متن مقاله سناتور لوگار درباره نقش سخن‌پراکنی در دیپلماسی عمومی آمریکا
سناتور لوگار، نقش سخن‌پراکنی در دیپلماسی عمومی آمریکالوگار در ابتدای مقاله خود ارتباط با شهروندان عادی کشورهای دیگر را یکی از اجزای کلیدی دیپلماسی عمومی هر کشور دانسته Ùˆ می‌نویسد: این کار می‌تواند از طریق تبادلات Ùرهنگی بین مردمان کشورها، ارتباطاتی همچون مصاØبه‌های مطبوعاتی، یا بازدید گروه‌های دیپلماتیک از مدارس، روستاها یا دانشگاه‌ها صورت بگیرد.جنگ جهانی دوم؛ آغاز سخن‌پراکنی‌های آمریکاوی با تأکید بر اینکه یکی از ابزارهای مهم دیپلماسی عمومی “سخن‌پراکنی‌‌†است، آغاز Ùعالیت دولت آمریکا در این زمینه را چنین توصی٠کرده است: Ùعالیت سخن‌پراکنی آمریکا، با “صدای آمریکا‌‌†در خلال جنگ جهانی دوم شروع شد Ùˆ از طریق رادیوی موج کوتاه برای مخالÙان Ùˆ ماموران سری Ùˆ همچنین هم‌پیمانانمان در سراسر دنیا پخش می‌شد.در ادامه این مقاله Ú©Ù‡ در نشریه آمریکایی “Ùارین سرویس ژورنال‌†Foreign Service Journal)) منتشر شده، آمده است: از رادیوی FM گرÙته تا جدیدترین ابزارهای رسانه‌ای اجتماعی در اینترنت Ùˆ گوشی‌های تلÙÙ† همراه، ابزارهایی هستند Ú©Ù‡ در سال‌های گذشته به‌وجود آمده‌اند Ùˆ امکان برقراری ارتباط با مردمان را نه تنها در کشورهای خودکامه، Ú©Ù‡ با تمامی جهان میسر ساخته‌اند.سناتور لوگار Ùعالیت رسانه‌های رقیب Ùˆ پارازیت را از مشکلات پیش روی این ابزار دانسته Ùˆ در این زمینه می‌اÙزاید: ‌علاوه بر تلویزیون‌های خصوصی Ùˆ نهادهای دیگر در دولت‌های خارجی Ú©Ù‡ با برنامه‌های آمریکا رقابت می‌کنند، همراه با اشکال مختل٠رسانه، روش‌های مختلÙÛŒ از سرکوب نیز به وجود آمده‌اند.ÙˆÛŒ اÙزوده است: برخی از کشورها با پخش پارازیت بر روی امواج رادیویی، تلویزیون‌های ماهواره‌ای یا برنامه‌های اینترنتی ما، برنامه‌های سخن‌پراکنی آمریکا را مسدود می‌سازند، در Øالی‌که برخی دیگر روزنامه‌نگارهای بین‌المللی Ùˆ Ù…ØÙ„ÛŒ را به زندان‌ انداخته، شکنجه می‌کنند یا به قتل می‌رسانند.بی‌بی‌جی به Û¶Û° زبان برای Û±Û·Û° میلیون مخاطب برنامه پخش می‌کنداین سناتور آمریکایی در ادامه با معرÙÛŒ کمیته نظارت بر سخن‌پراکنی می‌نویسد: “کمیته‌ نظارت بر سخن‌پراکنی†(BBG) سازمانی است Ú©Ù‡ وظیÙه‌اش Øصول اطمینان از Ù†Ùوذ پیام آمریکا است، کار این کمیته نظارت بر Ùعالیت‌های صدای آمریکا، رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی، رادیو آسیای آزاد، شبکه سخن‌پراکنی خاورمیانه Ùˆ دÙتر سخن‌پراکنی کوبا است Ú©Ù‡ روی‌هم‌رÙته از طریق رادیو، تلویزیون Ùˆ اینترنت Øدودا به Û¶Û° زبان Ùˆ برای Û±Û·Û° میلیون مخاطب برنامه پخش می‌کنند.