خاطرات برژینسکی از بØران گروگان گیری
در Û±Û± نوامبر یادداشت تندی از رئیس جمهور دریاÙت کردم مبنی بر این Ú©Ù‡: «زمانی Ú©Ù‡ آمریکاییان را از ایران بیرون آوریم، می‌خواهم همه دانشجویان ایرانی Ú©Ù‡ به گونه تمام وقت در کالج ثبت‌نام نکرده‌اند، اخراج شوند. به بن‌سیویلتی دادستان Ú©Ù„ بگویید Ú©Ù‡ این قانون آمریکا را به طور مطلوب به اجرا گذارد.»من با دریاÙت گزارش تصر٠سÙارت آمریکا در تهران در ØµØ¨Ø Ø±ÙˆØ² Û´ نوامبر، با تلÙÙ† امن با وارن کریستوÙر Ùˆ هارولد براون مشورت کردم. کارمندان اتاق Ø·Ø±Ø ÙˆØ¶Ø¹ÛŒØª به من Ú¯Ùته بودند Ú©Ù‡ رئیس جمهور به طور مستقیم در جریان امر قرار گرÙته Ùˆ بنابراین من تا پس از ساعت نه با رئیس جمهور تماس نگرÙتم Ùˆ اطلاعات دیگری از کارمندان شورا کسب کردم. من به رئيس جمهور Ú¯Ùتم Ú©Ù‡ به باور من Ùˆ براون امکان واکنش Ùوری نظامی وجود ندارد Ùˆ باید در این مرØله از هرگونه استقرار آشکار نیرو پرهیز کنیم زیرا اوضاع بسیار آشÙته است. من اظهار داشتم Ú©Ù‡ تجربه نشان می‌دهد Ú©Ù‡ گروگان گیرندگان در مرØله‌های نخست گروگان‌گیری بسیار نامنظم Ùˆ غيرقابل کنترل می‌باشند. اÙزون بر این در Û±Û´ Ùوریه دولت ایران به طور مطلوب عمل کرده بود Ùˆ به این ترتیب من Ùˆ هارولد با نظر وارن‌ کریستوÙÙˆ مواÙÙ‚ بودیم Ú©Ù‡ ما باید از میانجی گران دوست درخواست کنیم تا از دولت ایران خواستار اقدام‌های مقتضی شوند. قرار شد ØµØ¨Ø Ø±ÙˆØ² بعد کمیته هماهنگی تشکیل جلسه دهد Ùˆ تا آن هنگام انتظار داشتیم تصویر روشن‌تری از اوضاع ایران به دست آوریم. زمانی Ú©Ù‡ جلسه کمیته هماهنگی در ساعت ده Ùˆ نیم روز Ûµ نوامبر تشکیل شد، هیچ یک از ما انتظار نداشت Ú©Ù‡ گروگان‌گیری آغاز بØرانی چهارده ماهه باشد. Ø·ÛŒ ماههای پس از آن ما چند بار در Ù‡Ùته تشکیل جلسه داده Ùˆ کمیته هماهنگی در این مدت به عنوان مکانیزم عمده هماهنگی، رهنمودهایی درباره واکنش به ما ارائه می‌داد. من ریاست بسیاری از این نشست‌ها را به عهده داشتم Ùˆ معاون رئیس جمهور، وزیر خارجه، وزیر دÙاع، رئیس سیا، رئیس ستاد مشترک، وزیر خزانه‌داری، دادستان Ú©Ù„ØŒ مشاور رئیس جمهور، منشی مطبوعاتی، رئیس جمهور Ùˆ رئیس کارکنان رئس جمهور به کرات در این نشست‌ها Øضور یاÙته‌ بودند. به این ترتیب کمیته هماهنگی با دستگاه گسترده‌ای برای هماهنگی جنبه‌هاي گوناگون واکنش ما، Ú†Ù‡ دیپلماتیک Ùˆ نظامی Ùˆ مالی Ùˆ روابط عمومی Ùˆ سیاست‌های داخلی تشكيل شد.در ضمن گروههای Ùرعی تخصصی بیشتری تشکیل شدند. لیود کاتلر مشاور رئیس جمهور در هماهنگی موضوع‌های Øقوقی در زمینه واکنش ما Ú©Ù‡ شامل مسایل مربوط به قانون اساسی تا ارجاع قضیه به دیوان دادگستری بین‌المللی بود، Ùوق‌العاده تلاش کرد. او به طور نزدیک با بیل میلر، جانشین بلومنتال در سمت وزیر خزانه‌داری Ùˆ باب کارسول معاون میلر، در شکل‌دهی تØریم‌ها Ùˆ نیز بستن دارایی‌های ایران همکاری کرد. بن سیویليتی دادستان Ú©Ù„ نیز عمیقا درگیر این دو موضوع شد. ونس Ùˆ کریستوÙر بر واکنش دیپلماتیک ما تمرکز کرده Ùˆ به طور نزدیک با جردن در یاÙتن کانال‌های Ù…Øرمانه Ùˆ غیررسمی جهت مذاکره با ایرانی‌ها همکاری کردند. دیوید آرون با به عهده گرÙتن ریاست کمیته Ú©ÙˆÚ†Ú© هماهنگی Ú©Ù‡ متشکل از مقام‌های ارشد ارگان‌های مختل٠بود، بر اجرای اقدام‌ها نظارت می‌کرد. سرانجام من نیز ریاست گروهی Ú©ÙˆÚ†Ú© Ùˆ بسیار Ù…Øرمانه را متشکل از هارولد براون، ژنرال جونز Ùˆ استانلي ترنر بر عهده گرÙتم Ú©Ù‡ به پدید آوری گزینه‌های نظامی می‌پرداخت. هیچ یک از اعضای دیگر کمیته هماهنگی اجازه Øضور در جلسه‌های این گروه را نداشتند Ùˆ ما اغلب در دÙتر من به جای اتاق Ø·Ø±Ø ÙˆØ¶Ø¹ÛŒØª دیدار می‌کردیم.