامل قوانين مربوط به جنگ نمي شود، زيرا اين كار ما نيست، بلكه جهاد مقدس صليبي است!اين اتهامات در Øالي است كه ديوان بين المللي لاهه، آمريكا را به تروريسم دولتي عليه كشور مستقل نيكاراگوئه در سال Û±Û¹Û¸Ûµ Ù…Øكوم كرده است. Øتي هيچيك از كشورهايي كه عضو ثابت Ùهرست هاي سياه سالانه وزارت امور خارجه آمريكا درمورد تروريسم هستند، چنين سوءپيشينه اي ندارند.در همين راستا جان كولي در كتاب جنگ هاي نامقدس از همكاري وزارت امور خارجه Ùˆ سازمان سياسي آمريكا در دهه Û±Û¹Û¸Û° در آواره كردن Û²ÛµÛ° هزار رزمنده مسلمان در سراسر جهان سخن مي گويد. كولي در كتاب خود از تداوم روابط سيا با بن لادن تا سال هاي اخير پرده برمي دارد.ايالات متØده همچنين از متهمان بزرگ تروريسم دولتي است. پروÙسور جيمز بيل، در اين باره مي نويسد:Øكومت آمريكا در دهه ،۱۹۸۰ از اين كه عراق خاك ايران را مورد تجاوز قرار داده بود، پشتيباني كرد. همچنين با Øمله به تأسيسات دريايي Ùˆ Ù†Ùتي ايران در خليج Ùارس، Ù…Øاصره اقتصادي Ùˆ سرنگون كردن هواپيماي مساÙربري ايران دشمني خود را با جمهوري اسلامي ايران نشان داد.جيمز بيل چنين نتيجه گيري مي كند: اين وارونه سازي Øقيقت است كه تهران را پايتخت Ùˆ پايگاه مركزي تروريسم در جهان امروزي بخوانيم Ùˆ آن را براي همه Øوادثي كه در دنياي اسلام رخ مي دهد سرزنش كنيم.در اين ميان، موضوع Ùلسطين مصداق روشني براي نشان دادن دوگانگي ايالات متØده در قبال تروريسم است. تداوم برخورد دوگانه آمريكا با اين پديده، آخرين توجيهات واشنگتن را Øداقل در جهان اسلام براي مقابله با تروريسم،از بين مي برد،اما به نظر مي رسد كه آمريكايي ها Øتي به قيمت متهم شدن به تروريسم Øاضرند در كنار صهيونيست ها ايÙاي نقش كنند. بخش عمده اتهامات بوش عليه ايران در اين زمينه قابل بررسي است. پس از Øمله به برج هاي مركز تجارت جهاني در نيويورك، رسانه هاي آمريكا نقشه هاي مختلÙÙŠ را براي اقدامات ضدتروريستي منتشر ساختند. اين مؤلÙÙ‡ ها به طور كامل از Ùهرست هاي سياسي وزارت امور خارجه آمريكا الگو گرÙته بود. در اين Ùهرست تنها نام كشورهايي به چشم مي خورد كه با واشنگتن داراي اختلاÙات سياسي هستند. بنابراين آمريكا همواره از هر بهانه اي براي وارد آوردن Ùشار بر دشمنان خود Ùˆ يا اعمال Ù†Ùوذ در اين كشورها، سازمان هاي بين المللي Ùˆ مراجع Ùرادولتي استÙاده كرده است.در واقع، آمريكا با اتهام Øمايت از تروريسم به ايران تلاش دارد تا خود از خشونت Ùˆ تروريسم Ùˆ جنايات سازمان ياÙته براي ØÙظ وضع موجود Ùˆ مقابله با كشورهايي كه مناÙع درازمدت خود را در تضاد با آمريكا مي دانند، بهره گيرد. بدين ترتيب، سياست «مبارزه با تروريسم» ايالات متØده تنها توجيهي براي اÙزايش سلطه Ùˆ هژموني بر كشورهاي ضعي٠است. پيگيري برنامه هاي هسته اي ازجمله Ù…Øورهاي ديگر اتهامات ايالات متØده عليه جمهوري اسلامي ايران، پيگيري برنامه هاي هسته اي Ùˆ تلاش براي دستيابي به Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÙŠ اتمي از سوي كشورمان است. ادعاي بي اساس آمريكا عليه ايران در Øالي Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÙŠ شود كه جمهوري اسلامي ايران كنوانسيون منع تكثير Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÙŠ هسته اي را پذيرÙته است Ùˆ گزارش بازرسان اين