مناظره اي پيرامون تسخير لانه جاسوسي
اين مناظره‌ با موضوع «تسخير لانه جاسوسي؛ سرانجام دانشجويان پيرو خط امام» Ùˆ با Øضور صادق زيباكلام Ùˆ Øجت‌الاسلام Ùˆ المسلمين رسايي در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد.به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)ØŒ Øميدرسايي در ابتداي مناظره در بيان درخواستي از زيباكلام Ú¯Ùت : از آن‌جا كه دو طرÙÙŠ كه درباره موضوعي صØبت مي‌كنند، بايد اشتراكي داشته باشند تا براساس آن بتوانند مواضع Ùˆ ديدگاه‌هاي خود را با آن Ù…ØÙƒ بزنند من از آقاي زيباكلام مي‌خواهم كه بگويند مبناي Ùكري‌شان Ùˆ آن نقطه‌اي كه بر آن پاÙشاري مي‌كنند، چيست؟ بايد مشخص شود كه اين مبنا قرآن است يا مواضع امام(ره) يا جايگاه قانون اساسي Ùˆ ولايت Ùقيه Ùˆ يا رضاشاه ØŸ چراكه ايشان گاهي از رضاشاه دÙاع كرده‌اند Ùˆ گويا از بن لادن هم Øمايت كردند، بالاخره آقاي زيباكلام بگويند كه Ù…ØÙ„ اتكاي‌شان كجاست تا من از همان جا بØØ« را شروع كنم.زيباكلام پاسخ داد: من واقعا دنبال Ùرصتي مي‌گشتم تا شما را ببينم. مسائل خطي، Ùكري Ùˆ جناØÙŠ به كنار، مي‌خواستم از شما تشكر كنم، شما از معدود كساني هستيد كه من وقتي در سايت‌ها Ùˆ روزنامه‌ها مطلبي مي‌نويسم براي‌تان اس.ام.اس مي‌كنم، چون مي‌دانم كه شما به من Ùˆ مطالب من بسيار علاقمند هستيد.رسايي در اين Ù„Øظه Ú¯Ùت: وسط دعوا نرخ تعيين مي‌كنيد؟زيبا كلام ادامه داد: مي‌خواهم بدانم كه مبناي Ùكري آقاي رسايي چيست؟ آيا اين مبناي Ùكري قانون Ùˆ مردم‌سالاري ديني است Ùˆ نقش مردم در Ùرآيند تصميم‌گيري كشور براي‌شان مهم است؟ هر كس در قدرت است، براي او هورا مي‌كشيد Ùˆ ك٠مي‌زنيد يا اين‌كه براي‌تان قدرت خيلي هم مهم نيست، بلكه اصول مهم است؟ اين‌كه شما به يك نقل قول Ùˆ يا يك بند از جمله‌اي كه شخصي مي‌گويد استناد كنيد، قطعا كار علمي نيست. آن‌چه كه من در مورد رضاشاه Ú¯Ùتم Ùˆ به آن اعتقاد دارم به عنوان شخصي است كه در تاريخ تØولات سياسي Ùˆ اجتماعي ايران تعيين كننده بوده‌ Ùˆ خدمات زيادي به اين كشور كرده Ùˆ معتقدم كشوري كه ما امروز به آن مي‌گوييم جمهوري اسلامي ايران مديون دو شخصيت تاريخي؛ آقامØمدخان Ùˆ رضاشاه است!زيباكلام به آن‌چه «دستاورد خدمت رضاشاه» مي‌خواند اشاره كرد Ùˆ در عين Øال Ú¯Ùت: البته من در عين Øال هميشه اين را Ú¯Ùته‌ام كه اگر در زمان رضاشاه مي‌بودم نه يك بار بلكه 40 تا 50 بار اعدام شده بودم. ولي مشكل آقاي رسايي Ùˆ همÙكران‌شان اين است كه تاريخ را سياه سÙيد مي‌بينند كه البته چنين ديدگاهي به خاطر عقب‌ماندگي علوم انساني در كشور ماست. شخصيت‌هاي تاريخي از نگاه عده‌اي يا وطن‌پرست Ùˆ خوب Ùˆ يا سرسپرده Ùˆ خائن بودند Ùˆ در اين بين Øد وسطي وجود نداشته است، در Øالي كه اين‌گونه نگاه كردن خطاست.رسايي در اين هنگام Ú¯Ùت: آقاي زيباكلام من يك سوال از شما كردم.زيباكلام ادامه داد: من هم جواب شما را مي‌دهم. در مورد رضاشاه بايد Ú¯Ùت كه نمي‌توان دستاوردهايي را كه براي ما داشته است، را ناديده بگيريم! البته اين را هم قبول دارم كه در بØØ« توسعه سياسي در زمان Øاكميت رضاشاه پس رÙتيم؛ چراكه به هرترتيب آزادي انديشه،‌مطبوعات Ùˆ انتخابات وجود نداشت، بلكه Øاكميت مطلق، پليسي رضاشاهي Øاكم بود.وي خطاب به رسايي Ú¯Ùت: شما يك عمر در Øال Ú¯Ùتن اين موضوع هستيد كه رضاشاه خائن بود. اصلا بØØ«ØŒ بØØ« خدمت Ùˆ خيانت نيست، بايد آرام آرام ياد بگيريم كه تاريخ Ù…Øكمه قضاوت نيست، بلكه Ùهم تØولات Ùˆ Ùهم كنش‌گران Ùˆ انگيزه‌هايي است كه در عرصه آن كنش‌هاي تاريخي داشته‌اند.رسايي هم اظهار كرد: من باز تكرار مي‌كنم كه آقاي زيباكلام شما جواب سوال من را نداديد. شما بايد بگوييد كه مبناي‌تان كجاست؟ نقطه‌اي كه من با استناد به آن بگويم كه بØØ« مورد نظرم با آن تطبيق دارد يا نه؟ البته شما هم از من اين سوال را پرسيديد. من به شما پاسخ مي‌دهم؛ مبناي Ùكري بنده براساس برداشت‌هايي است كه از قرآن Ùˆ سنت دارم ما يك سري اصول داريم كه جزو Ù…Øكمات ماست يعني قابل برداشت Ùˆ استناد نيستند. جايگاه ولي Ùقيه به عنوان يكي از اصول شيعه براي من پذيرÙته شده است، همچنين قانون اساسي، قرآن Ùˆ سنت نيز براي من اصول مهمي قلمداد مي‌شوند. در مورد بØØ« مردم‌سالاري نيز بايد بگويم زماني كه در دوره اصلاØات جرياني Øاكم بود كه گاهي مردم را جاي خدا مي‌نشاند، روشن بود مردم به يك نظام سياسي مشروعيت نمي‌دهند، ولي مقبوليت مي‌دهند Ùˆ وقتي مقبوليت نباشد يك نظام سياسي تØقق پيدا نمي‌كند، ولي اين‌طور نيست كه نظامي كه مقبوليت داشت، مشروعيت هم داشته باشد .