در ظاهر این بنیاد را یك ثروتمند یهودی به نام "‌جولیوس Ùلیستمن )‌ ایجاد كرده بود ولی در واقع با بودجه سیا تأمین می‌شد.هدایت این بنیاد را "‌جك تامپسون" مأمور سیا Ùˆ استاد دانشگاه كلمبیا به عهده داشت."‌دیوید گیبس "‌ در مقاله "‌اندیشمندان Ùˆ جاسوسان ØŒ سكوتی كه Ùریاد می‌زند "‌ ( لوس آنجلس تایمز 28 ژانویه 2001 )‌ از رسوایی بزرگی سخن می‌گوید كه به دلیل Ùاش شدن اسناد ارتباط سیا با نهادهای آكادمیك در دوران جنگ سرد پدید آمده است. گیبس در این مقاله به رابطه تنگاتنگ سیا با نهادهای علوم اجتماعی ایالات متØده اشاره میكند.
یكی از مهمترین اقدامات سیا ،‌تأسیس كنگره آزادی Ùرهنگی بود كه در ژوئن 1950 با Øضور بیش از یكصد نویسنده از سراسر جهان در برلین گشایش یاÙت. در این اجلاس روشنÙكران برجسته‌ای چون آرتور كوستلر ØŒ سیدنی هوك ،‌ ملوین لاسكی ØŒ ایسنا تسیوسیلونه Ùˆ جرج اورول شركت كردند. كوستلر در نطق اÙتتاØیه اعلام كرد:‌ "‌دوستان ! آزادی تهاجم خود را آغاز كرده است." آرتور كوستلر رابطه نزدیك با سیا داشت Ùˆ راهنمایی‌های او در Ùعالیت‌های سیا در میان روشنÙكران بسیار مؤثر بود . سیدنی هوك در 1945 به مقامات آمریكایی Ú¯Ùته بود: "‌ به من یك صد میلیون دلار Ùˆ یك هزار انسان مصمم بدهید، تضمین Ù…ÛŒ كنم كه چنان موجی از نا آرامی‌های دمكراتیك در میان توده‌ها ،‌بلكه Øتی در میان سربازان امپراتوری استالین ØŒ ایجاد كنم كه برای مدتی طولانی تمامی دغدغه ÙˆÛŒ به مسائل داخلی معطو٠شود."
یكی از اولین اقدامات این كنگره صر٠پول‌های كلان برای ایجاد نشریات روشنÙكری در پاریس ØŒ ‌برلین Ùˆ لندن بود هد٠اولیه تقویت Ú†Ù¾ گرایان غیر كمونیست Ùˆ ماركسیست‌های مخال٠شوروی بود هد٠دوم مقابله با روØیات ضد آمریكایی در میان روشنÙكران اروپایی غربی با ارائه تصویری زیبا از ایالات متØده آمریكا به عنوان اوج شكوÙایی تمدن غرب بود . هدایت كنگره آزادی Ùرهنگی را "‌ مایكل یسلسون " كارمند واØد جنگ روانی سیا به عهده داشت كه بعدها به نویسنده‌ای سرشناس بدل شد دستورات به شكل رمز از واشنگتن به آپارتمان Ù…ØÙ„ زندگی سلسون Ùˆ همسرش در پاریس انتقال می‌یاÙت این كنگره تا زمان انØلال (1967 )‌ دهها میلیون دلار پول از سیا دریاÙت كرد.
سیا و نهادهای دانشگاهی
بر اساس اسناد از طبقه بندی خارج شده سازمان سیا كه خانم ساندرز به تعدادی از آنها در كتاب جنگ سرد Ùرهنگی اشاره كرده ØŒ ‌تعدادی از دانشگاههای معتبر آمریكا مانند كلمیبیا ،‌ استانÙورد ØŒ ‌نیویورك Ùˆ هاروارد ،‌زیر Ù†Ùوذ مستقیم سیا اداره می‌شوند Ùˆ بنیادی همچون "‌ÙارÙیلد "‌در دانشگاه كلمبیا از مهمترین مراكزی بوده بودجه عملیات Ùرهنگی سیا از طریق آن به نهادهای Ùرهنگی انتقال می‌یاÙت . در ظاهر این بنیاد را یك ثروتمند یهودی به نام "‌جولیوس Ùلیستمن )‌ ایجاد كرده بود ولی در واقع با بودجه سیا تأمین می‌شد. هدایت این بنیاد را "‌جك تامپسون" مأمور سیا Ùˆ استاد دانشگاه كلمبیا به عهده داشت.