كنوانسيون درمورد غيرنظامي بودن Ùعاليت هاي هسته اي ايران طبق قوانين Øكايت دارد. به علاوه طبق پيمان NPT ايران از ØÙ‚ دستيابي به ÙÙ† آوري ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÙŠØ² هسته اي برخوردار است. اين در Øالي است كه آمريكا با اعمال Ùشار بر ايران از طريق آژانس بين المللي انرژي اتمي Ùˆ تلاش براي تأثيرگذاري بر رÙتار سه كشور اروپايي براي به بن بست كشاندن مذاكرات دائما Ù‹ درصدد Ù†ÙÙŠ موقعيت Ùˆ جايگاه ايران هستند.آمريكا Ùˆ اسرائيل نه تنها برآنند كه مانع دستيابي ايران به Ùناوري غيرنظامي Ùˆ مسالمت آميز هسته اي شوند، بلكه Ùراتر از آن با Ù…Ø·Ø±Ø ÙƒØ±Ø¯Ù† منع هرگونه آزمايش علمي هسته اي، با Ùعاليت هاي علمي Ùˆ دانشگاهي نيز در اين زمينه مخالÙت مي كنند. مواضع خصمانه ايالات متØده در Ø·Ø±Ø Ø§Ø¯Ø¹Ø§ÙŠ تلاش ايران براي دستيابي به Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÙŠ كشتار جمعي در Øالي است كه كشورهاي مختل٠جهان به رقابت Ùناوري هسته اي، سالم يا ناسالم ادامه مي دهند. در دهه هاي اخير، به ويژه در نيمه قرن گذشته (از Û±Û¹ÛµÛ° تا Û²Û°Û°Û±) برخي كشورها بيش از صد هزار تن زباله هسته اي با Ø³Ø·Ø Ø±Ø§Ø¯ÙŠÙˆØ§ÙƒØªÙŠÙˆ يك ميليارد كوري را به دريا ريخته اند.(Û³) در همين خصوص هانس بليكس، رئيس اسبق بازرسان تسليØاتي سازمان ملل در عراق در پاسخ به اين ادعا كه آيا ايران همانند عراق، مؤسسه را Ùريب داده است در مقاله اي با عنوان «علني بودن Ùوق العاده در ايران» مي نويسد:اجازه دهيد بگويم كه ايران در مقايسه با عراق پيش از جنگ خليج Ùارس، جامعه بسيار بازتري است. بازرسان مؤسسه بين المللي انرژي اتمي تعدادي از نيروگاه هاي هسته اي ايران را بدون هيچ مشكلي Ùˆ به طور منظم بازديد كرده اند. ايران همچنين متعهد شد كه بازرسان بتوانند از هر Ù…Øلي كه مايل باشند در هر زماني كه خود بخواهند بازديد كنند. در دو نوبت نيز كه يكي از آنها بر پايه اين تعهد بوده است، از تأسيسات اعلام نشده بازديد صورت گرÙته است، بدون اينكه هيچ چيز چشمگيري در آنجا مشاهده شود.»اظهارات Ùوق بخشي از اعترا٠مقامات آمريكايي نسبت به Ùعاليت هاي هسته اي ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÙŠØ² جمهوري اسلامي است. گزارشهاي البرادعي مديركل آژانس بين المللي نيز Øاكي از همكاري گسترده ايران با بازرسان سازمان ملل Ùˆ عدم انØرا٠از Ùعاليت هاي ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÙŠØ² هسته اي است. با اين Øال آمريكا تلاش مي كند موضع نهاد آژانس بين المللي انرژي اتمي را نه بر پايه واقعيات Ùˆ اسناد، بلكه با وارد آوردن Ùشارهاي سياسي تغيير دهد.واقعيت آن است كه عمده ترين دليل اتهامات آمريكا عليه ايران بهانه سازي براي Ù…Øروم كردن جمهوري اسلامي ايران از Ùناوري ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÙŠØ² هسته اي است؛ چرا كه وجود ايراني قدرتمند در منطقه براي كاخ سÙيد چندان خوشايند نيست. از سوي ديگر، سياست هاي واشنگتن در قبال برنامه هاي هسته اي كشورها از دوگانگي برخوردار است. بوش در Øالي كه رويكرد سخت گيرانه اي عليه ايران برگزيد اما در تعارض آشكار نه تنها مانع Ùعاليت هاي هسته اي ØºÙŠØ±ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÙŠØ² Ùˆ نظامي رژيم صهيونيستي نشد، بلكه با Øمايت