زماني هم كه بØØ« در مورد «مجلس در راس امور» Ùˆ يا دولت Ù…Ø·Ø±Ø Ø¨ÙˆØ¯ من در يادداشت‌هايم بر اين نكته تاكيد كردم كه اهل بيت ما بالاترين جايگاه را داشتند، ولي مردم در راس امور بودند، چناچه در زمان امام علي(ع) اين‌طور بود، ولي به هر ترتيب مردم ما الØمدالله خواست‌شان خواست اسلام است.وي با اشاره به بØØ« اصلي اين نشست( مساله تسخير لانه جاسوي آمريكا )اظهاركرد: هم‌اكنون وقتي مي‌خواهيم دانشجويان مسلمان پيرو خط امام آن روز را ارزيابي كنيم، بايد ملاك Ùˆ معياري وجود داشته باشد. در مورد كساني كه لانه جاسوسي را تسخير كردند، اطلاعات درستي نداريم، چنانچه از بين تمام آن آدم‌ها نهايتا 50 اسم را مي‌شناسيم. كه بعضي از اين ها همچون آقاي عبدي Ùˆ اصغرزاده Ùˆ كساني كه در اين طي٠Ùكري بودند جزو پشيمان‌ها قلمداد مي‌شوند.وي ادامه داد: ما طيÙÙŠ از بچه‌هاي دانشجويي پيرو خط امامي را داريم كه شهيد شدند Ùˆ هيچ اطلاع خاصي از آن‌ها نيست، يك عده هم،‌هم‌اكنون در برابر آمريكا هستند Ùˆ براي آن‌ها بين سÙارت آمريكا Ùˆ مواضع آمريكا Ùرقي وجود ندارد، يك روز اين اÙراد از ديوار سÙارت آمريكا بالا رÙتند Ùˆ امروز از ديوار مواضع آمريكا بالا مي‌روند. در Øقيقت ما در جريان تسخير سÙارت آمريكا چند دسته آدم داشتيم؛ يك عده جزو دانشجويان پيروي خط امام آبرودار بودند Ùˆ يك عده هم از مواضع‌شان در آن زمان برگشتند Ùˆ عذرخواهي كردند. مثلا آقاي عباس عبدي طي مصاØبه‌اي اظهار پشيماني كردند.رسايي همچنين Ú¯Ùت: وقتي مواضع اين دسته از اÙراد را نگاه مي‌كنيم Ùˆ انگيزه‌هاي‌شان را مورد توجه قرار مي‌دهيم، مي‌بينيم كه آن‌ها از اول يا نگاه Ù…Øكمي نسبت به اين قضيه نداشتند Ùˆ يا اين‌كه كارشان همواره با ترديد بود Ùˆ بالاخره در گذر زمان تغيير كردند. بايد بپذيريم كه آدم‌ها به هر ترتيب خسته مي‌شوند Ùˆ عواملي چون سن Ùˆ سال روي آن‌ها تاثيرگذار است، وقتي سن انسان بالا مي‌رود غل Ùˆ زنجيرها اطرا٠او مي‌آيند. همچنين بØØ« ØÙظ موقعيت Ùˆ جايگاه‌هاي شخصي كم كم باعث مي‌شود كه انسان دچار تغيير شود، چنان‌چه مي‌بينيم در دوره دÙاع مقدس كساني بودند كه رشادت Ø¢Ùريدند، ولي امروز مواضع‌شان خلا٠دÙاع مقدس است.وي در پايان اين بخش از اظهارات خود دوباره بر اين نكته تاكيد كرد كه آقاي زيباكلام بايد مبناي خودشان را مشخص كنند. يك نكته ديگر را نيز بگويم Ùˆ آن اين‌كه آقاي زيباكلام؛ اين‌كه مي‌گوييد تاريخ Ù…Øكمه قضاوت نيست، بلكه Ù…ØÙ„ Ùهم تØولات است يعني چه؟ شما استاد هستيد. وقتي كه شما مي‌Ùهميد بايد قضاوت كنيد مگر مي‌شود ما قضاوت نكنيم؟ درست است نبايد به تØري٠تاريخ پرداخت، ولي وقتي مي‌گوييم تاريخ Ù…ØÙ„ Ùهم كنش‌هاست، بالاخره انسان را به قضاوت مي‌رساند.اين نماينده مجلس با اشاره به اظهارات زيباكلام درباره رضاشاه نيز Ú¯Ùت: وقتي اين‌طور از رضاشاه دÙاع مي‌كنيد، خود را با علامت سوال بزرگي مواجه مي‌سازيد.زيباكلام هم Ú¯Ùت: مقدم بر قضاوت تاريخي Ùهم تØولات است. شما بايد بÙهميد عصر رضاشاه Ú†Ù‡ عصري بوده است، اگر درست Ùهميده شود، قضاوت دشوار خواهد شد؛ چراكه شما مجموعه‌اي از سياهي‌ها Ùˆ سÙيدي‌ها را مي‌بينيد كه ذاتا قضاوت را دشوار مي‌كند Ùˆ من معتقدم آن‌چه كه دراين راستا مغÙول مانده به دليل عقب‌ماندگي علوم انساني Ùˆ عدم Ùهم صØÙŠØ ØªØولات سياسي Ùˆ اجتماعي است.وي با مورد توجه قرار دادن تاكيدات رسايي مبني بر اين‌كه زيباكلام بايد مبناي Ùكري‌اش را به طور ØµØ±ÙŠØ Ø¹Ù†ÙˆØ§Ù† كند، Ú¯Ùت: هر كس مي‌تواند نسبت به مخالÙين خود نگاه كج‌انديشانه داشته باشد، من هم مي‌توانم به آقاي رسايي بگويم درد شما طرÙداري از Øكومت Ùˆ Øاكميت است، منتهي شما پشت ولايت Ùقيه Ùˆ قانون اساسي سنگر مي‌گيريد. ايشان به طور سليس دارند از من مي‌پرسند كه چرا تكليÙ‌تان را با ولايت Ùقيه روشن نمي‌كنيد، من رسايي تكليÙÙ… روشن است. من به اين سوال اين‌طور پاسخ مي‌دهم كه آري. من ولايت Ùقيه را در چارچوب اصل 110 قانون اساسي مي‌پذيرم Ùˆ تصميمات ايشان مطابق قانون اساسي در تخم چشمان من است.