لوگار در ادامه تأکید کرده است:‌ این کمیته Û¸ عضو (Û´ دموکرات Ùˆ Û´ جمهوریخواه) دارد Ú©Ù‡ از سوی رئیس‌جمهور معرÙÛŒ می‌شوند Ùˆ وزیر خارجه عضو نهم آن است، یکی از Û´ Ù†Ùری Ú©Ù‡ از Øزب رئیس‌جمهور هستند به عنوان رئیس کمیته منصوب می‌شود.این مقاله اÙزوده است: کنگره این کمیته را در اواسط دهه Û¹Û° تشکیل داد تا Ùعالیت‌های سخن‌پراکنی ما را از Ùشارهای سیاسی وارده از هر دو انتهای خیابان پنسیلوانیا (خیابانی در واشنگتن دی‌سی است Ú©Ù‡ کاخ سÙید را به عمارت کنگره‌ آمریکا متصل می‌کند) دور Ù†Ú¯Ù‡ دارد، اما پس از Û±Ûµ سال، روشن شده Ú©Ù‡ BBG به جای اینکه به عنوان یک “Ùایروال‌†سیاسی عمل کند، غالبا یک “Ùوتبال†سیاسی شده است، چرا Ú©Ù‡ معرÙÛŒ نامزدهای این کمیته همیشه با سیاست‌های Øزبی آکنده بوده است.این سناتور آمریکایی در ادامه مقاله خود آورده است: تا سال Û²Û°Û°Û´ این کمیته هیچ وقت تکمیل نبوده Ùˆ پست ریاست آن تا سال Û²Û°Û°Û¸ خالی بوده است. تعجب‌آور نیست Ú©Ù‡ نتیجه این تردید مزمن در رهبری Ùˆ هدایت، این بوده است Ú©Ù‡ در نظرسنجی‌های رضایت از Ù…ØÙ„ کار، BBG همیشه در پایین‌ترین رده‌ها قرار گرÙته، اما با این Øال نیاز به یک رهبری منسجم هرگز تا این Øد مشهود نبوده است.ÙˆÛŒ در ادامه می‌نویسد: این یکی از نتایج اصلی گزارشی است Ú©Ù‡ “پل Ùولدی†(Paul Foldi) -یکی از اعضای تیم نویسندگان مجله ما- اوایل امسال آن‌را آماده کرد، به ‌دنبال انتشار آن گزارش در ماه ژانویه -با عنوان “سخن‌پراکنی بین‌المللی آمریکا: آیا کسی گوش می‌دهد؟†– من خیلی خوشØال شدم Ú©Ù‡ یک رئیس جدید، با نام “والتر ایزاکسون†(Walter Isaacson)ØŒ نویسنده برجسته Ùˆ رئیس سابق CNN Ùˆ مجله‌ی “تایمâ€ØŒ Ùˆ Û· عضو دیگر این کمیته بالاخره در ماه جولای به تایید سنا رسیدند.بی‌بی‌جی برای Ù†Ùود در ایران نیازمند توجه Ùوری استآن‌طور Ú©Ù‡ این گزارش عنوان می‌کند، کمیته جدید کار زیادی پیش رو دارد، مسائل سخن‌پراکنی مربوط به روسیه، ایران، چین، زیمبابوه، کره شمالی، کوبا Ùˆ ونزوئلا، Ú©Ù‡ دولت‌‌های این کشورها برای جلوگیری از Ù†Ùوذ برنامه‌های ما هر کاری از دستشان بر بیاید انجام می‌دهند، همگی نیازمند توجه Ùوری هستند.این سناتور آمریکایی همچنین در مقاله خود تأکید کرده است: زمان آن رسیده Ú©Ù‡ یک نگاه انتقادی به Ùعالیت‌های سخن‌پراکنی خود در خاورمیانه بیاندازیم؛ چرا Ú©Ù‡ بازار رسانه در این منطقه روز به روز شلوغ‌تر می‌شود Ùˆ ما برای سهم خود از این بازار مجبور به مبارزه هستیم.