از اين رژيم به سران تل آويو امكان داد تا با بهره گيري از بيش از دويست كلاهك اتمي منطقه خاورميانه را با بØران جدي توسعه Ùˆ گسترش Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÙŠ اتمي مواجه سازند. ايالات متØده همچنين با مصالØÙ‡ از كنار برنامه هسته اي هند Ùˆ پاكستان گذشت. Ù¾Ø±ÙˆØ§Ø¶Ø Ø§Ø³Øª كه اين اتهامات در Ùضايي كه ايران به موقعيت ژئوپلتيك، منابع سرشار Ùˆ اراده ملي مبني بر دستيابي به ÙÙ† آوري ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÙŠØ² هسته اي متكي است، نمي تواند مانع از دستيابي جمهوري اسلامي ايران به توان هسته اي شود.مخالÙت با روند ØµÙ„Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÙŠØ§Ù†Ù‡Ø¯Ø± آذرماه سال ۱۳۷۶رهبر معظم انقلاب در سخنراني اÙتتاØيه اجلاس سازمان كنÙرانس اسلامي در تهران طرØÙŠ را ارائه دادند كه در قالب آن مي توان به بØران كهنه در خاورميانه (Ùلسطين) پايان داد Ùˆ طولاني ترين مناقشه جهان را براساس الگويي عادلانه به انجام رساند.براساس اين طرØØŒ تمام Ùلسطيني هاي اصيل (غيرمهاجر) در داخل Ùˆ خارج اعم از يهودي، مسلمان Ùˆ مسيØÙŠ بايد در قالب رÙراندومي سراسري تكلي٠نظام Ùˆ وضعيت سياسي آينده كشور را روشن كنند. نظام Ùˆ دولت Øاصل از اين رÙراندوم نيز درمورد سرنوشت مهاجران يهودي وارد شده به Ùلسطين تصميم خواهند گرÙت. Ø·Ø±Ø Ùوق طرØÙŠ عادلانه است چرا كه Øقوق همه اقوام Ùˆ پيروان اديان در Ùلسطين را در نظر گرÙته Ùˆ ØÙ‚ تعيين سرنوشت را براي همه Ùلسطيني هاي داخل Ùˆ خارج (آوارگان) از سرزمين هاي اشغالي Ù…Øترم شمرده است.جمهوري اسلامي اين Ø·Ø±Ø Ø±Ø§ به طور رسمي در سازمان كنÙرانس اسلامي ارائه كرد، ولي متأسÙانه به علت Ùضاي Ùرمايشي Øاكم بر سازمان ره به جايي نبرد Ùˆ جالب آن كه هنوز هم آمريكا Ùˆ رژيم صهيونيستي ارائه دهنده اين Ø·Ø±Ø Ø±Ø§ Ù…Ø®Ø§Ù„Ù ØµÙ„Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÙŠØ§Ù†Ù‡ مي دانند. بنابراين اتهام مخالÙت با روند ØµÙ„Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÙŠØ§Ù†Ù‡ به ايران بر اين مبنا Ø·Ø±Ø Ù…ÙŠ شود كه جمهوري اسلامي ايران وضع موجود Ùˆ استيلاي صهيونيست ها بر Ùلسطين را وضعي نا عادلانه Ùˆ زمينه ساز ØµÙ„Ø Ù†Ù…ÙŠ دانند.جمهوري اسلامي ايران اگرچه رسماً اعلام كرده است كه روند ØµÙ„Ø Ø¯Ø± مسأله Ùلسطين ناعادلانه است Ùˆ آن را نمي پذيرد ليكن بر سر راه آن كارشكني Ùˆ سنگ اندازي نمي كند. با اين وجود آمريكا Ùˆ اسرائيل مي خواهند ايران رسماً به Ùرايند ØµÙ„Ø Ø¨Ù¾ÙŠÙˆÙ†Ø¯Ø¯ تا بدين وسيله Øركت هاي الگو گرÙته از انقلاب اسلامي ايران، از جمله انتÙاضه نوميد Ùˆ سركوب شود.از سوي ديگر، آمريكا Ùˆ رژيم صهيونيستي، جمهوري اسلامي را متهم مي كنند كه با Øمايت از گروه هاي مبارز Ùلسطيني همچون جهاد اسلامي Ùˆ Øماس، امنيت اسرائيل Ùˆ ØµÙ„Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÙŠØ§Ù†Ù‡ را تهديد مي كند.