وي Ú¯Ùت: البته من در عين Øال مي‌خواهم نسبت به آقاي رسايي منص٠باشم واين موضوع را از روي Øقه‌بازي نمي‌گويم.اين استاد دانشگاه سپس روند تدوين قانون اساسي Ùˆ اصل ولايت Ùقيه در اين قانون را مورد توجه قرار داد.رسايي در واكنش به اين اظهارات Ú¯Ùت: واقعا خدا را شكر مي‌كنيم كه اين Ù…Øيط‌ها Ùˆ مباØثات Ùراهم شده؛ چراكه در قالب همين بØث‌ها بصيرت ايجاد مي‌شود.وي اظهارات زيباكلام را تØري٠قلمداد كرد Ùˆ Ú¯Ùت: آقاي زيباكلام در بØØ« تØري٠تاريخ Øساسيت دارند، ولي من كه زنده‌ام Ùˆ اين‌جا نشسته‌ام را نيت‌خواني مي‌كنند، علت اين‌كه من پرسيدم كه مبناي Ùكري‌تان چيست اين نبوده كه شما گوشه‌اي از رينگ بنشينيد . به كجاي عالم بر مي‌خورد، اگر شما ولايت Ùقيه را قبول نداشته باشيد. خيلي بزرگتر از شما اين بØØ« را قبول نداشتند هيچ اتÙاقي نيÙتاد. اين‌طور كه شما مي‌گوييد قانون اساسي را هم قبول نداريد. تØري٠تاريخي‌تان در مورد ولي Ùقيه نيست، شايد به خاطر Øس رضاشاه دوستي‌تان باشد.الØمدلله كه شما درون Øاكميت Ù†Ùوذ نكرديد Ùˆ گوشه‌اي هستيد Ùˆ نظرات خود را از بيرون مي‌گوييد. البته آقاي زيباكلام ديدگاه‌هايي دارند كه قابل اØترام است ولي اين‌كه مي‌گÙتند، امام بØØ« ولي Ùقيه را Ù…Ø·Ø±Ø Ù†ÙƒØ±Ø¯Ù‡ تØري٠تاريخي است؛ چراكه امام در نج٠اصل ولي Ùقيه را Ù…Ø·Ø±Ø ÙƒØ±Ø¯Ù†Ø¯. در ØاÙظه تاريخي ما اين امام(ره) بود كه كشور را نجات داد . در زماني كه رضاشاه Øاكم بود ما نمي‌توانستيم يك دمپايي هم بسازيم، اما امروز در Øال تسخير Ùضا هستيم كه البته اين مهم نيست، مهم‌تر از آن تسخير دل‌هاست كه به دست شما دانشجويان به دست آمده است. مهمتر از Ùضا Ùˆ انرژي هسته اي همين تسخير دل‌هاست كه به بركت انقلاب اسلامي Ùˆ امام(ره) شكل گرÙت.اين نماينده مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: در زمان تدوين قانون اساسي، نهضت آزادي به امام نامه نوشتند Ùˆ به ديدار ايشان آمدند Ùˆ اين موضوع را Ù…Ø·Ø±Ø ÙƒØ±Ø¯Ù†Ø¯ كه اصل ولايت Ùقيه در قانون اساسي نباشد. امام پاسخ كوبنده‌اي به آن‌ها داد Ùˆ Ú¯Ùت شما نمي‌Ùهميد ولايت Ùقيه يعني Ú†Ù‡. در نظام ولي Ùقيه، Ùقيه بايد اØكام خود را اجرا كند Ùˆ نمي‌تواند از اجراي Øكمي كه خود داده سر باز زند، اما در نظام‌هاي ديكتاتوري Ùرد در اجراي اØكام خود Ù…Øكوم نيست.وي سپس به موضوع اين جلسه پرداخت Ùˆ با ØªØ´Ø±ÙŠØ Ø¯Ù„Ø§ÙŠÙ„ تسخير سÙارت آمريكا اظهار كرد: رÙتن شاه به آمريكا، مذاكرات انجام شده از سوي بازرگان با آمريكا Ùˆ در واقع وجود ارتباطاتي كه با آمريكا در آن زمان وجود داشت، باعث شد جمعي از دانشجويان به اين نتيجه برسند كه سÙارت را اشغال كنند، در اين راستا به امام(ره) گزارش‌هايي دادند Ùˆ Øضرت امام نيز از اين اقدام به خوبي ياد كرده‌اند Ùˆ از آن به عنوان يك انقلاب نام بردند.زيباكلام هم اظهار كرد: اي كاش آقاي رسايي بر اين نكته كه آدم‌ها را به اين سرعت Ùˆ به اين راØتي اÙشا Ùˆ Ù…Øكوم كنند، اصرار نمي‌كردند .در آن زمان در سال‌هاي 58 ،‌59 Ùˆ 60 به دليل Ùضاي بازي كه بعد از انقلاب وجود داشت مخالÙين Ùˆ مواÙقين در Øمايت Ùˆ مخالÙت با اصل ولايت Ùقيه صØبت مي‌كردند Ùˆ مطبوعات نيز اين صØبت‌ها را منتشر مي كردند؛ بنابراين من مي‌خواهم از شما دانشجويان يك تقاضا Ùˆ استدعا داشته باشم Ùˆ آن اين است كه براي Ùهم خودتان نه به ØرÙ‌هاي من گوش دهيد Ùˆ نه به ØرÙ‌هاي آقاي رسايي. روزنامه‌هاي آن سال‌ها كه در آرشيو كتابخانه‌ها وجود دارد را بخوانيد Ùˆ در واقع به تاريخ رجوع كنيد Ùˆ ببنيد كساني كه در سال‌هاي 59 Ùˆ 60 از ولايت Ùقيه دÙاع كرده‌اند Ú†Ù‡ Ú¯Ùتند Ùˆ آن‌هايي كه امروز از اين اصل دÙاع مي‌كنند Ú†Ù‡ مي‌گويند؟من كه روØاني نيستم Ùˆ درس دين نخواندم اي كاش آقاي رسايي Ùˆ ديگران مي‌گÙتند كه كدام يك از اين دو رويكرد Ùˆ نگاه تعري٠ولايت Ùقيه است.من Ùˆ آقاي رسايي تاكنون در دو جلسه با هم صØبت كرده‌ايم. من يقين دارم كه اگر قرار باشد جلسه سومي وجود داشته باشد آقاي رسايي دوباره مي‌پرسند مبناي Ùكري شما چيست؟زيبا كلام خطاب به رسايي Ú¯Ùت: اين‌كه مي‌گوييد من Ùكر شما را مي‌توانم بخوانم يا نه، بله. من مي‌توانم ذهن شما را بخوانم.