ریچارد لوگار در پایان بخش اول مقاله خود اÙزوده است: به عنوان مثال Øتی پس از دریاÙت میلیاردها دلار Ú©Ù…Ú© غیرنظامی از آمریکا در سال‌های اخیر Ùˆ Ú©Ù…Ú© اضاÙÛŒ به دنبال سیل تابستان، بیش از Û¸Û° درصد پاکستانی‌ها هنوز دیدگاهی ناخوشایند نسبت به آمریکا دارند، ما نه تنها باید برای به‌دست آوردن مخاطبان وسیع‌تر برای برنامه‌های خود تلاش کنیم، بلکه برای درگیر نگه‌داشتن شنوندگان، بینندگان Ùˆ خوانندگان خود باید وارد یک رقابت شدید شویم.در ادامه این مقاله آمده است: در مقابل، اعضای گروه دوم معتقدند Ú©Ù‡ این نقاط قوت در واقع ضع٠هستند Ùˆ معمولاً بدترین تصورها را در مورد آمریکا دارند؛ در نتیجه آن‌ها ما را رد می‌کنند یا از آن بدتر، به ما Øمله می‌کنند. دیپلماسی عمومی موÙÙ‚ گروه اول را درگیر Ù†Ú¯Ù‡ می‌دارد Ùˆ تعداد آن‌را اÙزایش می‌دهد، در Øالی‌که اندازه Ùˆ تاثیر گروه دوم را کاهش می‌دهد. تاثیرگذاری بر هر دوی این گروه‌ها نه تنها از اقدامات، تصویرها Ùˆ سخنان کشور خود ما منبعث می‌شود، بلکه همچنین از رقابت کشورهای دیگری Ú©Ù‡ مناÙع آن‌ها ممکن است مواÙÙ‚ یا مخال٠مناÙع ما باشد، نشئت می‌گیرد.اÙزایش مخاطبان دیپلماسی عمومی با پیشرÙت‌های تکنولوژیکیلوگار در ادامه این مقاله یادآور شد: سخن‌پراکنی بین‌المللی، Ú©Ù‡ یک ابزار مهم برای ارتباط با این مخاطبان است، زمانی Ùقط به معنای پخش با امواج‌ کوتاه برای مخالÙانی بود Ú©Ù‡ شب هنگام، دور رادیوهای خود جمع می‌شدند. پیشرÙت‌های تکنولوژیکی اخیر Ùˆ رشد استانداردهای زندگی به انÙجار واقعی مجاری ارتباطاتی، از رادیوی FM تا تلویزیون، اینترنت، رسانه‌های اجتماعی Ùˆ تلÙن‌های همراه منجر شده است. همه این پیشرÙت‌ها، مخاطبان بالقوه را اÙزایش داده‌ است، اما در عین Øال توانایی Ùˆ بودجه شرکت‌های رسانه‌ای ما Ù…Øدود شده است.به نوشته لوگار، ماموریت سخن‌پراکنی آمریکا Ø·ÛŒ دو دهه گذشته به طور چشم‌گیری گسترش یاÙته است. صدای آمریکا در ابتدا بخشی از “دÙتر اطلاع‌رسانی جنگ†(Office of War Information) بود Ùˆ سپس در سال Û±Û¹Û´Ûµ به وزارت خارجه منتقل شد. در سال Û±Û¹ÛµÛ³ به “آژانس اطلاع‌رسانی آمریکا†(U.S. Information Agency) منتقل شد Ùˆ نزدیک به نیم قرن در آن باقی ماند. در سال Û±Û¹Û¹Û¹ هنگامی‌که USIA در وزارت خارجه ادغام گردید، VOA Ùˆ “ایستگاه‌های جانشین†(Surrogatestations) زیر نظر BBGدر داخل USIA قرار گرÙتند، Ú©Ù‡ از سال Û±Û¹Û¹Ûµ ناظر Ùعالیت‌های سخن‌پراکنی آمریکا بود. سپس این کمیته Ùˆ تمامی واØدهای آن به یک نهاد مستقل تبدیل شدند.