"‌دیوید گیبس "‌ در مقاله "‌اندیشمندان Ùˆ جاسوسان ØŒ سكوتی كه Ùریاد می‌زند "‌ ( لوس آنجلس تایمز 28 ژانویه 2001 )‌ از رسوایی بزرگی سخن می‌گوید كه به دلیل Ùاش شدن اسناد ارتباط سیا با نهادهای آكادمیك در دوران جنگ سرد پدید آمده است. گیبس در این مقاله به رابطه تنگاتنگ سیا با نهادهای علوم اجتماعی ایالات متØده اشاره میكند.
شوالیه‌های سیا
با انتشار كتاب خانم ساندرز Ùˆ كتابها Ùˆ مقالات مشابه ،‌نام گروهی از سرشناس‌ترین نویسندگان Ùˆ روشنÙكران جهان غرب در Ùهرست "‌شوالیه‌های جنگ سرد Ùرهنگی " ثبت شده است. در Ùهرست این جنگجویان Ùرهنگی نام‌های بزرگی همچون " كارل پوپر " ØŒ "‌توماس كوهن "‌ Ùˆ "‌‌آرتور شلزینگر " ،‌ "‌ سرآیزابا برلین "‌ ØŒ "‌والت ویتمن روستو" ،‌"‌جیمز برنهام "‌ ،‌ "‌ دانیل بل "‌ ،‌ " ریمون آرون "‌ ،‌ "‌Øنا آرنت "‌ ،‌ " ایروینگ كریستول "‌ ،‌" سیدنی هوك " ØŒ" آرتور كوستلر " ØŒ " هنری لوس "‌ ،‌" رینهولد Ùیبور "‌ Ùˆ "‌ربارت كانكوئیست "‌ دیده می‌شود. اینان اندیشمندانی بودند كه در دوران جنگ سرد ،‌روشنÙكران مخال٠كمونیسم را در سراسر جهان تغذیه Ùكری می‌كردند نقش سیا در هدایت این Ùعالیتهای به ظاهر Ùرهنگی در زمان خود چندان پوشیده نبود. در دهه 1960 در Ù…ØاÙÙ„ روشنÙگری اروپا این تكه كلام رواج یاÙته بود كه هر نهاد خیریه یا Ùرهنگی آمریكایی كه در نام خود از واژه‌های "‌آزادی "‌یا " خصوصی "‌ استÙاده Ù…ÛŒ :ند،‌وابسته به سیا است.
بر اساس مستندات كتاب " جنگ سرد Ùرهنگی‌" ،‌ترویج "‌Ùرهنگ آزاد"‌ همپای سیاست ترور Ùˆ كشتار روشنÙكران دگراندیش در تمایم دوران جنگ سرد جریان داشت. طبق برخی تخمین‌ها، سیا در این دوران Øداقل یك صد Ùˆ پچاه هزار آموزگار ،‌استاد دانشگاه ،‌رهبر اتØادیه كارگر Ùˆ كشیش رو روØانی را به قتل رسانید..
در دوران جنگ سرد Ùˆ در زمانی كه روشنÙكران همكار سیا از مواهب Ùراوان بخوردار بودند، بسیاری از روشنÙكران ایلات متØده قربانی جنون ضد كمونیستی بودند. Øدود 30 هزار عنوان كتاب در لیست سیاه قرار گرÙت Ùˆ از كتابخانه‌ها به عنوان "‌كتب مضره "‌ خارج شدند. از نكات قابل تأمل در این میان،‌ آن است كه اكثریت مطلق این شوالیه‌های جنگ سرد Ùرهنگی را یهودیان تشكیل میدهند . رسانه‌های آمریكایی همواره از خاندان روچیلد ،‌برونضمین ،‌اوپنهایمر Ùˆ مردوخ به عنوان "‌ باند چهار میلیاردی "‌نام می‌برند كه شبكه رسانه‌ای ایالات متØده را تØت Ù†Ùوذ Ùˆ یا مالكیت خود دارند.