وي همچنين از اين‌كه در خصوص موضوع اين مناظره صØبت نكرده است عذرخواهي كرد Ùˆ Ú¯Ùت: من مجبور شدم كه راجع به ولايت Ùقيه صØبت كنم، ايشان (رسايي ) پرسيدند من هم پاسخ دادم. در بØØ« Ùˆ Ú¯Ùت‌وگو اين‌كه طر٠شما Ú†Ù‡ كسي است مهم نيست به من اصلا مربوط نيست كه آقاي رسايي به Ú†Ù‡ كسي اعتقاد دارد Ùˆ به من مربوط نيست كه از طر٠مقابلم بپرسم كه مبناي Ùكري Ùˆ اصول دين Ùˆ Ùروع دين ،‌كدملي Ùˆ شماره شناسنامه‌ات را بگو من اين موضوع را از باب دكور نمي‌گويم. وقتي كه بسيج دانشجويي اين دانشگاه از من پرسيد طر٠مقابل Ú†Ù‡ كسي باشد من Ú¯Ùتم هر كسي به من Ú†Ù‡ مربوط است كه بسيج Ú†Ù‡ كسي را مي‌آورد، من ديدگاه‌هاي خودم را مي‌گويم Ùˆ شخص مقابلم هم ديدگاه‌هاي خودش را Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÙŠâ€ŒÙƒÙ†Ø¯ Ùˆ اين اصل اوليه يك مناظره است.به گزارش ايسنا در ادامه زيباكلام از رسايي پرسيد : شما چند سال‌تان بود كه تسخير لانه جاسوسي صورت گرÙت؟رسايي پاسخ داد: 7-8 سالم بود.زيباكلام ادامه داد: پس شما در آن زمان 7-8 سال داشته‌ايد Ùˆ مسائل آن زمان را خوانده‌ايد. علاقه‌مند به مسائل بوده‌ايد Ùˆ آن را خوانده‌ايد Ùˆ خودتان در جريان آن مسائل نبوده‌ايد كه اين‌گونه صØبت مي‌كنيد.رسايي هم پرسيد: شما چند سال‌تان بود؟زيباكلام پاسخ داد: Øدود 30 سالم بود.رسايي هم Ú¯Ùت: شما كه در مورد قاجار صØبت مي‌كنيد آيا آن زمان بوده‌ايد كه در مورد آن صØبت مي‌كنيد؟ آن را لمس كرده‌ايد؟ اين شيوه‌اي كه شما Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÙŠâ€ŒÙƒÙ†ÙŠØ¯ درست نيست. ما در دانشگاه هستيم Ùˆ در يك Ù…Øيط علمي. بله، من در مورد مسائل لانه جاسوسي خوانده‌ام Ùˆ مطالعه كرده‌ام .در صØبت‌هاي شما خيلي تناقض وجود دارد. مي‌گوييد به من Ú†Ù‡ كه Ùلاني Ú†Ù‡ اعتقادي دارد Ùˆ خودتان Ú¯Ùتيد كه به دانشجويان Ú¯Ùته‌ايد هركس را مي‌خواهيد بگوييد بيايد، براي من مهم نيست كه Ú†Ù‡ كسي Ú†Ù‡ اعتقادي دارد. پس يعني شما Ùقط به دنبال تريبوني بوديد كه مطالب‌تان را بيان كنيد.وي خاطرنشان كرد: من از آن بابت مي‌گويم مباني شما چيست كه مي‌خواهم با شما صØبت كنم، بØØ« كنم تا مطلب مشخص شود.اين نماينده مجلس با بيان اين‌كه «در سال 59 عده‌اي به دنبال اين بودند كه ولي‌Ùقيه را به تسخير خود درآورند Ùˆ در واقع مالك آن شوند Ùˆ اهدا٠خود را دنبال كنند ولي نتوانستند به هد٠خود برسند» Ú¯Ùت: شما بØØ« از تعري٠ولايت Ùقيه كرديد. ولي Ùقيه مجموعه‌اي از شرايط است. بايد داراي تقوا باشد، عدالت داشته باشد، اجتهاد داشته باشد، تمايل به دنيا نداشته باشد، شجاع باشد، در واقع شاه سلطان Øسين نباشد. همان رضا شاهي كه شما براي آن سينه مي‌زنيد، از انگليس مي‌ترسيد Ùˆ پسرش از آمريكا مي‌ترسيد. ولي Ùقيه بايد شجاع باشد، قدرت اداره جامعه را داشته باشد Ùˆ باتقوا باشد .وقتي مي‌گويم مباني‌تان را مشخص كنيد براي اين است كه از شما مي‌پرسم كه آيا شما امام معصوم را قبول داريد يا نداريد. وقتي امام معصوم در غيبت هستند، تكلي٠ما چيست؟ Ú†Ù‡ چيزي مي‌تواند راهگشا باشد؟ در سال 59 بسياري از اÙراد در مورد ولي Ùقيه صØبت Ùˆ نگاه‌هاي خود را Ù…Ø·Ø±Ø ÙƒØ±Ø¯Ù†Ø¯. بسياري نيز از منظر امام(ره) در مورد ولي Ùقيه صØبت كردند.وي ادامه داد: ولي Ùقيه يعني اين‌كه در برابر عده‌اي پشيمان Ùˆ دنيازده كه آن زمان از ديوار سÙارت بالا رÙتند Ùˆ بعد پشيمان مي‌شوند Ùˆ مي‌روند با آمريكايي‌ها قهوه مي‌خورند بايستد Ùˆ بگويد شما ØÙ‚ نداريد اين كار را بكنيد.رسايي در بخش ديگري از سخنان خود Ú¯Ùت: در مجلس ششم كه انباشت آقايان اصلاØ‌طلب بود آن‌ها نامه‌اي به رهبري نوشتند Ùˆ Ú¯Ùتند جام زهر را در ارتباط با آمريكا بنوش. آقاي زيباكلام نيز در همان زمان در مقاله‌اي در يكي از روزنامه‌ها نوشتند كه مشكلات ما را رابطه با آمريكا ØÙ„ مي‌كند Ùˆ مذاكره با آمريكا تنها راه ØÙ„ مشكلات است. چرا عده‌اي دنبال مذاكره با آمريكا هستند Ùˆ آمريكا نيز به دنبال مذاكره است؟ رهبري در آن موقع در ديدار با نمايندگان مجلس به آن‌ها Ú¯Ùتند Øد خواسته آمريكا كجاست؟‌ مي‌گويد هسته اي را ول كنيد، ما هسته اي را ول كنيم، چيز ديگري را مي‌چسبند Ùˆ اين خواسته‌ها ادامه دارد تا جايي كه شما تسليم شويد.