مخالÙت کشورها، با اطلاعات ایالات متØدهوی با بیان اینکه وظیÙÙ‡ “جانشین‌ها†این است Ú©Ù‡ شنوندگان را در کشورهایی Ú©Ù‡ با Ù…Øدودیت آزادی مطبوعات مواجه هستند، از اخبار کشور خود Ùˆ منطقه آگاه سازند، اعترا٠کرده است: Øکومت‌های کشورهایی Ú©Ù‡ این امواج را دریاÙت می‌کنند، اغلب با این اطلاعات مخالÙند Ùˆ میلیون‌ها دلار را صر٠مسدود کردن برنامه‌های رادیو- تلویزیونی Ùˆ اینترنتی می‌کنند.این سناتور آمریکایی بدون اینکه ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¯Ù‡Ø¯ چرا دولت‌ها با پخش این اطلاعات در کشورشان مخالÙند، ادعا کرد: در مقابل، صدای آمریکا به موجب قانون عمومی Û³ÛµÛ°-Û¹Û´ از سوی سنا وظیÙÙ‡ دارد نمایندگی آمریکا را داشته باشد، نه Ùقط یک بخش از جامعه‌ آمریکا. بنابراین VOA تصویری متعادل Ùˆ جامع از اندیشه آمریکایی را ارائه خواهد داد Ùˆ سیاست‌های آمریکا را به روشنی Ùˆ به طور موثر به تصویر خواهد کشید.لوگار با بیان اینکه مقر اصلی VOA در “واشنگتن دی‌سی†است Ùˆ تأسیسات پخش آن در سراسر دنیا پراکنده شده‌اندâ€ØŒ اÙزوده است: RFE/RLØŒ واقع در پراگ، در Øال Øاضر برای Û²Û± کشور به Û²Û¸ زبان برنامه پخش می‌کند. دامنه پخش آن اکنون خیلی بیشتر از ریشه‌های پرده آهنین آن (اشاره به دوران جنگ سرد) است Ùˆ برای کشورهای ایران Ùˆ عراق (از سال Û±Û¹Û¹Û¸)ØŒ اÙغانستان (Û²Û°Û°Û²) Ùˆ منطقه‌ مرزی پاکستان (Û²Û°Û±Û°) برنامه پخش می‌کند.Ùایروال یا Ùوتبال؟لوگار در این Ùراز از مقاله به معرÙÛŒ سازمان BBG پرداخته می‌نویسد: کنگره BBG را در سال Û±Û¹Û¹Û´ØŒ هنگامی‌که USIA هنوز وجود داشت، تشکیل داد تا بر Ùعالیت‌های صدای آمریکا Ùˆ ایستگاه‌های جانشین نظارت کند. کمیته اول در Û±Û± آگوست Û±Û¹Û¹Ûµ تØلی٠داده شد. هد٠ایجاد یک سازمان مستقل به عنوان یک Øائل دوØزبی در مقابل دخالت‌های سیاسی Ùˆ Øصول اطمینان از بی‌طرÙÛŒ Ùˆ تعادل تولیدات بود.در ادامه این مقاله آمده است: به طوری‌که “مارک ناتانسون†(Marc Nathanson)ØŒ رئیس وقت BBG در سال Û²Û°Û°Û± Ú¯Ùت: «مسئولیت ما این است Ú©Ù‡ هم اینجا در واشنگتن Ùˆ هم در خارج از کشور، به عنوان یک Øائل میان پخش‌کنندگان بین‌المللی Ùˆ نهادهای سیاست‌گذاری در جامعه امور خارجی عمل کنیم، این مسئولیتی است Ú©Ù‡ ما آن را بسیار جدی می‌گیریم زیرا در نهایت، تنها با ارائه اخبار Ùˆ اطلاعات درست – Ú©Ù‡ مردم سراسر دنیا به دنبال آن هستند – است Ú©Ù‡ می‌توانیم اعتبار خود را به‌دست آورده آن ‌را ØÙظ کنیم.»