گرچه مساله گروگان‌گیری به گونه‌ای پرهیز ناپذیر با اØساسات Ùˆ عاطÙه‌های انسانی همراه بود Ùˆ گرچه مساله ایران از پیشتر مایه اختلاÙ‌های شدید میان ما درباره سیاست ما نسبت به این مساله شده بود Ø±ÙˆØ Ù‡Ù…Ø§Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ Ø·ÛŒ بØران بر اقدام‌های ما Ùرمانروا بود. تقسیم کار به طور موثر عمل کرد، هماهنگی ØÙظ شده Ùˆ راهبری‌هاي کمیته، Ù…Øترم شمرده می‌شد. رئیس جمهور با دریاÙت گزارش‌های نشست‌های کمیته هماهنگی Ú©Ù‡ به طور معمول ساعت نه ØµØ¨Ø ØªØ´Ú©ÛŒÙ„ می‌شد Ùˆ در بعدازظهر همان روز تسلیم او می‌شد در جریان امر قرار می‌گرÙت. اÙزون بر این من Ùˆ ونس، براون Ùˆ ماندیل با رئیس جمهور هر زمان Ú©Ù‡ مساله مهم‌تری Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒâ€ŒØ´Ø¯ØŒ دیدار می‌کردیم Ùˆ اغلب کاتلر، میلر Ùˆ دیگران به ما می‌پیوستند. مسلما گزارش‌های توجیهی بامدادی درباره امنیت ملت به من Ùرصت می‌داد تا اطلاعات رئیس جمهور را به روز کرده Ùˆ از او رهنمودهایی دریاÙت دارم Ú©Ù‡ در جلسه ØµØ¨Ø Ø±ÙˆØ² بعد کمیته هماهنگی آن را Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒâ€ŒÚ©Ø±Ø¯Ù….من در نخستین جلسه کمیته هماهنگی بر Ú¯Ùت‌وگو درباره ابتکارهای دیپلماتیکی Ú©Ù‡ امریکا به آن نیازدارد Ùˆ اهمیت جلب پشتیبانی کشورهای اسلامی از تلاش‌هایمان، تمرکز کردم. من خواستار ارائه طر‌Øهای اضطراری درباره اقدام‌های نظامی در صورت کشته شدن گروگان‌ها Ùˆ یا Øتي Ùروپاشی ایران شدم . اÙزون بر این پیش از جلسه با رئیس جمهور Ú¯Ùتگو کرده Ùˆ به او پیشنهاد کردم تا اقدام به گسیل ماموری سری برای Ú¯Ùتگو با آیت‌الله خمینی کند تا شاید بتوانیم موÙÙ‚ به خارج کردن سریع گروگان‌ها از ایران شویم. رئیس جمهور مواÙÙ‚ تماس با ÙˆÛŒ نبود ولی این اندیشه را رد نکرد. من در جلسه کمیته هماهنگی موضوع را Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯Ù…. همان روز کریستوÙر با یادداشتی Ú©Ù‡ نام دو Ù†Ùر جهت گسیل به این ماموریت در آن قید شده بود بازگشت Ùˆ من Ùˆ او تصمیم گرÙتیم این ابتکار رابه پیش ببریم. در این مرØله ما اØساس می‌کردیم Ú©Ù‡ این مساله به درازا نخواهد کشید. ما همگی نگران آن بودیم Ú©Ù‡ در عمل در ایران دولت وجود ندارد Ùˆ به ویژه پس از کناره‌گیری دولت بازرگان نگران سرنوشت امریکاییان باقی مانده در ایران بودیم. ما بر این باور بودیم Ú©Ù‡ تخلیه آنها باید سریع صورت گیرد . زیرا اوضاع سیاسی در این کشور، بی‌ثبات بود. ما از تظاهرات خشونت‌آمیز در امریکا توسط دانشجویان پیرو آیت‌الله خمینی ناراØت بودیم. چند روز بعد در Û±Û± نوامبر یادداشت تندی از رئیس جمهور دریاÙت کردم مبنی بر این Ú©Ù‡: «زمانی Ú©Ù‡ آمریکاییان را از ایران بیرون آوریم، می‌خواهم همه دانشجویان ایرانی Ú©Ù‡ به گونه تمام وقت در کالج ثبت‌نام نکرده‌اند، اخراج شوند. به بن‌سیویلتی دادستان Ú©Ù„ بگویید Ú©Ù‡ این قانون آمریکا را به طور مطلوب به اجرا گذارد.» یادداشت مزبور پس از گزارش من به رئیس جمهور مبنی بر این Ú©Ù‡ وزارت دادگستری اخراج دانشجویان ایرانی را به دلیل گریزهای قانونی دشوار می‌داند، ارسال شد Ùˆ من بی‌درنگ به بن‌سیویلتی دادستان Ú©Ù„ تلÙÙ† زده Ùˆ یادداشت رئیس جمهور را برایاو خواندم.