وي اÙزود: آقاي ميرØسين قبل از انتخابات در دانشگاه مشهد Ú¯Ùت من به ولي Ùقيه اعتقاد دارم Ùˆ معتقدم كه ولايت Ùقيه جلوي ديكتاتوري را مي‌گيرد. اين جمله را بايد با آب طلا گرÙت. آن‌ها بعد از انتخابات مي‌خواستند ديكتاتوري ايجاد كنند. وقتي كه انتخابات را زير سوال بردند، Ú¯Ùتند كه بياييد آرا را بشماريد. Ùرصت تمديد براي اعتراض Ùˆ شمارش آرا. ولي آن‌ها Øاضر نشدند Ùˆ اين موضوع را قبول نكردند. تاكيد شد كه بياييد آرا را بازشماري كنيم با Øضور نمايندگان‌شان. چرا قبول نكردند؟ به همان دليل كه آقاي تاج‌زاده Ùˆ خاتمي Ú¯Ùتند Ùˆ گنجي نيز نوشت كه در انتخابات تقلب نشده است. ولي Ùقيه چيزي برخلا٠عدالت Ùˆ قانون نمي‌خواهد.رسايي خطاب به زيباكلام Ú¯Ùت: شما ديروز صØبتي كرديد Ùˆ Ú¯Ùتيد Øركت دانشجويان در تسخير لانه جاسوسي اØساسي بوده است Ùˆ اين‌كه تØت تاثير جريان ماركسيسم اين كار را كرده‌اند.وي با خواندن يكي از بيانيه‌هاي دانشجويان تسخيركننده‌ لانه جاسوسي Ú¯Ùت: Øركت دانشجويان يك Øركت اØساسي نبود، اما Ú†Ù‡ مي‌شود كه عده‌اي از آن‌ها پشيمان مي‌شوند Ùˆ بعد مي‌روند با آمريكايي‌ها قهوه مي‌خورند؟ Ùˆ Ú†Ù‡ مي شود كه عده‌اي از آن‌ها در خطي كه آغاز كرده‌اند مي‌مانند Ùˆ اÙتخار مي‌كنند. علت چيست؟ Ú†Ù‡ اتÙاقي اÙتاده است؟به گزارش ايسنا زيباكلام در ادامه Ú¯Ùت: آقاي رسايي جمله‌اي را از من نقل كردند از سال 78ØŒ در ارتباط با رابطه با آمريكا كه تØري٠صد در صد است.رسايي هم Ú¯Ùت: من اين را از روزنامه‌هاي آن زمان نقل كردم.زيباكلام يادآور شد: در سال 78 Ùˆ 77 كه سياست خارجي دولت اصلاØات بر پايه‌ تنش‌زدايي بود Ùˆ اين يك سياست مشخص Ùˆ رسمي بود، بØثي در آن زمان Ù…Ø·Ø±Ø Ø¨ÙˆØ¯ كه آيا تنش‌زدايي با آمريكا نيز مي‌شود يا نه؟ Ø¬Ù†Ø§Ø Ø±Ø§Ø³Øª اين را علم كرده بود Ùˆ دائم توي سر دولت خاتمي مي‌زد كه دولت خاتمي مي‌خواهد با آمريكا مذاكره كند، پرچم سÙيد بالا بگيرد Ùˆ مباØØ« اين‌چنيني Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÙŠâ€ŒÙƒØ±Ø¯. من آن موقع يادداشتي در يكي از روزنامه‌ها نوشتم Ùˆ Ú¯Ùتم اين تصور كه اگر ما با آمريكا مذاكره كنيم، به تواÙÙ‚ برسيم Ùˆ سÙارت آمريكا در تهران بازگشايي شود Ùˆ سÙارت ايران در آمريكا بازگشايي شود تمام مشكلات ØÙ„ مي‌شود درست نيست Ùˆ اين‌طور نيست كه مسائل اقتصادي، اجتماعي Ùˆ سياسي كه اكنون ما با آن روبه‌رو هستيم در اثر نبود رابطه با آمريكا باشد. اين صØبت من كجا Ùˆ آن‌چه كه آقاي رسايي مي‌گويد كجا؟ خدا عالم است.وي Ú¯Ùت: آقاي رسايي مرا متهم مي‌كند كه از اين شاخه به آن شاخه مي‌پرم. در صورتي كه من در دو سه نوبت در يك مورد مشخص صØبت كردم. ايشان از بØØ« ولايت Ùقيه سوال كردند، بعد در مورد انتخابات موضوع را Ù…Ø·Ø±Ø ÙƒØ±Ø¯Ù†Ø¯ØŒ به آقاي ميرØسين موسوي Øمله كردند، بعد در مورد آقاي خاتمي Ùˆ اصلاØ‌طلبان صØبت كردند. در صورتي كه بØØ« مشخص بود. در مورد مبØثي كه ديروز Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯ Ùˆ اين‌كه من Ú¯Ùته‌ام Øركت دانشجويان بر اساس اØساس بوده است، اين‌گونه نبود. من يك سوالي را Ù…Ø·Ø±Ø ÙƒØ±Ø¯Ù… كه اساسا آمريكاستيزي در ايران در ذات انقلاب بود يا بعد ايجاد شد؟ يا اين‌كه تÙكرات ماركسيستي Ùˆ Ú†Ù¾ نيز در اين موضوع اثرگذار بود؟اين استاد دانشگاه ادامه داد: ادبيات ماركسيستي با ادبيات راديكال اسلامي در دهه 40 Ùˆ 50 به نوعي با هم همخواني داشتند Ùˆ در بيانيه‌اي كه آقاي رسايي از دانشجويان پيرو خط امام خواند ديديم كه اين ادبيات ماركسيستي به نوعي Øضور داشت. مثل اين‌كه ما ضدامپرياليسم هستيم. امپرياليسم از كجا آمده است؟ آيا امپرياليسم از قرآن آمده است؟ اين‌ها واژگان امپرياليستي است كه توسط جريان‌هاي Ú†Ù¾ وارد ادبيات شده بود Ùˆ هرچه ما به عقب‌تر يعني قبل از پيروزي انقلاب اسلامي برگرديم تاثير ادبيات ماركسيستي را بيشتر مي‌بينيم.زيباكلام در بياني تاريخي از ديدگاه خود ادامه داد: در آبان سال 1358 قبل از اشغال سÙارت آمريكا برخي از اعضاي دولت ايران از جمله مرØوم بازرگان، چمران كه آن زمان وزير دÙاع بود Ùˆ ابراهيم يزدي Ùˆ چند Ù†Ùر ديگر كه وزير نبودند، براي سالگرد جشن پيروزي انقلاب الجزاير از طر٠دولت ايران به الجزاير رÙته بودند Ùˆ از قبل بØثي نبود كه با آمريكا در آن‌جا مذاكره‌اي صورت بگيرد. در آن‌جا مهمان‌هايي از كشورهاي مختل٠بودند از جمله برژينسكي Ùˆ همين رابرت گيتس كه اكنون وزير دÙاع آمريكاست Ùˆ آن زمان مقام جزء بود. ملاقات مقامات ايراني Ùˆ آمريكايي در لابي كه مهمانان خارجي هستند صورت