شوالیه‌های وطنی
شهریور 1385 وقتی رامین جهانبگلو – روشنÙكر مرتبط با برخی Ù…ØاÙÙ„ سیاسی امنیتی در آمریكا Ùˆ اروپا – از بازداشت آزاد شد، به سراغ خبرگزاری Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø·Ù„Ø¨ " ایسنا "‌ رÙت Ùˆ ØرÙهایی از جنس پشیمانی Ùˆ اÙشاگری زد. ÙˆÛŒ درباره انتخاب این خبرگزاری برای مصاØبه Ú¯Ùت"‌ قبلا دیده بودم بین خبرگزاری های مختل٠این خبرگزاری متعلق به قشر روشنÙكری است Ùˆ آن را انتخاب كردم"‌
جهانبگلو در مصاØبه با خبرگزاری یاد شده می‌گوید:‌" بنده به دلیل ارتباط با برخی نهادها Ùˆ مؤسسات آمریكایی دستگیر شدم. ارتباط من با بیگانگان از سال 77 آغاز شد كه به كانادا Ùˆ سپس به دانشگاه‌ هاروراد رÙتم بعد از این كه سه سال در دانشگاه تورنتو تدریس كردم ،‌سازمانی كه مجله دمكراسی در آن منتشر می‌شد،‌ بورسی را به بنده پیشنهاد كرد كه آن بورس را گرÙتم Ùˆ به واشنگتن رÙتم . در موسسه NED كه پول خود را از كنگره آمریكا می‌گیرد Ùˆ بیشتر در جهت Ùروپاشی كمونیزم در اروپای شرق تأسیس شده بود ،‌ مشغول به كار شدم Ùˆ بعد هم از طریق این مؤسسه با نهادها Ùˆ مراكز دیگر مرتبط شدم Ùˆ در كنÙرانس ها شركت می‌كردم Ùˆ گزارش نهایی این جلسات را كه بیشتر استراتژیك بود‌، به مسئولان آن مؤسسه Ù…ÛŒ دادم . از طریق مسئولان موسسه با اÙرادی در وزارت خارجه آشنا شدم Ùˆ كم كم در Øلقه مأموران ویژه آمریكا Ùˆ اسرائیل خود را یاÙتم... به گذشته كه نگاه می‌كنم خود را یك قربانی می‌بینم . من Ùكر می‌كردم كار دانشگاهی انجام می‌دهم اما در Øلقه‌ای قرار گرÙته بودم كه پول آن را سازمانهای امنیتی میدادند Ùˆ من اسم این مجموعه را امپراتوری می‌گذارم ،‌بسیاری از مأموران امنتیی آمریكا Ùˆ اسرائیل از عناصر دانشگاهی هستند Ùˆ خود را زیر نقاب مراكز Ùرهنگی Ùˆ آموزشی پنهان كرده‌اند . من در این دروان برخلا٠میلم رو در روی مناÙع ملی قرار گرÙتم،‌ آمریكایی‌ها برای دستیابی به امپراتوری Ùرهنگی هزینه‌های بسیار كرده‌اند Ùˆ شعار آنها این است هر كس كه با ما نیست علیه ماست،‌ آنها برنامه‌ها Ùˆ هزینه‌های بسیاری را برای منطقه خاورمیانه Ùˆ كشورهای اسلامی تدارك دیده‌اند.‌"‌
شتر سواری دولا دولا نمی‌شود.
در میان شوالیه‌های Ùرهنگی سیا ،‌ كارل پوپر اگر Ú†Ù‡ در كشور ما بیشتر به عنوان یكی از واضعان Ùˆ تئوری پردازان نظریه لیبرال – دموكراسی شناخته می‌شود،‌ اما بیش Ùˆ پیش از این ØرÙ‌ها ،‌ او یكی از تئوری پردزان نظرین "‌توهم توطئه"‌ در كنار ترویج نسیبت انگاری Ùˆ اثبات ناپذیری امور قدسی نظیر دین Ùˆ ÙˆØÛŒ است .