وی ØªØµØ±ÛŒØ Ú©Ø±Ø¯Ù‡ است Ú©Ù‡ با این وجود، مشخص شد Ú©Ù‡ Ù†Ú¯Ù‡ داشتن BBG در اوج توانایی Ùˆ عملکرد خود، در خوشبینانه‌ترین Øالت مشکل است. این کمیته تنها در Û¶ سال از Û±Ûµ سال Ùعالیت خود تکمیل بوده، Ùˆ از سال Û²Û°Û°Û´ تا Û²Û°Û±Û° به طور مداوم چندین جای خالی داشته است.لوگار Ùقدان هدایت Ùˆ بلاتکلیÙÛŒ بر سر رهبری را مشکل BBG دانسته ØªØµØ±ÛŒØ Ù…ÛŒâ€ŒÚ©Ù†Ø¯ Ú©Ù‡ به این خاطر روØیه کارکنان این کمیته به شدت تضعی٠شده است، نظرسنجی از کارکنان Ùدرال Û³Û· سازمان در سال Û²Û°Û°Û¸ نشان داد Ú©Ù‡ BBG در شاخص‌های رهبری Ùˆ مدیریت دانش، Ùرهنگ عملکرد نتیجه‌گرا Ùˆ مدیریت استعداد، در جایگاه آخر Ùˆ در رضایت شغلی در جایگاه یکی مانده به آخر قرار دارد. موضوع تکان‌دهنده‌تر شاید این باشد Ú©Ù‡ نتایج همین نظرسنجی در سال Û²Û°Û°Û¶ نیز مشابه همین بود.این سناتور آمریکایی در ادامه مقاله خود یادآور شده است: اکنون Ú©Ù‡ بالاخره یک کمیته کامل تشکیل شده امیدوارم Ú©Ù‡ آقای ایزاکسون Ùˆ همکارانش در پی‌گیری موضوعات بسیاری Ú©Ù‡ در برنامه‌ کاری BBG به تعویق اÙتاده‌اند، نهایت تلاش خود را به کار گیرند، اما اداره یک شبکه چندرسانه‌ای با گستره‌ جهانی، با سوء عملکرد در رأس هرگز به جایی نخواهد رسید.ÙˆÛŒ توصیه‌ می‌کند Ú©Ù‡ کنگره باید مراقب باشد Ùˆ چنانچه این روند خالی بودن مسندهای کمیته Ùˆ تأییدهای با تاخیر ادامه پیدا کند، شاید مجبور شویم به Ùکر ساختاری جدید برای نظارت بر پخش‌کنندگان بین‌المللی خود باشیم تا این ابزار مهم دیپلماسی عمومی آن مدیریت Ùˆ نظارت استواری را Ú©Ù‡ شایسته‌ آن است به‌دست بیاورد.این سناتور آمریکایی در پایان بخش دوم مقاله خود با اشاره به اینکه یکی از موضوعات پیشÙ‌روی کمیته جدید Ù…Øدودیت‌های موجود در راه دسترسی پخش‌کنندگان آمریکایی به مخاطبان مطلوب خود است، خاطرنشان کرده است: بعضی وقت‌ها علت این امر شلوغی بازارهای رسانه‌ای در جایی مثل خاورمیانه است Ú©Ù‡ صدای ما در بین آن‌ها Ú¯Ù… می‌شود، بعضی وقت‌ها هم صدای ما را Ø®ÙÙ‡ یا منکوب می‌کنند همانند چین Ùˆ روسیه Ú©Ù‡ با استÙاده از تهدید Ùˆ ارعاب از پخش برنامه‌های آمریکا توسط رسانه‌های Ù…ØÙ„ÛŒ جلوگیری می‌کنند یا از تکنولوژی‌های پیشرÙته برای بستن ماهواره‌ها، پارازیت انداختن در رادیوها یا مسدود کردن سایت‌های اینترنتی استÙاده می‌کنند.
منبع: سایت عملیات روانی