مي‌گيرد. در آن زمان قبل از پيروزي انقلاب سÙارشات زيادي از سوي شاه به آمريكايي‌ها داده شده بود كه برخي از اين سÙارشات را پولش را ما نصÙÙ‡ Ùˆ بعضي‌هايش را يك سوم داده بودند Ùˆ از Øكومت قبل نيز دارايي‌هايي در آمريكا بود Ùˆ تكلي٠اين‌ها بايد مشخص مي‌شد Ùˆ هم ما مي‌خواستيم تكلي٠اين مسائل مشخص شود Ùˆ هم آن‌ها مي‌خواستند. اين ملاقات انجام مي‌شود Ùˆ آن‌طور كه رابرت گيتس بيان مي‌كند به عنوان يك عضو پايين در آن جلسه Øضور داشته، مي‌گويد برژينسكي صØبت را شروع كرد Ùˆ اين‌كه برژينسكي در آن جلسه Ú¯Ùته ما انقلاب اسلامي Ùˆ جمهوري اسلامي را به رسميت مي‌شناسيم Ùˆ ما Ùˆ شما دشمن مشتركي به نام شوروي داريم Ùˆ درصدد براندازي جمهوري اسلامي نيستيم. ما خواهان داشتن روابط معقول با ايران هستيم اما درخصوص تسليØات Ú¯Ùته، تسليØاتي كه جنبه تداÙعي داشته باشد از نظر كارتر مشكلي ندارد Ùˆ مي‌تواند به شما داده شود ولي تسليØاتي كه جنبه تهاجمي دارد را Ùعلا بنا نداريم به شما بدهيم Ùˆ يك سري تسليØات كه نه مي‌شود Ú¯Ùت دÙاعي است، نه مي‌شود Ú¯Ùت تهاجمي است را بايد بنشينيم Ùˆ كارشناسان دو كشور در مورد آن صØبت كنند Ùˆ تصميم بگيرند، به‌اضاÙÙ‡ اموال ديگري كه ايران در آمريكا دارد. وقتي كه صØبت‌هاي برژينسكي به پايان مي‌رسد، بازرگان خطاب به برژينسكي مي‌گويد شاه را كي تØويل مي‌دهيد؟ رابرت گيتس مي‌گويد، نخست وزير ايران اين Øر٠را زد Ùˆ چمران Ùˆ ابراهيم يزدي در آن جلسه چيزي Ù†Ú¯Ùتند.زيباكلام ادامه داد: وقتي هيات ايراني به تهران برگشت با اتÙاقات Ùˆ Øاشيه‌هاي زيادي روبه‌رو شد Ùˆ ØرÙ‌هايي عليه بازرگان زده شد Ùˆ Øتي در نماز جمعه تهران نيز مي‌گÙتند «مرگ بر چريك پير ايران، مهندس مهدي بازرگان» هر گناهي كه بخواهيد به بازرگان نسبت بدهيد مثلا بگوييد Ùراماسيونر بود، آمريكايي بود ولي نمي‌توان او را دروغگو دانست. Øتي سخت‌ترين مخالÙان بازرگان هيچ‌گاه به او اتهام دروغگويي نزدند Ùˆ Øتي بعضا Ú¯Ùته مي‌شد اي كاش كمي دروغگو بود.وي اÙزود: وقتي آن‌ها به ايران برگشتند، Ú¯Ùتند كه ما به هيچ وجه نمي‌دانستيم كه مذاكره‌اي صورت مي‌گيرد Ùˆ در واقع برنامه‌ريزي شده نبود. به بازرگان اعتراض كردند Ùˆ Ú¯Ùتند كه تو بايد تلگرا٠مي‌زدي Ùˆ اجازه مي‌گرÙتي كه مذاكره كني كه بازرگان در پاسخ Ú¯Ùته بود نه من اميرعباس هويدا هستم كه براي آب خوردن از شاه اجازه بگيرم، نه بلاتشبيه امام، Ù…Øمدرضا شاه.به گزارش ايسنا در ادامه رسايي اظهار كرد: آقاي زيباكلام به Ù†Øوي صØبت Ùˆ اين موضوع را Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÙŠâ€ŒÙƒÙ†Ù†Ø¯ كه كسي نداند، گويي كه همين الان اسناد جلوي ايشان است Ùˆ دارند از روي اسناد مي‌خوانند. مي‌گويند آقاي بازرگان خبر نداشت. آقاي زيباكلام! آقاي بازرگان در همان زمان با روزنامه جمهوري اسلامي صØبت مي‌كند Ùˆ مي‌گويد كه آقاي يزدي اطلاع داشت كه قرار است اين اتÙاق بيÙتد Ùˆ كاردار سÙارت آمريكا در جشن استقلال تركيه به ما Ú¯Ùت كه اطلاع داريم كه شما الجزاير مي‌رويد Ùˆ آقاي برژينسكي نيز مي‌آيد Ùˆ اØتمالا مذاكره صورت مي‌گيرد . در واقع آن‌ها اطلاع داشتند كه اين اتÙاق مي‌اÙتد Ùˆ بازرگان اطلاع داشت كه با برژينسكي ملاقات مي‌كند.زيباكلام هم Ú¯Ùت: روزنامه جمهوري سال 58 مانند روزنامه كيهان سال 89 است.رسايي Ú¯Ùت: آقاي بازرگان با روزنامه‌ جمهوري اسلامي صØبت Ùˆ اين مطالب را Ù…Ø·Ø±Ø ÙƒØ±Ø¯Ù‡ است. با بي‌بي‌سي كه مورد تاييد شماست صØبت نكرده كه من از آن‌جا براي شما بگويم. ايشان (زيباكلام) صØبت‌هاي آقاي بازرگان را قبول ندارند Ùˆ روايت آمريكايي‌ها را از آن جلسه قبول مي‌كنند .در آن جلسه‌اي كه شما مي‌گوييد برژينسكي در برابر اين سوال بازرگان كه شاه را كي تØويل ما مي‌دهيد؟ سكوت كرد Ùˆ جواب نداد اين به معناي اين است كه اين غلط‌ها به شما نيامده است كه اين سوال‌ها را از ما مي‌پرسيد Ùˆ در واقع Øاضر نشدند جواب بازرگان را بدهند Ùˆ اين سخن آن‌ها به اين معناست كه ما تصميم مي‌گيريم. Øال شما چطور مي‌گوييد برژينسكي Ú¯Ùته ما جمهوري اسلامي را قبول داريم ØŸ در اسناد لانه جاسوسي هست كه اعضاي نهضت آزادي وابستگي داشتند، ارتباط با آمريكا داشتند Ùˆ اين ارتباط بعضا خائنانه بوده است. برويد اسناد لانه جاسوسي را مطالعه كنيد.