ایده‌های سیاسی او در واقع مبانی Ùˆ مبادی معرÙتی – سیاسی طی٠سكولار Ùˆ لائیك در جبهه ائتلاÙÛŒ اصلاØات را تشكیل می‌داد كه بعدها این جبهه‌ ائتلاÙÛŒ اصلاØات را تشكیل Ù…ÛŒ داد كه بعدها این جبهه به اعتبار تناقض‌ها Ùˆ تضادهای بنیادین از هم پاشید Ùˆ دو طی٠اصلی آن رو در روی یكدیگر قرار گرÙتند. یكی از میراث خواران مقلد پوپر كه همه ادعای Ùكری خود را مدیون ÙˆÛŒ است Ùˆ مباØØ«ÛŒ نظیر قبض Ùˆ بسط تئوریك شریعت را پیش كشیده Ùˆ به بهانه بØث‌های هرمنوتیكی به تردید اÙكنی در موضوعات اساسی نظیر امامت Ùˆ نبوت روی آورده،‌ پس از شكست سنگین جبهه‌ی دوم خرداد در انتخابات ریاست جمهوری نهم ،‌در منزل وزیر كشور دولت‌های سازندگی Ùˆ اصلاØات ،‌ برخی سران جبهه دوم خرداد را مورد خطاب قرار داده Ùˆ Ú¯Ùته است"‌ اخیرا شنیده‌ام برخی از دوستان چون در انتخابات پیروز نبودند به این نتیجه رسیده‌اند كه باید به سنت‌های مردم باز گردیم چرا كه به دلیل بی‌توجهی به این سنت‌ها ناموÙÙ‚ بودیم. این باور سوم قاتل برای روشنÙكری دینی Ùˆ Ú¯Ù… كردن راه است . ما از سایر روشنÙكران دینی آموختیم كه نباید بار زیاد بر دوش دین بگذاریم . از اجتهاد در Ùروع باید گذشت تا به اجتهاد دراصول برسیم. تا یك روشنÙكران دینی می‌خواهند از سكولاریسم Ùاصله بگیرند Ùˆ از كنار آن بگذرند ÙƒÛŒ میخواهند تكلی٠لیبرالیسم را برای خود روشن كنند، هنوز برخی روشنÙكران دینی ما می‌ترسند كه به آنها بگویند لیبرال یا سكولار بگذارید چند یاوه Ú¯Ùˆ به شما بگویند لیبرال یا سكولار من بسیار خوشØال شدم كه عده‌ای از كارگزاران Ú¯Ùته بودند ما لیبرال هستیم. بالاخره شتر سواری دولا دولا نمی‌شود. "‌
سخنان این Ùرد در Øالی ایراد می‌شود كه ÙˆÛŒ Ø·ÛŒ سالیان اخیر جوایز متعددی را از مركز به ظاهر دانشگاهی غرب دریاÙت كرده Ùˆ مدتی نیز كرسی تدریس Ùˆ تØقیق را در دانشگاه هاروارد داشته است.
پایان تاریخ در برابر اسلام ناب
"‌Ùرانسیس Ùوكویاما" استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه "‌جان هاپكینز "‌ در تارستان 1989 با انتشار مقاله‌ای 15 صÙØه‌ای با عنوان "‌ پایان تاریخ‌ "‌ شهرتی جهانی یاÙت . ÙˆÛŒ در این مقاله با اعلام پایان جنگ سرد Ùˆ شكست كمونیسم توسط نظام لیبرال – دموكراسی نوشت:‌"‌واقعیتی كه اینك شاهد عینی آن هستیم تنها پایان جنگ سرد یا عبور از یك دوران تاریخی جنگ سرد نیست بلكه این واقعه نقطه پایان تØول ایدئولوژیكی بشری Ùˆ جهانی‌سازی لیبرال دمكراسی غربی به عنوان شكل نهایی Øكومت بشری است. "‌
Ùوكویاما كه عضو كمیته " پروژه قرن جدید آمریكایی"‌ هم بود،‌ سه سال بعد كتابی تØت عنوان " پایان تاریخ Ùˆ آخرین انسان "‌ را منتشر كرد. ÙˆÛŒ در این كتاب كه باعث شهرت بین‌المللی‌اش گردید، از لیبرالیسم – دموكراسی به عنوان سرنوشت مختوم بشر یاد كرد Ùˆ تأكید نمود یا سیطره اقتصادی ،‌ Ùرهنگی Ùˆ سیاسی لیبرالیسم بر جهان كنونی ،‌ پایان تمامی ایدئولوژی‌ها رقم خورده است. كتاب جدید Ùوكویاما بلاÙاصله به 20 زبان زنده دنیا ترجمه شد Ùˆ بلاترین رقم Ùروش را در كشورهای آمریكا،‌ Ùرانسه Ùˆ ژاپن از آن خود كرد.