اين در Øالي است مسلمانان مبارز Ùلسطيني براساس اصل دÙاع از خود Ùˆ Øقوق سياسي خويش، از ØÙ‚ طبيعي مبارزه تا پايان اشغال Ùلسطين برخوردار هستند Ùˆ رژيم صهيونيستي با مقاومت مسلØانه در مقابل اين خواست به ØÙ‚ به عمليات گسترده تروريستي متوسل شده است. آمريكا نيز براساس راهبرد ثابت Øمايت از رژيم صهيونيستي بسياري از مواد Øقوق بين الملل را زير پا گذاشته است. از سوي ديگر نگاه واشنگتن به خاورميانه برØسب معيار دوري Ùˆ نزديكي كشورها به رژيم صهيونيستي تنظيم مي شود. Ù¾Ø±ÙˆØ§Ø¶Ø Ø§Ø³Øª كه جمهوري اسلامي ايران به دليل به رسميت نشناختن رژيم صهيونيستي Ùˆ تأكيد بر غيرقانوني Ùˆ نامشروع بودن آن، در نوك Øمله پيكان كاخ سÙيد قرار گيرد. اتهاماتي نظير Ù…Ø·Ø±Ø ÙƒØ±Ø¯Ù† موضوع Øقوق بشر، پيگيري برنامه هاي هسته اي، دموكراسي، تنبيه، تØريم Ùˆ Øتي تهديد به اقدام نظامي را مي توان از جمله راهبردهاي اصلي آمريكا در مواجه با كشورمان دانست.كلينتون در يكي از سخنراني هاي خود Ú¯Ùت: «ما عهد كرده ايم كه با Øمايت هاي ايران از گروه هاي تروريستي، تلاش هاي آن براي به دست آوردن Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÙŠ شيميايي Ùˆ تبليغات آن عليه رژيم هاي ميانه رو مقابله كنيم. ما از دوستان خود درخواست كرده ايم كه از نيات واقعي ايران آگاه باشند Ùˆ به ما كمك كنند كه به ايران بÙهمانيم كه رÙتار شيطاني آن را تØمل نخواهيم كرد. سياست ما بسيار ÙˆØ§Ø¶Ø Ø§Ø³Øª: تضعي٠و منزوي كردن كساني كه آينده ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÙŠØ² مردم اين منطقه بØراني (خاورميانه) را به مخاطره مي اندازند.» (Û´)جالب آنكه هيچيك از كشورهاي منطقه خاورميانه، ايران را تهديدي براي ØµÙ„Ø Ùˆ آرامش خود تلقي نمي كنند.Øقوق بشرنقض Øقوق بشر يكي ديگر از اتهامات بي اساس آمريكا عليه ايران است. Ø·Ø±Ø Ø§ÙŠÙ† اتهام طبق قواعد بين المللي نقض Øاكميت Ùˆ استقلال ملي دولت ايران تلقي مي شود. پروÙسور سيمپسون، استاد دانشگاه هاي آمريكا در نقد سخنان بوش در خصوص اتهام نقض Øقوق بشر عليه ايران Ú¯Ùت:«ايران از معدود كشورهاي خاورميانه است كه تمام مقامات سياسي آن با آراء مستقيم مردم انتخاب مي شوند. اما بوش مقامات اين كشور را غيرمنتخب مي خواند Ùˆ جالب آن كه بهترين دوستان منطقه اي آمريكا در ميان بزرگترين ديكتاتورها Ùˆ مستبدان خاورميانه قرار دارند.»از سوي ديگر، واكنش متØد Ø¬Ù†Ø§Ø Ù‡Ø§ÙŠ سياسي داخل ايران به اتهامات اخير آمريكا نشان مي دهد كه موضوع Øقوق بشر تنها بهانه اي سياسي با هد٠مداخله در امور داخلي ايران است. جنايات آمريكا در گوانتانامو Ùˆ عراق Ùˆ پيشتر از آن در پاناما Ùˆ ويتنام Ùˆ دخالت هاي آشكار اين كشور در براندازي رژيم هاي قانوني Ùˆ نقض آشكار Øقوق بشر بر اÙكار عمومي دنيا پوشيده نيست.در اين راستا، سياست هاي مداخله جويانه آمريكا سه ميليون دلار براي Øمايت از پيشبرد دموكراسي Ùˆ Øقوق بشر در ايران اختصاص داد. اين اقدام كه با اعتراض دولت ايران مواجه شد موجب گرديد، ايران در يك موضع رسمي اعلام كند كه از ØÙ‚ گزينه Ø·Ø±Ø Ø¯Ø¹ÙˆØ§ در دادگاه لاهه برخوردار است. اين نخستين اقدام Ø¢ مريكا عليه ايران نبود. آمريكا سالهاست كه منابعي را براي دخالت در امور داخلي ايران اختصاص مي دهد. هد٠آمريكا از اتخاذ اين سياست ها، پيگيري راهبردهاي پيچيده اي است تا از يكسو با تقويت مخالÙين خارج Ùˆ داخل كشور Ùˆ برخورد نهادهاي امنيتي Ùˆ قضايي با آنها بهانه اي براي Ø·Ø±Ø Ù†Ù‚Ø¶ Øقوق بشر در ايران پيدا كند Ùˆ بدين ترتيب با قرار دادن كارنامه Øقوق بشر ايران در وضعيتي نامناسب راه را براي اهدا٠بعدي خود كه همانا تغيير در نظام سياسي ايران است دنبال كند.
منبع: پورتال نور