اين نماينده مجلس در ادامه به اسامي تعدادي از كساني كه در جريان تسخير لانه جاسوسي Øضور داشتند از جمله به اين Ø´Ø±Ø Ø§Ø´Ø§Ø±Ù‡ كرد : خانم ابتكار، ميردامادي، شيخ‌الاسلام، رجايي‌Ùر، دهقان، اÙشار، سيÙ‌الهي، دادمان، جعÙري، اصغرزاده، طاهرزاده، شريÙ‌زادگان، بيطرÙØŒ Øاتم قادري، تقي Ù…Øمدي، عباس زريباÙØŒ روØ‌الاميني.وقتي رسايي از روØ‌الاميني نام برد، تعدادي از دانشجويان Ú¯Ùتند: كسي كه Ùرزندش را در اين Øوادث كشتند.رسايي پاسخ داد: بله در Øادثه 9 دي‌ماه ديديد كه آقاي روØ‌الاميني چطور آمد Ùˆ در برابر كساني كه به اسم موسوي مساجد را آتش زدند Ùˆ هيات‌ها را به هم ريختند، ايستاد. سبزها چند دسته‌اند؛ از جمله سبز مقدس، Ù…Øترم، معترض Ùˆ منØر٠كه آقاي روØ‌الاميني نيز جزو سبزهاي Ù…Øترم هستند.وي اÙزود: Øاتم قادري Ùˆ جواد مظÙر كه جزو تئوريسين‌هاي اصلاØ‌طلبان بودند در جريان لانه جاسوسي بعد از چند روز اسم خود را خط زدند. وقتي كه آقاي دادمان در آن جريان بØØ« ولي Ùقيه را Ù…Ø·Ø±Ø ÙƒØ±Ø¯ Ùˆ بØØ« تاييد امام از اين موضوع Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯ØŒ اين اÙراد اسم خود را خط زدند. در اين جريان يعني تسخير لانه جاسوسي، Ùردي به نام تقي Ù…Øمدي نيز Øضور داشت كه اين از نزديكان بهزاد نبوي Ùˆ خسرو تهراني بود Ùˆ بعد از آن رÙت دÙتر اطلاعات نخست وزيري Ùˆ در بØØ« پرونده مربوط به Øادثه هشتم شهريور نيز اسم وي Ù…Ø·Ø±Ø Ø¨ÙˆØ¯ . بعد از آن وي به سÙارت ايران در اÙغانستان رÙت Ùˆ وقتي كه آقاي لاجوردي موضوع 8 شهريور را پي‌گيري مي‌كرد، ايشان را به عنوان يكي از عناصري كه در اين Øادثه نقش داشته Ùرا خواند Ùˆ وقتي كه وي اين موضوع را پذيرÙت، قبل از اعترا٠به شكل مشكوكي Ùˆ با كمربند خود را دار زد Ùˆ وقتي اين اتÙاق اÙتاد موسوي خوئيني‌ها ديگر پي‌گيري بØØ« بهزاد نبوي Ùˆ خسرو تهراني را در مورد بØØ« 8 شهريور رها كرد.اين نماينده مجلس ادامه داد: عباس زريبا٠نيز سال 1358 به صورت Ù…Øرمانه با سازمان مناÙقين ارتباط برقرار كرد. او نيز وارد اطلاعات نخست وزيري شد. در سال 60 زندگي مخÙÙŠ خود را آغاز كرد Ùˆ در سال 61 به خارج از كشور رÙت Ùˆ در عمليات مرصاد كشته شد. برخي از كساني كه در جريان تسخير Øضور داشتند اين‌گونه بودند Ùˆ برخي نيز پشيمان شدند. علت اين پشيماني‌شان دنياطلبي بود Ùˆ يا اين‌كه Øركت‌شان در ذهن‌شان داراي مباني نبوده Ùˆ غيرتئوريك بوده است. برخي نيز كه در آن Øادثه Øضور داشتند، بر روي مباني خود ايستادند Ùˆ هم‌چنان آن عقايد را دارند Ùˆ ضدآمريكا هستند.زيباكلام نيز در ادامه اين بØØ« با بيان اين‌كه « دو موضوع Ùˆ رويكرد در اين ارتباط يعني اشغال سÙارت آمريكا وجود دارد» Ú¯Ùت: در اين ارتباط بايد پديده آمريكاستيزي را مورد تجزيه Ùˆ تØليل قرار دهيم Ùˆ اين‌كه چرا اين پديده در ايران به وجود آمد. يك رويكرد وجود دارد كه آمريكاستيزي جزو ذات انقلاب است Ùˆ در واقع اين‌كه از سال 42 كه نهضت آغاز شده، يكي از ويژگي‌ها Ùˆ بنيان‌هاي Ùكري آن ضديت با آمريكا بوده است كه به اØتمال زياد آقاي رسايي نيز چنين رويكردي را دارند . اگر اين رويكرد را بپذيريم مي‌توانيم اين نتيجه را بگيريم كه اشغال سÙارت آمريكا، قطع رابطه با آمريكا Ùˆ مرگ بر آمريكا بخشي از ذات اصلي انقلاب بوده است Ùˆ در واقع بعد از انقلاب اسلامي به وجود آمده Ùˆ تاكنون ادامه پيدا كرده Ùˆ معلول انقلاب اسلامي است. يك رويكرد ديگر كه من به آن معتقدم ØŒ اين است كه آمريكاستيزي در ذات انقلاب نبوده Ùˆ بنا بر يك سري دلايل جامعه‌شناسي Ùˆ اجتماعي بعدا به وجود آمده Ùˆ بر انقلاب اسلامي سوار شده است. به عنوان يك Ù…Øقق علوم سياسي من مي‌توانم اين رويكرد را براي خودم تجزيه Ùˆ تØليل كنم Ùˆ معتقدم كه رويكرد دوم درست است Ùˆ آمريكاستيزي بعدا به عنوان جلوه‌اي از انقلاب اسلامي درآمد. نمي‌توانم در عرض 10 يا 15 دقيقه به شما بگويم كه دليل من براي اعتقاد به رويكرد دوم چيست؛ چراكه بخشي از آن به استدلال Ùˆ نگاه من به تاريخ معاصر ايران Ùˆ نقش Ùˆ جايگاه ادبيات ماركسيسم در تاريخ معاصر ايران برمي‌گردد. در دهه‌ 1320 Ùضا، Ùضاي بازي نبود Ùˆ عمده كساني كه عليه رضاشاه صØبت مي‌كردند گروه 53 Ù†Ùر بودند Ùˆ Ú†Ù¾ بودند Ùˆ بيشتر زندانيان سياسي بعد از سقوط رضاشاه كه آزاد شدند ماركسيست‌ها بودند. رشد تÙكر ماركسيستي Ùقط در ايران نبود. در مصر، سوريه