همزمان با Ø·Ø±Ø Ù†Ø¸Ø±ÛŒÙ‡ "‌پایان تاریخ "‌ Ùوكویاما ‌،نظریات دیگری همچون "‌موج سوم "‌آلوین تاÙلر "‌ دهكده جهانی "‌ جرج اورول Ùˆ مك لوهان "‌ برخورد تمدن‌های "‌ساموئل هانتینگتون ØŒ " جهانی شدن Ùˆ جهانی سازی "‌ رابرتسون،‌ هابرماس Ùˆ گیدنز Ùˆ "‌ نظریه عدالت جهان‌" راولز به عنوان مكمل‌های نظریه پایان تاریخ ØŒ پروژه‌ای برنامه‌ریزی شده را دنبال كردند.
دست اندركاران این پروژه كه وابسته به Øلقه نو Ù…ØاÙظه كاران آمریكایی هستند، " جهان شمولی " Ùˆ " جهانی شدن " را پروسه‌ای Ù…Øتوم برای بشر امروز معرÙÛŒ كرده‌اندكه بر اساس آن باید با الهام از آموزه‌های سرمایه‌داران مدرن Ùˆ Ùرهنگی جهانی (‌غربی)،‌زمینه‌های گسترش آزادی‌های مدنی ،‌ دمكراسی ،‌بسط جامعه مدنی ØŒ تØقق Øقوق شهروندی ØŒ اÙزایش Ø³Ø·Ø ÙƒÛŒÙÛŒ زندگی Ùˆ رÙاه عمومی ،‌دسترسی وسیع Ùˆ آزادانه بشر به اطلاعات Ùˆ در نهایت خوشبختی را برای جهان به ارمغان آورد.
پس از Ø·Ø±Ø Ù†Ø¸Ø±ÛŒÙ‡ "‌لیبرال – دموكراسی Ùرجام نهایی تاریخ Ùˆ آخرین انسان "‌ بسیاری از اندیشمندان غربی Ùˆ همچنین مسلمان، به صراØت از سیاسی بودن این نظریه سخن Ú¯Ùتند Ùˆ به صراØت اعلام كردند Øلقه نو Ù…ØاÙظه كاران آمریكایی برای سیطره یاÙتن بر جهان امروز ØŒ پشتوانه‌های تئوریك برای خود یاÙته‌اند . سیاسی بودند این تئوری باعث گردید تا اكثر قریب به اتÙاق اندیشمندان از آن به عنوان یك پیشگویی سیاسی نام ببرند تا یك نظریه قابل اعتنا در Ù…ØاÙÙ„ آكادمیك . علاوه بر آن كه بسیاری از نظریه پردازان با اشاره به ماهیت "هابزی "‌این تئوری كه ریشه در سیطره جوی Ùˆ مطلق انگاری دولتمردان آمریكایی به ویژه نو Ù…ØاÙظه كاران آن كشور داشت ،‌ به نقد جدی آن پرداختند.
یكی از این نقدها توسط "‌ریچارد هاس كه اتÙاقا مدتی را نیز در مؤسسات تØقیقاتی آمریكا همچون رند٠هریتیج Ùˆ كندی گذرانده ،‌صورت گرÙت. ÙˆÛŒ در مجموعه مقالات خود با عنوان "‌Ùرصت "‌درباره دلایل ارائه نظیه پایان تاریخ آورده است. "‌آن زمان كه تئوری پایان تاریخ توسط نو Ù…ØاÙظه كاران آمریكایی Ù…Ø·Ø±Ø Ú¯Ø±Ø¯ÛŒØ¯ØŒâ€Œ همگان می‌دانستندكه منظور از پایان تاریخ سیطره مطلق Ùˆ بلامنازع Ùرهنگ ،‌اقتصاد Ùˆ سیاست آمریكا بر جهان پیش روست اما این تئوری به خصوص پس از اشغال عراق با چالش‌های ÙˆØشتاكی مواجه گردیده است. آمریكا هنوز هم به عنوان یك قدرت بین المللی Ù…Ø·Ø±Ø Ø§Ø³Øª اما دیگر نمیـوانیم یك جانبه عمل نماییم . بنابراین برای رویارویی با مخاطرات پیش رو كه مهمترین آن "‌ اسلام ستیزه جو "‌ است،‌ چاره‌ای جز تشكیل یك جبهه متØد نظامی Ùˆ Ùرهنگی با همكاری Ùˆ تشریك مساعی قدرت هایی همچون اتØادیه اروپا ØŒ روسیه ،‌چین ،‌هند Ùˆ ژاپن نداریم آمریكا دیگر نمیـواند تنها عمل كند. پایان تاریخ نباید پایان قدرت آمریكا Ùˆ تبدیل آن به كشوری متوسط همچون برزیل شود . امروز خطر گسترش اسلامی كه خواستگاه آن خاورمیانه Ùˆ جمهوری اسلامی ایران است اركان Ùرهنگی تمدن غرب را به لرزش درآورده است. "‌