Ùˆ كشورهاي مختل٠اين اتÙاق در Øال رخ دادن بود Ùˆ در واقع بعد از پايان جنگ جهاني دوم، ماركسيسم ايده مسلط Ùˆ تÙكر مسلط شد. در ايران نيز در دهه 20 بسياري از شاعران Ùˆ اÙراد موثر به Ù†Øوي طرÙدار Øزب توده‌ بودند. بسياري از دانشجويان طرÙدار ادبيات توده‌اي بودند . اشتباه بزرگ اين است كه ما Ùكر مي‌كنيم بعد از كودتاي 28 مرداد Øزب توده در كشور قلع Ùˆ قمع شد Ùˆ آن‌ها از كشور گريختند Ùˆ Ùكر مي‌كنيم تاثير آن‌ها از بين رÙت، ادبيات آن‌ها از بين رÙت . اصلا Ùˆ ابدا. اين امر جالبي است كه اين ادبيات در يك كشوري كه اسلامي Ùˆ شيعه است اين‌قدر Ù†Ùوذ داشته است. ما تاثير ادبيات ماركسيسم را قبل از انقلاب در ادبيات شريعتي Ùˆ ديگر صاØب‌نظران نيز به Ù†Øوي مي‌بينيم Ùˆ من در واقع معتقدم كه جريانات راديكال Ùˆ پيشرو انقلابي نيز به Ù†Øوي متاثر از ادبيات ماركسيسم بودند. يكي از پيشروترين جريان‌هاي راديكال اسلام‌گرا، دانشجويان بودند. منتها يك تØول بعد از انقلاب ايجاد شد كه جريان ماركسيسم سعي كرد اين توهم را ايجاد كند كه يك معامله Ùˆ ساخت Ùˆ پاختي با آمريكا صورت گرÙته است كه در راس آن نهضت آزادي است. البته آن‌ها امام(ره) را مبرا مي‌دانستند. اما بخش‌هاي راديكال‌شان شروع كردند اين‌گونه القا كنند. از جمله مباØثي كه آن‌ها Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÙŠâ€ŒÙƒØ±Ø¯Ù†Ø¯ اين بود كه بايد ارتشي كه وجود دارد منØÙ„ شود Ùˆ ارتش انقلابي ايجاد شود كه هم شوراي انقلاب، هم دولت Ùˆ هم امام(ره) مخال٠اين موضوع بودند. ماركسيست‌ها مي‌گÙتند كه بايد ارتش منØÙ„ شود. ولي امام (ره) Ùˆ دولت در برابر آن‌ها ايستادند Ùˆ در پي اين ايستادگي بود كه ماركسيست‌ها آن مباØثي را Ù…Ø·Ø±Ø ÙƒØ±Ø¯Ù†Ø¯ كه در روزنامه‌هاي آن زمان هست . وقتي كه جريان راديكال اسلامي ديد كه جريان ماركسيستي چنين مباØثي را Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÙŠâ€ŒÙƒÙ†Ø¯ØŒ مثلا مي‌گويد كه بازرگان Ùˆ دولت موقت ساخت Ùˆ پاخت كرده است اين‌گونه تصور ‌كرد كه دولت موقت ت٠سربالا برايش شده است، چراكه شما در اعلاميه‌اي كه آقاي رسايي از دانشجويان خط امام خواند ديديد كه آن‌ها در بيانيه‌شان به Ù†Øوي از دولت موقت صØبت مي‌كنند كه گويي از شاه صØبت مي‌كنند؛ بنابراين براي اين‌كه دانشجويان راديكال اسلام‌گرا به دانشجويان ماركسيسم ثابت كنند كه ساخت Ùˆ پاختي صورت نگرÙته، اقدام به اشغال سÙارت آمريكا كردند كه به ماركسيست‌ها نشان دهند كه اگر شما شعار ضد آمريكا Ùˆ مبارزه با آمريكا Ùˆ امپرياليسم را مي‌دهيد، ما مي‌رويم سÙارت آمريكا را اشغال مي‌كنيم، اتباع آمريكا را به زانو درمي‌آوريم Ùˆ در واقع اشغال سÙارت مثل آتشي بود كه يواش يواش بالا مي‌گيرد .اين تسخير Ùˆ ادامه 400 روز آن دربردارنده يك مواهب سياسي براي دانشجويان راديكال بود. آن‌ها با دامن زدن به Ùرهنگ آمريكاستيزي در واقع ابزاري كسب Ùˆ شروع كردند كه رقباي خود را سركوب كنند، مثل نهضت ملي Ùˆ جبهه آزادي Ùˆ در واقع از اين موضوع استÙاده كردند. ولي وقتي كه اين Ùايده تمام شد Ùˆ ديگر گروگان‌گيري براي‌شان Ùايده‌اي نداشت، بهزاد نبوي با آمريكايي‌ها مذاكره مي‌كند، بيانيه الجزاير صادر مي‌شود Ùˆ گروگان‌ها آزاد مي‌شوند.به گزارش ايسنا، در ادامه رسايي با انتقاد از صØبت‌هاي زيباكلام در مورد تاثير ماركسيسم Ùˆ Øزب توده بر انقلاب اسلامي Ùˆ اقدام دانشجويان در تسخير لانه جاسوسي Ú¯Ùت: قبل از اين‌كه صداي شكستن استخوان‌هاي ماركسيسم بيايد امام (ره) سقوط آن را اعلام كرده بود Ùˆ 20 سال است كه اين جريان تمام شده است .من معتقدم كه آمريكاستيزي جزو ذات انقلاب است Ùˆ اين صØبت را قبول ندارم كه بنا بر دلايل جامعه‌شناسي بر انقلاب سوار شد. اگر آمريكاستيزي Ùˆ استكبارستيزي بر انقلاب سوار شد، مواضع انقلاب از سال 42 در برابر جريان امپرياليسم Ú†Ù‡ بود؟ اگر اين جريان ماركسيسم اين‌قدر اثرگذار بود چرا مردم دنبال آن نرÙتند؟ رهبران اين جريان‌ها Ú†Ù‡ سرنوشتي پيدا كردند؟ آمريكاستيزي جزو ذات انقلاب است؛ چون انقلاب ما ديني Ùˆ برگرÙته از Ùرهنگ عاشوراست. ما از همان اول با آمريكا دشمن بوديم Ùˆ اين دشمني ادامه پيدا مي‌كند؛ چراكه آمريكا خوي استكبارگري خود را كنار نگذاشته است.
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران – تهران