همچنین " دانیل پائیس "‌ از اندیشمندان سرشناس غربی، در تØلیل تئوری پایان تاریخ بر مبنای تجربیات دوران جنگ سرد ارائه شد غاÙÙ„ از آنكه ایدئولوژی مقابل ،‌بسیاری قوی‌تر Ùˆ با برنامه‌تر از ایدئولوژی كمونیستی است. اسلام یك تهدید همه جانبه است كه همه اركان تمدن غرب را چالش كشیده است. در برابر دینی كه برای همه اشكال زندگی بشر از Ù„Øظه تولد تا پس از مرگ برنامه دارد،‌ Ú†Ù‡ تدبیری می‌تواند اندیشید؟‌"‌ مروری بر آراء Ùˆ نظریات توئری پردازان بزرگ غرب همچون Ùوكویاما‌، هانتینگتون ،‌برژینسكی ،‌كیسینجر Ùˆ برنارد لوئیز نشان می‌دهد كه پس از Ùروپاشی بلوك شرق ،‌آنان از تمدنی Ø®Ùته كه در Øال بیداری Ùˆ خیزش است سخت در نگرانی Ùˆ پریشان اØوالی به سر می‌برند. از این رو سازماندهی شكل جدیید از ناتوی Ùرهنگی كه متشكل از بنیادهایی پژوهشی همچون رند ،‌هریتیج٠اینترپریز ،‌كارنگی ،‌نیكسون ،‌واشنگتن پاریز Ùˆ خانه آزاد است را به عنوان ارتقا كنترل Ùˆ هدایت به كار گرÙته‌اند . در این جبهه جدید Ùرهنگی رسانه‌های تصویری Ùˆ مكتوب وظیÙÙ‡ آتشباری را به عهده دارند Ùˆ روزنامه نگاران Ùˆ برخی چهره‌های هنری Ùˆ Ùرهنگی ØŒ نقش سربازان پایاده را ایÙا مینمایند. رویكرد اصلی ناتوی Ùرهنگی ،‌ جنگ نرم Ùˆ هد٠اصلی آن نابودی هویت ملی جوامع بشری به ویژه مقابله با ایمان انسانهایی است كه مصممند از هویت دینی Ùˆ ملی خود شراÙتمندانه دÙاع كنند.
اعضای ناتوی Ùرهنگی با بهره‌مندی از 57 سال تجربه نظامی‌گری تأسیسات پایه‌ای هماهنگی را در Øوزه رسانه‌ها شكل داده‌اند چهار خبرگزاری مسلط بین المللی ،‌شبكه‌های تلویزیونی ،‌خبری بی.بی.سی Ùˆ سی . ان . ان تأسیسات ماهواره‌ای كه وظیÙÙ‡ ارسال امواج صدها شبكه ماهوراه‌ای را برعهده دارند به همراه هزاران روزنامه Ùˆ پایگاه خبری Ùˆ تبلیغاتی از جمله این تأسیسات هستند كه همگی ارزشهای مشترك غربی را منتشر Ùˆ تلاش میكنند. ارزش‌های مقاوم در برابر خود را در هم بكوبند. این شرایط آن چنان نابرابر Ùˆ غیر عادلانه است كه نمیتوان آن را بازار پیام اطلاق Ùˆ چنین تصور كرد كه تولید كننده یا عرضه كننده كالایی در برابر تولید یا عرضه كالایی دیگر ،‌ رقابتی سالم را دنبال می‌كند. این عرصه همانند عرصه نظامی Ùˆ Øتی علمی آن چنان نابرابر Ùˆ یكطرÙÙ‡ است كه هر گاه كشوری بخواهد با اتكا به توانمندی‌های بومی Ùˆ منطق با معاهدات بین‌المللی Øتی در جهت تأمین نیازهای خود گام بردارد، به بهانه‌های مختل٠می‌كوشند او را از عرصه رقابت خارج یا Øذ٠كنند تا خود همچنان بر بازار مسلط باقی بمانند.
آمریكا به دنبال برتری
ایالات متØده بر اساس یك Ø·Ø±Ø Ø±Ø§Ù‡Ø¨Ø±Ø¯ÛŒ كه پیش از 11 سپتامبر 2001 تدوین شده بود Ùˆ Øسنین هیكل آن را در همان زمان Ùاش كرد،‌ در صدد ØÙظ سه گونه برتری Ùˆ استیلاء‌ بر جهان در مقابل قدرت روز اÙزون اسلام است ،‌ بنیاد Ùرهنگی پژوهشی غرب شناسی در كتاب" آمریكا دنیا را به كدام سو می‌برد" در مورد این سه مدل سلطه آورده :‌این هژمونیها Ùˆ سلطه طلبی‌ها شامل سیاست به معنی برتری Ùرهنگی ØŒ ‌برتری نظامی Ùˆ نیز برتری اقتصادی می‌باشد.
11 سپتامبر در Øقیقت باید آنقدر بزرگ طراØÛŒ شود تا در خور این Ø·Ø±Ø Ø¹Ø¸ÛŒÙ… كه تمام جهان را میخواهد مسلط شود،‌باشد،‌ علاوه بر این نقطه عط٠آغازین می‌بایست به Ù†ØÙˆÛŒ مجوز Øمله به دشمن، كه بیداری اسلامی است را صادر كند،‌ بر این اساس آنها اعلام می‌كنند كه "‌اسلام تنها نظام Ùرهنگی است كه در مقابله با غرب مرتبا اÙرادی همچون بن لادن Ùˆ طالبان را تولید می‌كند،‌ كسانی كه مدرنیته را تهدید می‌كنند."
بدین ترتیب جنگ جدیدی در ابعادی خاص از سوی آمریكا Ùˆ هم پیمانان ناتویی او را علیه جهان اسلام آغاز شد، كه ابعاد چندگانه آن با ماهیتی Ùرهنگی ،‌ Ùˆ با ابزار متعدد ،‌سعی برتضمین قدرت آینده برای غرب Ùˆ آمریكا را دارد.
راهكارهای مقابله
در هر صورت كشورهای عضو ناتوی Ùرهنی به سردمداران آمریكا در یك برنامه ریزی منجسم Ùˆ هم‌آهنگ Ùˆ با استÙاده از Ùناوری ارتباطات Ùˆ اطلاعات سعی در نابودی بنیان‌های Ùكری Ùرهنگی Ùˆ هویت ملی ملل مسلمان به ویژه جمهوری اسلامی ایران هستند. بدین معنا كه تهدیدی كه امروز ما با آن رو به رو هستیم Ùˆ مسیری كه اعضای ناتوی Ùرهنگی در پیش گرÙته اند از "‌جنس Ùرهنگ Ùˆ نرم‌اÙزاری"‌ است Ùˆ قصد دارند هویت دینی Ùˆ مالی ما را از بین ببرند Ùˆ تلاش می‌كنند به گونه‌ای همه را مرعوب Ùˆ یا به بیانی مودبانه‌تر متقاعد كنند كه اساسا همان طوری كه در برابر قدرت نظامی Ùˆ اقتصادی غرب توان مقاومت برای هیچ كشوری نیست . در این رویارویی نیز راهی جز تسلیم Ùˆ هم راهی با غرب متصور نخواهد بود.
اما درست به همان دلیل كه در تجربه 28 سال Ùشار غرب علیه جمهوری اسلامی ایران 8 سال دÙاع مقدس Ùˆ 33 روز مقاومت Øزب الله لبنان ثابت د كه قدرت اقتصادی Ùˆ نظامی غرب بلامنازع نیست در این نبرد هم میتوان با هوشیاری Ùˆ با تكیه بر ایمان Ùˆ بهره گرÙتن از توانمندی‌ها Ùˆ ظرÙیت عظیم Ùرهنگ دینی Ùˆ ملی در برابر ناتوی Ùرهنگی ایستادگی كرد.
قطعا تهاجم دشمن هم Øوزه ملی Ùˆ هم جهان اسلام را در بر می‌گیرد لذا برنامه ریزی دÙاعی وتهاجمی در برابر Øركت سازمان یاÙته غرب طبیعتا باید هر دو Øوزه را مد نظر قرار دهد. در زیر به برخی از راهكارهای مقابله با این تهاجم را با اولویت به Øوزه ملی بر می‌شماریم:
1. مبانی مقابله با ناتوی Ùرهنگی می‌بایستی در مراكز علمی همچون Øوزه Ùˆ دانشگاه ترسیم شود.
البته این مسئله مسبوق به دو اصل زیر خواهد بود:‌
نخست آن كه ،‌باید این موضوع یعنی تهاجم Ùرهنگی سازمان یاÙته،‌ توسط نخبگان این دو نهاد عملی "‌باور " شود.
چون سالها طول كشید كه دولت مردان ما باور كنند چیزی به نام "‌تهاجم Ùرهنگی "‌ كه از سوی مقام معظم رهبری Øدود یك دهه پیش عنوان شد،‌وجود دارد.
دوم آن كه ،‌Øوزه Ùˆ دانشگاه به عرصه تولید علم Ùˆ نظریه‌پردازی در Øوزه‌های مختل٠علوم به ویژه علوم انسانی به صورت جدی وارد شوند.
چرا كه امروز متأسÙانه دانشگاهیان ما از متون ترجمه شده غربی ارتزاق Ù…ÛŒ كنند Ùˆ Øوزه‌های علمیه ما به ذخائر Ùˆ منابع گذشتگان تكیه زده‌اند.
2. برای مقابله با تهاجم میبایستی با ایجاد شورای Ùرهنگی Ùˆ راهبردی متشكل از اÙراد نخبه Ùˆ كارشناس Ùˆ با تجربه مدیریت كلان به ترسیم نقشه مقابله Ùˆ سیاست گذاری دشمن پرداخت .
3. دولت با ایجاد عزم ملی Ùˆ خودباوری Ùرهنگی Ùˆ با برنامه‌ریزی منسجم باید به اعتلای معرÙت Ùˆ بصیرت دینی در سایه قرآن اهل بیت Ùˆ تقویت Ùضایل اخلاقی تقویت روØیه ایثار Ùˆ شهادت Ùˆ توقیت ÙˆØدت ملی با توجه به مشتركات Ùرهنگی اهتمام بورزد. در این مسیر همه ابزارهای Ùهنگی مثل چاپ كتب ،‌نشریات Ùˆ به ویژه هنر باید به خدمت درآید.
4. آسیب شناسی Ùˆ پیرایش چهره Ùرهنگی كشور: مقام معظم رهبری در یكی از دیدارشان با دولت Ùˆ مجلس اصولگرا ضمن برشمردن شاخص‌های Ùرهنگی اشارده داشتند كه دولت Ùˆ دستگاه‌های Ùرهنگی كشور می‌بایستی پایه‌های ایمان روشن بیینانه Ùˆ به دور از خراÙÙ‡ را در ذهن نسل جوان تقویت Ùˆ ایمان به دین انقلاب ،‌استقلال كشور Ùˆ آینده‌ای روشن را در دل Ùˆ ذهن مردم استورا كند.
5. آسیب‌شناسی آینده Ùرهنگی Ùˆ ارائه برنامه‌ای برای مقابله با آن :‌ اگر Ú†Ù‡ در آسیب شناسی Ùرهنگی كنونی كشور عقب هستیم Ùˆ راه‌كارهای مناسب برای مقابله با آن ،‌به طور جامع Ùˆ به روز ارائه نشده است علاوه بر تلاش بیشتر در این جهت این نكته نیز مدنظر برنامه ریزان قرار گیرد كه در آینده هجمه‌های Ùرهنگی با شكل‌های گوناگون دیگری صورت می‌گیرد بنابراین با استÙاده از نقشه‌های گذشته میتوان ترسیمی از Ùعالیتهای دشمنان در آینده ارائه داد Ùˆ برنامه‌هایی برای مقابله با آن ارائه نمود. علاوه بر آن گروههایی راههای هجمه به Ùرهنگ غربی را كه بیش از پیش ضعی٠و سست شده را بررسی Ùˆ با ارائه راه كارهای مناسب در آینده به صورت Ùعالانه نه منÙعلانه در این عرصه Ùعالیت نمایند.
لازم است Ùرهنگ سازان Ùˆ نهادهای مولد Ùرهنگی كشور با شناخت درست از تØولات جهانی Ùˆ با شناخت از ظرÙیتها Ùˆ Ùرهنگ پاسخ‌گویی به نیازها Ùˆ مطالعات جدید نمایند Ùˆ از طرÙÛŒ سیاست‌گذاران Ùˆ مدیران اجرایی امور Ùرهنگی با درك واقعیت تهاجم سازمان یاÙته Ùˆ برنامه‌های اجرایی Ùرهنگی خودی را كارآمد Ùˆ عملیات لازم را جهت خنثی كردن Ùˆ كم اثر كردن تهاجم سازمان یاÙته Ùرهنگی ایجاد نماید.